|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۲۱۹۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
شايد در برخي موارد اكنون شرايط زماني براي پيشگيري از پرونده‌سازي‌هاي گذشته ‌باشد. امريكا و متحدانش تلاش مي‌كنند كه با جعل واژه‌هايي مانند بي‌ثبات‌سازي منطقه پرونده‌اي جديد براي فشار به ايران درست كنند.
روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم حسن بهشتي‌پور نوشت:

محمد جواد ظريف، وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران، در بخشي از سخنراني ديروز خود در جمع اعضاي اتاق بازرگاني تاكيد كرد: «ناموفق شدن برجام براي ما خيلي خطرناك است، گرچه اگر مجبور باشيم اين كار را مي‌كنيم، ولي اين حتما انتخاب نظام نيست.» آنچه وزير خارجه ايران مي‌گويد، ناظر به بي‌نتيجه ماندن مذاكرات براي حفظ برجام است، وگرنه برجام به خودي خود يك پيروزي براي ايران بود.

امروز ديگر برجام شكست و پيروزي ندارد. ممكن است تحولات اخير باعث شده‌ باشد برجام در رسيدن به بخشي از اهدافش ناتوان مانده‌ باشد، اما نهايتا برجام يك توافق بسيار خوب و سازنده، چه براي ايران، چه براي منطقه و چه حتي در سطح بين‌المللي بود. برجام، هر چند موفق نشده‌باشد تحريم‌ها را كاملا از بين ببرد، نهايتا يك اقدام موفق از سوي ايران براي عقيم گذاشتن طرح پرونده‌سازي عليه ايران بود. در واقع رژيم اسراييل و متحدانش در جهان، از سال ١٣٨١ تا سال ١٣٩٤ تمام تلاش خود را به كار بردند تا با پرونده‌سازي هسته‌اي براي ايران، كشور را تحت فشار قرار دهند. آنها تلاش داشتند تا به جهانيان بقبولانند كه ايران در مسير دستيابي به سلاح هسته‌اي حركت مي‌كند. امريكا با همراهي متحدانش طي اين سال‌ها توانست ٦ قطعنامه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد و ١٢ قطعنامه در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصويب كند پرونده PMD يا ابعاد احتمالي نظامي برنامه هسته‌اي ايران نيز بخشي از اين روند پرونده‌سازي بود كه اسراييل، امريكا و متحدان‌شان تمام توان خود را براي به دام انداختن ايران در اين پرونده‌سازي هسته‌اي به كار بردند. برجام توافقي بود كه به همه اين اقدامات خاتمه داد و باعث شكست آن تلاش‌ها شد. اينكه امريكا امروز تصميم گرفته توافق برجام را كنار بگذارد و از اين توافق چندجانبه خارج شود، باعث مي‌شود كه بخشي از اهداف و نتايج برجام زير سوال برود. اينكه توافق برجام به بن‌بست برسد و شرايط به قبل از برجام بازگردد، فقط باعث ضرر ديدن ايران نمي‌شود، بلكه ضررهاي چنين عقب‌گردي متوجه منطقه و جهان است. به بن‌بست رسيدن برجام، منافع كشورهاي بسياري را در جهان به خطر مي‌اندازد و باعث ايجاد شرايطي پيچيده‌تر و دشوارتر براي ايران، منطقه و نظام بين‌الملل مي‌شود. قطعا اين نكته هم براي تهران و هم براي بسياري ديگر از كشورهاي جهان روشن است، اما در شرايط كنوني شاهد هستيم كه تحت فشار سياسي اسراييل و با كمك مالي عربستان سعودي، شرايط به سمتي رفته است كه جلوي موفقيت بيشتر ايران را در نظام بين‌الملل و موقعيت‌ها را براي پيشرفت ايران بگيرند. قطعا بايد به سخنان ظريف با دقت توجه كرد و به تاكيد او بر انسجام داخلي و وحدت ملي براي رسيدن به منافع كشور توجه كرد. مقام معظم رهبري هم بر اين موضوع تاكيد كرده‌اند، در واقع همه فريادها را بايد بر سر امريكا كشيد. اين امريكا است كه با خروج از برجام، ايجاد مشكل و فشار بر ايران وارد كرده است. در واقع اگر اقدام امريكا، دستمايه اختلاف درون نيروهاي سياسي و اجتماعي كشور بشود، عملا به معناي اين است كه ما در داخل كشور هدف را گم كرده‌ايم. در واقع آن‌كه مسير دشمني را در برابر ملت ايران انتخاب كرده است، امريكا و متحدانش هستند، نبايد به جاي امريكا، ما بر سر يكديگر فرياد بكشيم. تنها راه مقابله با اين توطئه امريكايي اين است كه اتحاد و يكپارچگي درون كشور حفظ شود. اقدام به فضاسازي، انتقادات بي‌جا، پراكندن نااميدي و دعواهاي بي‌حاصل در شرايط كنوني، در واقع كمك به اهداف امريكاست. ٨٠ ميليون ايراني بايد در كنار يكديگر و با همراهي يكديگر، براي شكست اين توطئه جديد تلاش كنند. نبايد فراموش كرد كه ماشين پرونده‌سازي امريكا و متحدانش براي رويارويي با ايران هيچگاه متوقف نشده است و هر چند برجام يك بهانه را از دشمنان ايران گرفت، اما بهانه‌جويي‌هاي آنها ادامه يافته است.

 شايد در برخي موارد اكنون شرايط زماني براي پيشگيري از پرونده‌سازي‌هاي گذشته ‌باشد. امريكا و متحدانش تلاش مي‌كنند كه با جعل واژه‌هايي مانند بي‌ثبات‌سازي منطقه پرونده‌اي جديد براي فشار به ايران درست كنند. در شرايطي كه ايران در سوريه و عراق براي مبارزه با گروه‌هاي تروريستي و افراطي‌گري و جنگ با داعش و جبهه‌النصره از جان مايه گذاشت، امريكايي‌ها كه سياست‌هاي‌شان عامل ظهور چنين گروه‌هايي بود، ايران را متهم به بي‌ثبات‌سازي منطقه مي‌كنند. مشخص است كه چنين دروغ‌پردازي‌هايي يك توطئه ديگر براي پرونده‌سازي عليه ايران است؛ مسيري كه شروع شده و اكنون جمهوري اسلامي ايران بايد با استفاده از ظرفيت‌هاي بين‌المللي، حقوقي و ديپلماتيك براي مبارزه با اين پرونده‌سازي‌هاي جديد اقدام كند. روزگاري كه در تيترهاي خبرها در مورد «پرونده هسته‌اي ايران» نوشته‌مي‌شد، به اعتقاد من در آن دوران هم لفظ صحيح «پرونده‌سازي هسته‌اي عليه ايران» بود، امروز اين تيترها به «پرونده منطقه‌اي» ايران تغيير كرده است و بار ديگر گمان مي‌كنم كه «پرونده‌سازي براي اقدامات منطقه‌اي ايران» عبارت صحيح‌تري باشد. وحدت و انسجام داخلي، براي حفظ دستاوردهاي برجام و تلاش براي بهره‌برداري بيشتر ايران از اين توافق، در كنار نياز به يكپارچگي براي رويارويي با پرونده‌سازي‌هاي جديد امريكا، اسراييل و عربستان سعودي، عليه ايران، لازمه عبور موفق از شرايط كنوني است. امروز دستگاه سياست خارجي جمهوري اسلامي، بايد با مشورت با متخصصان، كارشناسان و افراد باتجربه برنامه‌اي براي رويارويي با اتهام‌زني‌ها و پرونده‌سازي‌هاي امريكا عليه ايران پيدا كند. مسائلي مانند پرونده‌سازي در زمينه مسائل منطقه، مساله حقوق بشر و اتهام حمايت از تروريسم، از جمله مسائلي هستند كه دستگاه سياست خارجي بايد با استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي و توان ديپلماسي كشور، براي مقابله با آنها اقدام كند تا دوباره مانند پرونده‌سازي هسته‌اي، باعث فشار به مردم ايران نشود. نهايتا بايد زمينه بحث براي اقدام‌هاي ممكن در سياست خارجي و روابط بين‌الملل براي رويارويي با پرونده‌سازي‌هاي خصمانه عليه ايران، ايجاد شود و همزمان نبايد هدف را گم كرد، هدف مقابله با فشار و آسيب به منافع مردم ايران است، نه چنددستگي و رويارويي ميان مردم، گروه‌هاي اجتماعي و سياستمداران.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین