|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۲۱۹۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
همزمان با دومین سالگرد رأی تاریخی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، هزاران تن از مخالفان برگزیت روز شنبه در خیابان‌های لندن دست به تظاهرات گسترده زدند.
  همزمان با دومین سالگرد رأی تاریخی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت)، هزاران تن از مخالفان برگزیت روز شنبه در خیابان‌های لندن دست به تظاهرات گسترده زدند.

تظاهرکنندگان در این حرکت اعتراضی ضمن به اهتزاز درآوردن پرچم اتحادیه اروپا، پارچه نوشته و شعارنوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آن عبارت‌هایی در حمایت از ماندن در اتحادیه اروپا نوشته‌شده بود. آن‌ها همچنین شعارهایی را علیه دولت محافظه‌کار 'ترزا می' سر داده و خواستار توقف برگزیت شدند.

شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی پس از تجمع در خیابان پال مال در نزدیکی میدان مشهور ترافلگار لندن به سمت پارلمان راهپیمایی کردند. در این تجمع همچنین شماری از رهبران احزاب سیاسی، اتحادیه های کارگری و فعالان مدنی حضور داشتند.

این تظاهرات پس‌ از آن صورت می‌گیرد که چهارشنبه گذشته نمایندگان دو مجلس پس ازچندین ماه بحث و بررسی با لایحه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موافقت کردند.
لایحه برگزیت دی‌ماه سال گذشته از سوی مجلس عوام به تصویب رسید و برای تائید نهایی به مجلس اعیان فرستاده شد. بااین‌حال نمایندگان مجلس اعیان لایحه یادشده را با 15 اصلاحیه به مجلس عوام بازگرداندند.

این لایحه طی یک ماه اخیر پس از چند بار ارجاع بین دو مجلس درنهایت چهارشنبه گذشته پذیرفته شد. نمایندگان مجلس اعیان اصرار داشتند که در لایحه برگزیت متممی گنجانده شود که به‌موجب آن دولت انگلیس موافقت 'معنادار' پارلمان درباره توافق نهایی برگزیت را جلب کند.
لرد هیلشام در این متمم پیشنهاد کرده بود که 30 نوامبر (9 آذر) به‌عنوان آخرین‌مهلت دولت برای ارائه توافق نهایی برگزیت معرفی و در غیر این صورت نمایندگان مجلس راهبرد برگزیت را به دولت تکلیف خواهند کرد.

برابر با متممی که در آذرماه گذشته به لایحه برگزیت وارد شد، دولت انگلیس بایستی توافق نهایی برگزیت با اتحادیه اروپا را در پارلمان این کشور به رأی بگذارد؛ اما نتیجه این رأی‌گیری تأثیری بر تصمیم‌گیری دولت درروند خروج از اتحادیه اروپا نخواهد داشت.
با تصویب این لایحه، «قانون جوامع اروپایی 1972» از قوانین انگلیس حذف و قوانین این کشور پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، مرجع اصلی قانون به شمار خواهند رفت.
بنا بر اعلام دولت انگلیس، این کشور رسماً در ماه مارس (اسفند / فروردین) اینده از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و دو طرف تلاش می‌کنند تا ماه اکتبر (مهر/آبان) آینده درباره توافق برگزیت به تفاهم دست یابند.

ترزا می نخست‌وزیر انگلیس تصویب لایحه برگزیت را گامی حیاتی درروند خروج نرم از اتحادیه اروپا توصیف و تصریح کرد که ظرف چند هفته آینده جزئیات بیشتری را درباره راهبرد دولتش در خصوص برگزیت ارائه خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین