|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۲۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
حامد قادرمرزی از سقوط هواپیمای «ایران140» ساخت ایران گله دارد و شخص محمود احمدی‌نژاد و وزیر مربوطه دولت گذشته را مقصر اصلی مرگ شهروندان ایرانی می‌داند: «درصورتی‌که نیاز باشد تمام مسوولان دوره قبل از جمله آقای بهبهانی و آقای احمدی‌نژاد را به مجلس احضار می‌کنیم. با این حال فکر نمی‌کنم آقای احمدی‌نژاد حضور پیدا کنند چرا که ایشان پاسخگو نیستند و حتی در دادگاه شخصی خود هم حضور پیدا نمی‌کنند.»
فایل صوتی 47ثانیه روی سایت «خبرآنلاین» سخنان احمدی‌نژاد در یک مصاحبه تلویزیونی را پخش می‌کند که نشان‌دهنده راه‌اندازی ساخت هواپیمای «ایران140» در این دوره است: «این کارخانه قبلا ساخته شده بود اما استقبال نشده بود و متوقف بود، ما آمدیم و به شرکت‌های داخلی گفتیم باید از این بخرید و تقویت کردیم و آنها هم قرارداد بستند، الان هم دارند کار می‌کنند، پنج‌تا وارد خط شده و سالی 10تا هم می‌توانیم بسازیم.»

البته «حمید بهبهانی» وزیر راه‌وترابری احمدی‌نژاد و استاد پایان‌نامه دکترای محمود احمدی‌نژاد هم سال 87 سخنان قابل‌تاملی در همین زمینه مطرح کرده بود: «کتبا می‌نویسم «ایران140» از فوکر بهتر است. اگر الان ادعا کنیم می‌توانیم هواپیما بسازیم، خوب شوخی کرده‌ایم. اما اگر به‌تدریج در این مسیر گام برداریم در سال‌های آینده سازنده خواهیم شد. هواپیمای «ایران140» نمونه آن است که طراحی آن توسط متخصصان ایرانی انجام گرفته است.»او همچنین گفته بود: «بنده چندبار سوار این هواپیما شده‌ام و حاضرم کتبا بنویسم «ایران140» از هواپیمای فوکر بسیار بهتر است. چراکه هم هواپیمای نو و هم خودکفاست. اگر به‌تدریج در مسیر ساخت وارد شویم در آینده می‌توانیم با خارجی‌ها رقابت کنیم.»

 البته بهبهانی همین تازگی‌ها حرف‌هایش را تکذیب کرده و گفته: «بنده منظورم این نبود که این هواپیما از فوکر بهتر است. بلکه در مقایسه با هواپیماهای توپولف روسی گفتم. چرا نمی‌گویند در زمان بنده هواپیمای توپولف روسی که آن‌همه سانحه داده بود و سقوط بسیاری داشت از ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور خارج شده است؟ ما کار بزرگی در این زمینه انجام دادیم.»

اما نامه کتبی وزیر دولت محمود احمدی‌نژاد حالا به درد هیچ‌کدام از بازماندگان خانواده کشته‌شدگان سانحه هوایی نمی‌خورد، آنها هرکدام عزیزی را در پرواز تهران به طبس از دست داده‌اند و شاید بیش از هرچیز دیگری به این فکر می‌کنند که مسبب اصلی این ماجرا که بوده و چه نهادها و سازمان‌هایی در بروز این اتفاق دخیلند؟ قادرمرزی در واکنش به سخنان بهبهانی، وزیر راه دولت احمدی‌نژاد نیز گفته: «اگر زمانی‌که این آقا در حال بیان این سخنان در مورد بهتربودن هواپیمای «ایران140» نسبت به فوکر بود، در جلسه حضور داشتم قطعا به ایشان می‌گفتم حرفی که می‌زنید را روی کاغذ بنویسید. نمی‌دانم امثال بهبهانی و احمدی‌نژاد چه اصراری به این داشتند که ما سازنده همه‌چیز باشیم. قطعا ما کوتاه نخواهیم آمد و مسوولان مربوطه فعلی و سابق را به مجلس خواهیم کشاند.»

حالا قادرمرزی با اشاره مستقیم به نقش احمدی‌نژاد و بهبهانی از درخواست مجلس برای حضور این دو در مجلس و توضیح در این‌باره خبر داده است. هرچند حتی حضور آنها هم باری از روی دوش خانواده بازماندگان سانحه هوایی اخیر برنخواهد داشت. صبح یکشنبه هواپیمای «ایران140» مسیر تهران- طبس دقایقی پس از بلندشدن از فرودگاه سقوط کرد و 39 نفر از مسافرانش کشته شدند.

قادر مرزی جزییات تازه‌ای از مسایل پشت‌پرده سقوط هواپیمای 140 فاش کرده و به «انتخاب» گفته: «هواپیما پیش از پرواز چک نشده و خلبان نیز نسبت به وجود مشکلات فنی در آن هشدار داده بود. هواپیمای سقوط‌کرده از روی نسخه اوکراینی توسط شرکت سپاهان اصفهان مونتاژ شده است.به‌گفته او، «خلبان پس از آنکه متوجه می‌شود یکی از موتورها از کار افتاده فرصتی برای بازگشت به فرودگاه مهرآباد نداشته، به همین دلیل قصد فرودآوردن هواپیما در شهرک آزادی را داشته اما متاسفانه آن حادثه ناگوار پیش آمده.»

او همچنین اضافه می‌کند: «درواقع از زمان تیک‌آف تا سقوط هواپیما تنها چهاردقیقه طول کشیده است. البته اگر هواپیما به برج‌های اطراف برخورد می‌کرد، فاجعه‌ای تاسفبارتر اتفاق می‌افتاد. عامل اصلی سقوط هواپیما مشکل‌پیداکردن موتور سمت راست و توقف حرکت آن بود. بر اثر انفجار هواپیما و پرتاب تکه‌های آن چندین‌نفر مجروح شدند اما خداراشکر هیچ‌یک فوت نشدند.»

او، جهانگیریان، رییس سازمان هواپیمایی و ضعف آن مجموعه را عامل اصلی این اتفاق می‌داند: «برخی از مسوولان مربوطه خودشان را تبرئه می‌کنند، اما باید بگویم، مسوولیت پاسخگویی برعهده آقای جهانگیریان است. این هواپیما، از نظر فنی سالم نبوده و مشکل داشته و باید از رده خارج می‌شده است.»جعبه سیاه دیروز پیدا شد اما به‌گفته سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، بازیابی آن و به‌دست‌آوردن اطلاعات درون آن 400 روز طول می‌کشد و حالاحالاها نباید منتظر شنیدن نتیجه بررسی جعبه سیاه باشیم. 

عليرضا خسروي، عضو کميسيون عمران هم تاکيد دارد که «اين نوع هواپيما تاکنون چهار مورد تجربه سقوط داشته و کارشناسان خواستار نصب موتورهاي قوي‌تري بر آن بوده‌اند، ايران 140 هنوز استانداردهاي خارجي را دريافت نکرده و در شرف اقدام براي کسب اين استانداردها بوده است.» به گفته او، اين نوع هواپيما يک‌بار هم در کشور اوکراين سقوط کرده بود و سپاهان اير شرکت هواپيمايي مالک اين هواپيما سرباز و تعداد محدودي مسافر جابه‌جا مي‌کرد. هواپيما ايران 140 استانداردهاي داخلي را براي پرواز دريافت کرده بود اما هنوز استانداردهاي خارجي را دريافت نکرده و در شرف اقدام براي کسب استانداردهاي خارجي است. 

مهرداد بائوج لاهوتي نيز در همين زمينه مي‌گويد: «سقوط هواپيماي آنتونوف 140 به‌دليل استانداردنبودن پيش‌بيني مي‌شد. تعدادي از هواپيماهاي 140 به برخي از ارگان‌هاي دولتي با واسطه فروخته شده است. به علت شرايط تحريمي، ايران به سراغ ساخت اين نوع هواپيماي اوکرايني رفت در حالي که اين اقدام درست نبود.» در روزهاي آينده مجلس با جزييات بيشتري ماجراي سقوط هواپيما را پيگيري خواهد کرد. آن‌طور که قادر مرزي خبر داده به احتمال زياد کميته تحقيق و تفحص درباره حادثه سقوط اخير در مجلس تشکيل خواهد شد.
منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین