|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۲۱۹۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
مهندس ابوالقاسم حسین پور پیش بینی کرد با اجرای این سطح از عملیات آبخیزداری و آبخوانداری بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب استحصال شود.
250 طرح کنترل سیلاب و آبخوانداری در مناطق مختلف کشور در سال جاری اجرا و به بهره برداری می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام این مطلب  گفت: طرح های مذکور با هدف افزایش نفوذ آب به درون زمین و بهره گیری از ظرفیت سیلاب در جهت تغذیه آبخوان های زیرزمینی با اولویت حوزه آبخیز مشرف به دشت های کشور اجرا می گردد.

مهندس ابوالقاسم حسین پور پیش بینی کرد با اجرای این سطح از عملیات آبخیزداری و آبخوانداری بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب استحصال شود.

وی اظهار داشت: ما با توجه به شرایط خشکسالی، تغییرات اقلیمی و در نظر گرفتن شاخص های مهم مانند فرونشست زمین در دشت ها، مناطق سیل خیز، کم آبی و ناپایداری منابع آب، جمعیت زیستی هر منطقه و دیگر ایتم های مهم تاثیر گذار با اختصاص اعتبارات صندوق توسعه ملی به استان های کشور برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری برنامه ریزی کرده ایم.

حسین پور با اشاره به اجرای طرح های اولویت دار و اثربخش در سطح استان ها و مناطق مختلف برابر معیارها و شاخص های احصا شده متناسب با شرایط کنونی کشور در سال جاری، تصریح کرد: کار اجرایی طرح آبخیزداری و آبخوانداری امسال بزودی آغاز و طبق برنامه زمان بندی تا آذرماه سال جاری به اتمام می رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که اجرای این سطح از عملیات اجرایی آبخوانداری با اقدامات متنوع بیولوژیک، بیومکانیک، سازه ای و مدیریتی، اثرات خود را پس از آبگیری در بارش های سال آبی جاری در زمستان و بهار آینده خود را نشان دهد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد طرح های آبخیزداری و آبخوانداری به عنوان طرح های زودبازده چندمنظوره از جمله فعالیت های کم هزینه با بازدهی اقتصادی بالاست که در شرایط اقلیمی و محیطی کشور نقش موثری در حفظ منابع پایه و استمرار تولید کشاورزی و عرصه های طبیعی ایفا می نماید.

حسین پور خواستار ادامه مشارکت مردمی و خیرین در اجرای این طرح در استان های کشور شد و گفت: در حال حاضر در شش نقطه کشور مجمع خیرین منابع طبیعی و آبخیزداری به طور خودجوش راه اندازی شده که با مشارکت در اجرای پروژه های شاخص با هدف پایداری آب و بهره برداری بهینه از بارش های کشور در مناطق روستایی به ما کمک می کنند.

وی در عین حال مشارکت و همکاری سایر دستگاه ها در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری مانند شهرداری ها، شهرک های صنعتی و دیگر ارگان های دخیل را موثر خواند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در باب اهمیت اجرای طرح های مذکور اذعان داشت: آبخیزداری با ارتقای سهم مدیریت نزولات جوی کمک می کند تا رواناب های سیلابی که به طور ناگهانی و در یک محدوده ایجاد و از دسترس خارج می شود به سفره های زیر زمینی بپیوندد و موجب تقویت چاه ها، چشمه ها و قنوات شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین