|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۲۱۹۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
این روزها دولت ائتلافی مرکل تحت فشار شدید مناقشات بر سر مسئله پناهندگان در معرض خطر فروپاشی قرار گرفته و مرکل باید برای نجات خود هر چه سریع تر راه حلی اروپایی برای این بحران بیابد که باب میل شریک ائتلافی سختگیر خود در حزب سوسیال مسیحی هم باشد.
 مناقشات بر سر مسئله پناهندگان در دولت ائتلافی آلمان این روزها تیتربسیاری رسانه های غربی و به ویژه آلمانی است.

آلمان به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای اروپایی در سایه این مناقشات در بد مخمصه‌ای قرار گرفته و باید هر چه سریع تر برای نجات خود ازاین باتلاق راهی بیاید.

"مارتین شولتز"، رئیس سابق پارلمان اروپا و رقیب مرکل در انتخابات صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات در مصاحبه ای با روزنامه "تاگس سایتونگ" آلمان، برلین را هم مقصر ایجاد بحران پناهندگان و فشار زیاد در این راستا بر روی کشورهایی مانند ایتالیا دانسته و گفت: من حدود یک سال پیش هم به این مسئله اشاره کردم که ما ایتالیا را تنها گذاشتیم.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به مناقشات بین احزاب متحد مسیحی آلمان درباره مسئله پناهندگان پرداخته و گفت: هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال مسیحی به طور کلی می خواهد پناهندگان را رد کند. مرکل در این راستا حق دارد که ما در صورتی می توانیم پناهندگان را رد کنیم که توافقاتی درباره پذیرش مجدد آن ها از طرف دیگر کشورها وجود داشته باشد. این مسئله تنها در سطح اروپایی امکان پذیر است و یک قانون اروپایی و نه ملی است.

شولتز همچنین حزب سوسیال دموکرات را یک لنگر پایداری در دولت دانسته و تاکید کرد که اگر این دولت شکست بخورد به دلیل رویکردهای حزب ما نیست بلکه به خاطر احزاب متحد مسیحی است. بحران اخیر حدود سه هفته است که به طول انجامیده و چه کسی می گوید که حزب سوسیال دموکرات از آن سود نمی برد؟

صدر اعظم آلمان در کشور خود تحت فشار شدیدی قرار دارد. حزب سوسیال مسیحی آلمان خواستار بازگرداندن پناهندگان در مرزهای آلمان است، اما مرکل با این مسئله مخالف بوده و نمی خواهد بدون هماهنگی با دیگر شرکای اروپایی خود کاری را انجام دهد. مقامات حزب سوسیال مسیحی تا نشست اتحادیه اروپا در اواخر ماه ژوئن به مرکل مهلت داده‌اند تا یک راهکار اروپایی که مورد قبول این حزب است را بیابد و در غیر این صورت تهدید کرده اند که خود به صورت مستقل وارد عمل می شوند.

اختلافات بین مرکل و زیهوفر، وزیر کشور آلمان بر سر این مسئله نه‌‌تنها ائتلاف بزرگ بلکه فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی را هم در معرض خطر فروپاشی قرار داده است.

نشست بحرانی که سه شنبه شب در دفتر صدر اعظم آلمان برای حل مناقشات بین احزاب متحد مسیحی بر سر مسئله پناهندگان تشکیل شد هم بدون دستیابی به راه حلی دراین راستا به پایان رسید. این خبررا روسای فراکسیون های احزاب سوسیال دموکرات و اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان اعلام کردند.

"توماس اوپرمن"، معاون رئیس پارلمان هم با تاکید بر اینکه پایان دوره صدراعظمی مرکل آغاز شده است همچنین گفت که در صورت استعفای مرکل به صورت خودکار جانشین وی از حزب سوسیال دموکرات در دسترس نخواهد بود. در سیاست، هیچ روند خودکاری وجود ندارد. پایان دوران مرکل از طریق کسب بدترین نتیجه تاریخی برای اتحادیه احزاب متحد مسیحی در انتخابات پارلمانی اخیر شروع شده است. مرکل البته در مسئولیت خود باقی مانده است، اما بسیار ضعیف شده است.

نشست اتحادیه اروپا برای حل بحران پناهندگان روزهای پنج شنبه و جمعه در بروکسل برگزار می شود.

گونتر اوتینگر، کمیسر بودجه اتحادیه اروپا انتظارات از این نشست را کاهش داده و امروز ( پنج شنبه) در سخنانی اظهار داشت که ما پیشرفت هایی داشته ایم، اما این روند نمی تواند به موفقیت های بزرگی بیانجامد که توسط برخی ها در آلمان انتظار می رود.

اوتینگر مجددا علیه راه حل های ملی برای حل بحران پناهندگان سخن گفته و تاسیس اردوگاه های پذیرش پناهندگان خارج از اتحادیه اروپا را تحت شرایط معینی امکان پذیر دانسته و گفت: این مسئله به این ارتباط دارد که آیا اتحادیه اروپا شریک مناسبی را در این راستا مانند ترکیه پیدا می کند. وی به عنوان شریک های اتحادیه اروپا در این راستا به کشورهای لیبی، مالی، نیجریه و تونس اشاره کرد.

در این میان "الکساندر گایلند" از سیاستمداران بلند پایه حزب افراطی جایگزینی برای آلمان ، انتظار شکست صدر اعظم آلمان در یافتن یک راه حل اروپایی برای مسئله پناهندگان را دارد. وی در مصاحبه ای با یک رسانه آلمانی تصریح کرد که راه حلی اروپایی در این راستا وجود نخواهد داشت. بنابراین این مسئله واضح است که کشورهای شرق اروپایی پناهنگان را بر اساس قاعده تقسیم بار مد نظر بروکسل نخواهند پذیرفت.

دیتمار بارتش، رئیس فراکسیون حزب چپ ها هم در این باره ابراز تردید کرده است که مرکل شانس موفقیتی در این زمینه داشته باشد.

کمیسر مهاجرت اتحادیه اروپا هم از کشورهای عضو این اتحادیه درخواست کرده است که بر بحران موجود غلبه کنند. وی در این باره اظهار داشته است که این جامعه دولتی به یک راه حل اروپایی نیاز دارد. اگر ما این موفقیت را بدست نیاوریم در معرض تهدید یک شکست قرار می گیریم.

وی در عین حال گفت که با وجود لزوم حمایت بهتر از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا این اتحادیه نباید به قلعه ای تبدیل شود و چنین رویکردی این جامعه را منزوی خواهد کرد.

"تئو وایگل"، از سیاستمداران حزب سوسیال مسیحی هم درباره پایان اتحاد احزاب متحد مسیحی و فروپاشی ائتلاف بزرگ در آلمان در سایه مناقشات بر سر مسئله پناهندگان هشدار داده است. وی افزود: در مناقشات بر سر مسئله پناهندگی نباید ائتلاف دولتی و ائتلاف احزاب متحد مسیحی به شکست بیانجامد. حزب سوسیال مسیحی باید این مسئله را به رسمیت بشناسد که تصمیمات خو را تنها مشترکا با حزب دموکرات مسیحی می تواند پیش ببرد.

منفرد وبر، معاون رئیس حزب سوسیال مسیحی و رئیس فراکسیون حزب مردم در پارلمان اروپا هم بر یک راه حل اوپایی در مناقشات بر سر مسئله پناهندگان تاکید داشته و شانس موفقیت نشست امروز و فردای اتحادیه اروپا در این باره را خیلی کم ندانست.

به گفته وبر، مسئله پناهندگان یک موضوع مهم در اتحادیه اروپا است.

در این میان، هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان هم با تاکید مجدد بر موضع حزبش در مناقشات بر سر مسئله پناهندگان با حزب دموکرات مسیحی انتقادها به حزبش درباره تلاش برای تنش زایی بیشتر را رد کرد. وی در این باره گفت که من در حزب خود کسی را نمی شناسم که بخواهد دولت آلمان را به خطر انداخته، فراکسیون احزاب متحد مسیحی را نابود کرده و یا خواستار سقوط مرکل باشد.

"دونالد تاسک"، رئیس شورای اروپایی هم از کشورهای اروپایی خواسته است که برای یک خط و مشی مشترک در سیاست مهاجران تلاش کنند تا به این ترتیب از برتری پوپولیست ها و افراط گرایان در اروپا جلوگیری به عمل آید. وی با تاکید بر اینکه در این شرایط خیلی چیزها در معرض خطر قرار دارد همچنین گفت که زمان کوتاه است.

"فولکر بوفیر"، از سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی آلمان هم از احزاب آلمانی خواست که فورا به مناقشات بر سر مسئله پناهندگان پایان دهند. وی افزود: آلمان نباید خود را در بن بست قرار دهد. اگر آلمان شایسته عمل نباشد اروپا هم این طور نخواهد بود. دلایل بسیار خوبی وجود دارد که در کنار هم باقی بمانیم. بنابراین باید یک راه حل مشترک در این راستا وجود داشته باشد. در غیر این صورت آلمان هم در معرض تهدید به وجود آمدن شرایطی مشابه ایتالیا قرار می گیرد.

در این شرایط هورست زیهوفر، وزیر کشور آلمان اعلام کرده است که روز یکشنبه آینده و بعد از برگزاری نشست سران اتحادیه اروپا درباره پناهندگان در روزهای پمج شنبه و جمعه نتیجه قطعی درباره تصمیمات خود برای بازگرداندن احتمالی پناهندگان در مرزهای آلمان را اعلام می کند.

ایتالیا هم در این مناقشات خواستار پایان قرارداد دوبلین پناهندگان اتحادیه اروپا شده است که بر اساس آن مهاجران باید در کشورهایی درخواست پناهندگی کنند که اولین بار به آن وارد شده اند.

در این شرایط پر از هرج و مرج، مناقشات بر سر مسئله پناهندگان در دولت ائتلافی آلمان به کاهش اعتبار احزاب متحد مسیحی در بین شهروندان آلمانی منجر شده است. بر اساس جدیدترین نظر سنجی موسسه یوگو، در صورت برگزاری انتخابات مجددد پارلمانی در یکشنبه آینده در آلمان تنها 30 درصد شهروندان به اتحادیه احزاب متحد مسیحی رای می دهند. این نشان می دهد که میزان رضایمندی از این اتحادیه نسبت به هفته گذشته حدود 3 درصد کاهش داشته است.

بر این اساس، اکثر شهروندان آلمانی حامی رویکرد سختگیرانه حزب سوسیال مسیحی در قبال پناهندگان در مناقشات بر سر این مسئله در اتحادیه احزاب متحد مسیحی هستند. حزب سوسیال دموکرات در این نظر سنجی 17 درصد آراء شهروندان را به دست آورده و حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم 16 درصد آراء شهروندان را کسب کرد.

مناقشات بر سر مسئله پناهندگان در حالی در اتحادیه اروپا و به ویژه دولت ائتلافی آلمان بالا گرفته که از ابتدای سال جاری میلادی مهاجران کم تری از مرزهای خارجی این اتحادیه به اروپا آمده اند. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از ابتدای ژانویه تا اواسط ژوئن سال جاری حدود 54.300 مهاجر به اروپا آمده اند که این آمار در سال قبل 187 هزار و سال قبل از آن 390.500 نفر بوده است.

بر اساس آمارهای اعلام شده، اکثر پناهندگان و حدود 80 درصد آن ها امسال از طریق دریای مدیترانه به این اتحادیه آمده اند و اکثر آن ها به ایتالیا، و بعد از آن اسپانیا و یونان رفته اند.

در مناقشات بر سر مسئله پناهندگان، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان هم این انتقاد را به حزب سوسیال مسیحی وارد می کند که پایداری آلمان را به بازی گرفته است. وی افزود: این ائتلاف دولتی باید هر چه سریع تر این مسئله را نشان دهد که هنوز اراده و عزم لازم برای حکومت کردن مشترک را دارد.

در اینجا حالا این پرسش مطرح است که آیا مرکل می تواند به سلامت از این طوفان مناقشات بر سر مسئله پناهندگان بیرون آید یا این مسئله و تشدید این مناقشات به پایان ائتلاف حاکم و دوران صدر اعظمی وی می انجامد.

آندره ناهلس، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان در پاسخ به سوالی که آیا حزب شما خود را برای انتخابات مجدد آماده می کند اظهار داشته است که من این را نمی دانم و باید منتظر بمانیم. وی تاکید کرد که ما در این دولت وضعیت بسیار پر تنشی داریم.

هفته نامه "اشپیگل" هم اخیرا در گزارشی از تلاش های حزب سوسیال دموکرات به منظور آمادگی برای برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی در صورت فروپاشی ائتلاف حاکم به دلیل مناقشات بر سر مسئله پناهندگان خبر داده بود.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه سابق آلمان هم درباره عواقب غیر قابل پیش بینی مناقشات در دولت ائتلافی آلمان درباره مسئله پناهندگان برای اروپا و کشورش هشدار داده است.

نمایندگان اقتصادی در آلمان هم درباره عواقب این مناقشات ابراز نگرانی کرده و خواستار حل آن شده اند.

آرمین لاشت، معاون حزب دموکرات مسیحی هم شکست اتحادیه احزاب متحد مسیحی در آلمان را خطری برای دموکراسی در این کشورارزیابی کرده است.

برند ریکسینگر، رئیس چپ های آلمان هم البته هدف اصلی حزب سوسیال مسیحی از مناقشات بر سر مسئله پناهندگان را نه این موضوع بلکه سقوط مرکل دانسته است.

بهر حال نشست سران اتحادیه اروپا برای حل مسئله پناهندگان امروز و فردا در بروکسل برگزار می شود و البته مرکل درباره دست یافتن به راه حلی قطعی برای این مسئله در این نشست ابراز تردید کرده است. در هر صورت مرکل از طرف حزب سوسیال مسیحی تحت فشار شدیدی برای یافتن راه حلی برای این منظور قرار دارد و در صورت عدم موفقیت باید در انتظار سناریوهای بدی باشد.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین