|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۲۱۹۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا اعلام کرده بود که بیمارستان ها به علت مقاومت های دارویی ایجاد شده در برخی بیماران بستری، مجبورند، آنتی بیوتیک های خط آخر درمان را تجویز کنند.
 رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران گفت: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها ما را در برابر عفونت هایی که ممکن است در آینده به وجود بیایند، خلع سلاح می کند.

جمشید سلام زاده روز یکشنبه افزود: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها به ایجاد مقاومت دارویی منجر می شود و اگر این اتفاق بیفتد دیگر نمی توان عفونت ها را با آنتی بیوتیک های موجود کنترل کرد.

وی اضافه کرد: مصرف بی رویه و غیرمنطقی آنتی بیوتیک ها فقط محدود به کشور ما نیست و متاسفانه این روند در بسیاری از کشورهای دنیا به دلایل مختلف وجود دارد و روند افزایش مقاومت های دارویی مواجه هستیم. بنابراین لازم است که دقت نظر بیشتری از نظر صحیح بودن تجویز این داروها صورت بگیرد و از سوی دیگر بیماران باید از مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها خودداری کنند.

رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران تاکید کرد: لازم است داروخانه ها از عرضه بدون نسخه آنتی بیوتیک ها به مردم اجتناب کنند.
سلام زاده از مردم خواست تا از توصیه به آشنایان خود برای مصرف آنتی بیوتیک ها پرهیز کنند و اضافه کرد: خوددرمانی های نابجا با آنتی بیوتیک ها، عوارضی مانند ایجاد مقاومت دارویی را به همراه دارد و مصرف کنندگان آنتی بیوتیک در دوره های بعدی بیماری خود با این مساله مواجه می شوند که دیگر آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری آنان به دلیل ایجاد مقاومت دارویی، اثربخشی ندارد.

وی یادآور شد: در واقع مجموعه عوامل متعدد باید دست به دست هم بدهند تا در مساله مقاومت دارویی به آنتی بیوتیک ها تجویز مصرف منطقی داشته باشیم.

به گزارش ایرنا، منان حاجی محمودی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا اعلام کرده بود که بیمارستان ها به علت مقاومت های دارویی ایجاد شده در برخی بیماران بستری، مجبورند، آنتی بیوتیک های خط آخر درمان را تجویز کنند.

به گفته وی، طی چند سال اخیر فقط دو تا سه مولکول جدید آنتی بیوتیکی به فهرست کل دارویی کشور اضافه شده است.

متخصصان مربوطه پیش از این اعلام کرده بودند که 85 درصد عفونت های فصلی، ویروسی است و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین