|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۲۱۹۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
در این نشست، مقرر شد در اسرع وقت نسبت به راه اندازی سامانه‌ای برای تبادل و معامله اوراق پیش فروش حاوی جزییات اجرای طرح و نقش فروشنده، خریدار، بورس، بانک مرکزی و ...اقدام شود.
در آستانه دومین دور عرضه سکه های پیش فروش شده در روز ۲۶ تیرماه، جلسه هماهنگی بانک مرکزی با سازمان بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ایران برگزار شد.

 به نقل از بانک مرکزی، در نشست هماهنگی این بانک با سازمان بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی که با حضور اکبر کمیجانی قائم مقام، سید محموداحمدی دبیرکل و پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی و نمایندگان سازمان بورس کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ایران برگزار شد، تمهیدات لازم برای این مهم اندیشیده و تفاهم نامه در این زمینه توسط حاضران امضاء شد.

در این نشست، مقرر شد در اسرع وقت نسبت به راه اندازی سامانه‌ای برای تبادل و معامله اوراق پیش فروش حاوی جزییات اجرای طرح و نقش فروشنده، خریدار، بورس، بانک مرکزی و ...اقدام شود.

همچنین در زمینه اطلاع رسانی دقیق در مورد عرضه سکه و چگونگی تبدیل آن به گواهی سکه، مقرر شد اطلاعات لازم از سوی بانک مرکزی و بورس در اختیار مردم و ذی نفعان قرار گیرد.

کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به تضمین تحویل سکه های پیش فروش شده از سوی بانک مرکزی و اعتمادسازیها در این راستا تاکید کرد: امیدواریم اعتماد عمومی، بازار ثانویه پررونقی را ایجاد کرده و بر ثبات بازار و متعادل شدن قیمت ها موثر واقع شود.

قائم مقام بانک مرکزی در ادامه افزود: در حال حاضر،  مولفه‌های مختلف بر انتظارات عمومی و قیمت سکه تاثیر گذاشته اند و برآیند نیروها به گونه ای بوده که سکه را چه در بازار آتی و چه در بازار جاری، با قیمت بالاتری روبه رو کرده است.

وی همچنین افزایش قیمت سکه را متاثر از افزایش جهانی قیمت طلا، افزایش نرخ برابری دلار و سایر اتفاقات و انتظاراتی تاثیر گذار دانست وخاطرنشان ساخت: باید هر چه سریعتر اقدامات اجرایی در این زمینه آغاز شود. در کنار آن بانکها  و کارگزاران عرضه سکه مشخص شده و اطلاع رسانی لازم برای مردم و خریداران سکه صورت گیرد.

کمیجانی افزود: خریداران سکه‌های طلا از طیف‌های مختلفی تشکیل شده اند از فعالان این بازارگرفته  تا افرادی عادی که صرفا چند قطعه سکه پیش خرید کرده و چندان نسبت به فراز و فرود بازار و مکانیزم عرضه و فروش سکه آگاهی ندارند. بنابراین وظیفه ماست که اطلاعات لازم را در اختیار مردم و رسانه قرار دهیم و باید هر چه در توان داریم را عرضه کنیم تا اعتماد در بین مردم دوچندان شود.

وی ضمن تاکید بر این که عرضه اوراق سکه در اصلاح قیمت و شتاب آن موثر است و می تواند نظم و آرامش ایجاد کند، افزود:  بانک مرکزی از آمادگی لازم برای پیش فروش های مجدد سکه از طریق بانک کارگشایی یا شیوه کنونی برخوردار است و با شروع عملیات عرضه سکه، جلسات هماهنگی در این زمینه با جدیت بیشتری از سر گرفته خواهد شد.

شرایط عرضه ۸ میلیون سکه پیش فروش شده مهیاست

در ادامه نشست، سیدمحمود احمدی دبیرکل بانک نیز گزارش جامعی در مورد اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده ارائه کرد.

احمدی در عین‌حال که تاکید کرد هیچ مشکلی برای عرضه سکه وجود ندارد و ۸ میلیون سکه پیش فروش شده مهیاست و تاخیرهای موردی در موعد ثبت نام بخاطر کسب آمادگی‌های لازم بود، افزود: بانک مرکزی علاقه‌مند است تا گواهی سکه جایگزین سکه فیزیکی شود.

دبیر کل بانک مرکزی در ادامه خواستار هوشیاری تمامی دست اندرکاران اجرای طرح شد و گفت: همه عوامل، با تمامی توان و نیرو  برای نیل موفقیت در صحنه حضور داشته باشند.

اوراق همانند سکه قابل معامله هستند

همچنین قربانی معاون اقتصادی بانک نیز همراهی مردم را مهمترین گام در نیل به موفقیت هر طرح برشمرد و تاکید کرد: مهمترین نکته‌ای‌که باید به اطلاع مردم برسد این است که این اوراق، عین سکه بوده و در هر زمان قابل معامله هستند. اگر مردم نسبت به این موضوع اطمینان خاطر داشته باشند، هیچ مشکلی رخ نخواهد داد.

در ادامه نشست هم نمایندگان بورس‌کالا و شرکت کارگزاری بانک ملی ضمن ارائه اطلاعات لازم برای بسترسازی های نرم افزاری و ظرفیت‌های سامانه‌ای برای تحویل سکه های پیش فروش شده، دیدگاه‌ها و نظرات خود را در ارتباط با موضوع مطرح و با امضای تفاهم نامه‌ای، همسویی خود را با سیاستهای بانک مرکزی اعلام کردند.

 

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین