|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۲۱۹۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۰
یک متخصص تغذیه گفت : همه مواد خوراکی از جمله نان ارزش غذایی دارند، ولی در برخی بیشتر برخی کمتر است.
 یک متخصص تغذیه گفت : همه مواد خوراکی از جمله نان ارزش غذایی دارند، ولی در برخی بیشتر برخی کمتر است.

محمد حسین عزیزی گفت: ارزش غذایی نان به فرمول مواد مصرفی در آرد آن بستگی دارد. اینکه چه آردی در نان به کار رفته آیا سبوس گرفته یا نه در ارزش غذایی نان موثر است.

این متخصص علوم تغذیه در ادامه گفت: نان های حجیم شده مانند نان برگر و باگت غیر از آرد، آب و نمک و پودر شیرخشک،تخم مرغ، آب پنیر، شکر، روغن ، گلوکن نیز استفاده می شود ولی مقدار این افزودنی ها با توجه به شرکت های تولید کننده متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه افزودنی های نان های صنعتی موجب بالا رفتن ارزش غذایی آنها می شود ،گفت: این افزودنی ها با توجه به حجیم بودن نان ،در بالا رفتن ارزش غذایی موثر است ولی نان های سنتی که معمولا بر سر سفره های ما دیده می شوند ارزش غذاییشان با نان های حجیم شده متفاوت است.
عزیزی افزود: باتوجه به آردی که در گذشته برای نان های سنتی استفاده می شده این نان ها به خصوص نان سنگک و بربری ارزش غذایی بیشتری نسبت به دیگر نان های مصرفی داشتند، ولی در حال حاضر به دلیل یکسان شدن آرد مصرفی برای پخت این نان ها ارزش غذاییشان یکسان است و تنها در طعم و مزه با هم متفاوتند.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه آرد مهم ترین عامل در ارزش غذایی نان است گفت: آرد سبوس دار بهترین آردی است که در پخت سنگک از گذشته استفاده می شده ولی به دلیل کم شدن این محصول دیگر در نان های سنتی استفاده نمی شود و همین امر موجب پایین آمدن ارزش غذایی نان های سنتی شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین