|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۲۱۹۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶
«دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» روز چهارشنبه مجوزهای عمومی صادر شده بعد از توافق هسته‌ای برجام را لغو کرد.
 «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» روز چهارشنبه مجوزهای عمومی صادر شده بعد از توافق هسته‌ای برجام را لغو کرد.

به گزارش فارس، «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا» روز چهارشنبه مجوزهای صادرشده پس از برجام که به شرکت‌هایی خارجی تحت کنترل اشخاص آمریکایی اجازه معامله با ایران در زمینه‌هایی مانند صادرات قطعات هواپیما می‌دهد را باطل کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین مجوزهای عمومی مربوط به صادرات فرش‌ و مواد غذایی از مبدأ ایران به آمریکا را اصلاح و خواستار کاهش فعالیت‌ها در این حوزه تا موعد اجرایی شدن تحریم‌ها شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای برجام با صدور چند مجوز عمومی قواعد مربوط به معامله با ایران در برخی حوزه‌ها خاص را مشخص کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه روز چهارشنبه اعلام کرده مجوزهای عمومی H و I که پس از توافق هسته‌ای ایران صادر شده بود را باطل کرده است.

مجوز عمومی H که بعد از اجرایی شدن برجام در روز ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۶ صادر شده بود به مشخص کردن مبادلاتی می‌پرداخت که شرکت های خارجی تحت کنترل یا مالکیت اشخاص آمریکایی مجاز بودند با ایران انجام دهند.

مجوز عمومی I هم صادرات و بازصادرات هواپیمای مسافربری و قطعات و خدمات یدکی مرتبط با آن را به ایران مجاز می‌کرد.

خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد مقررات تحریمی‌ و تراکنش‌های ایران 31 C.F.R بخش 560 (ITSR) را نیز اصلاح کرده تا دامنه مجوزهای عمومی مربوط به واردات فرش و غذایی از مبدا ایران به آمریکا را کاهش دهد. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده از دامنه این فعالیت‌ها بایستی تا تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۸ که زمان اجرایی شدن تحریم‌های مربوط به این فعالیت‌ها علیه ایران است  به مرور کاسته شود.

مطابق این بیانیه، خزانه‌داری آمریکا دو مجوز عمومی جدید هم برای کاهش تدریجی فعالیت‌های مجاز ذیل مجوز عمومی I تا تاریخ ۶ آگوست و کاهش تدریجی فعالیت‌های مجاز ذیل مجوز عمومی H تا ۴ نوامبر صادر کرده است.

 ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت آمریکا را از برجام خارج کرده و فرمانی را برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران بعد از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه صادر کرد.

دوره ۹۰ روزه در تاریخ ۶ آگوست ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد و دولت آمریکا قرار است بعد از آن مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدا ایران به آمریکا و برخی مبادلات مالی مرتبط با آنها را ممنوع کند. در پایان این دوره، فعالیت‌های انجام‌شده وفق مجوزهای صادر شده برای صادرات و بازصادرات هواپیماهای تجاری مسافربری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران نیز لغو می‌شوند.

دوره ۱۸۰ روزه ۴ نوامبر به پایان می‌رسد که به موجب آن، تمامی فعالیت‌هایی که به موجب مجوز H مجاز بودند لغو شده و محدودهای پیش‌برجامی علیه آنها اعمال می‌شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین