|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۱۸۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
نجیب در نخستین مصاحبه خود از زمان شکست در انتخابات ۲ مه مدعی شد، مشاوران، مدیران و کارکنان صندوق سرمایه‌گذاری ۱MDB به اشتباه اختلاس از سرمایه‌های این صندوق را از او مخفی نگه داشتند.
 نخست وزیر سابق مالزی گفت، نباید برای رسوایی اختلاس چند میلیارد دلاری از صندوق ۱MDB، او را مقصر بدانند و و چیزی درباره پول‌های این صندوق دولتی که در حساب شخصی‌اش پیداش شده، نمی‌داند!

 به نقل از خبرگزاری رویترز، نجیب رزاق، نخست وزیر سابق مالزی اما توضیحاتی درباره پول‌های نقد، کیف‌های لوکس و جواهراتی که اخیرا در املاک او کشف و ضبط شده، ارائه کرد.

نجیب در نخستین مصاحبه خود از زمان شکست در انتخابات ۲ مه مدعی شد، مشاوران، مدیران و کارکنان صندوق سرمایه‌گذاری ۱MDB به اشتباه اختلاس از سرمایه‌های این صندوق را از او مخفی نگه داشتند.

ماهاتیر محمد، نخست وزیر جدید مالزی به رویترز گفت، مسئولان این کشور "پرونده‌ای نسبتا بی‌نقص" علیه نجیب درخصوص اتهامات اختلاس و ارتشا وابسته با رسوایی ۱MDB تنظیم کرده‌اند.

نجیب در مفصل‌ترین اظهاراتش درخصوص پرونده ۱MDB گفت، نمی‌داند که آیا میلیون‌ها دلار پولی که به حساب شخصی او منتقل شده از این صندوق بوده است یا نه و در صورتی که این پول از این صندوق بوده، پولشویی شده است یا خیر!

 نجیب هم‌چنین تاکید کرد، چیزی از تابلوهای نقاشی و قایق‌های تفریحی که گفته می‌شود با این پول خریداری شده نمی‌داند و آن‌ها را هیچ‌گاه ندیده است!

وی تصریح کرد: من از این خریدها مطلع نبوده‌ام و این کار بدون اطلاع من صورت گرفته است. من هیچ‌گاه اجازه نمی‌دادم که سرمایه‌های ۱MDB صرف چنین مواردی شود. من مدت‌ها در دولت فعالیت کرده‌ام و می‌دانم چه کاری درست است و چه کاری غلط!

نجیب مسئولان این صندوق سرمایه‌گذاری را متهم کرد و گفت، آنان ملزم بودند که او را از مشکلات این صندوق مطلع کنند.

نخست وزیر سابق مالزی اظهار کرد، ضبط کیف‌های گران‌بهای "هرمس" و سایر اشیا لوکس، تاثیری منفی بر وجهه او داشته اما بیشتر این موارد ضبط شده هدیه‌هایی هستند که به همسر و دختر او داده شده و ربطی به پرونده ۱MDB ندارد.

نجیب با بیان اینکه بسیاری از این کیف‌های دستی که در خانه او یافت شده، هدایای دامادش، دنیار نظربایف، برادرزاده رییس جمهور قزاقستان به همسرش هستند، اظهار کرد، در صورتی که این کیف‌ها از قزاقستان خریداری شده باشند، ارتباطی با اتهامات مطرح شده نخواهند داشت.

او همچنین ۱۱۴ میلیون رینگیت که در خانه اعضای خانواده‌اش کشف شده را نیز سرمایه‌های متعلق به "سازمان ملی مالایی‌های متحد" دانست که پیش از برکناری ریاست آن را برعهده داشته است.

نخست وزیر سابق مالزی جواهرات ضبط شده از خانه‌اش را نیز هدایایی برای همسرش دانست که قرار بوده به او بدهد.

او همچنین درباره سرمایه‌گذار مالزیایی که گفته می‌شود از سرمایه‌های ۱MDB سود برده، گفت، این فرد روابطی در خاورمیانه و به ویژه با عربستان داشت و به همین دلیل حضور او را در این صندوق سرمایه‌گذاری مفید می‌دانسته اما هیچ‌گاه به وی دستور نداده در این صندوق حضور داشته باشد و کنترلی بر تصمیمات او نداشته است.

نجیب همچنین تصریح کرد، با این فرد که مالزی به دنبال دستگیری او است و گفته می‌شود بر سر رسوایی ۱MDB از کشور خارج شده، در ارتباط نیست.

او مبلغ هنگفتی که به حسابش منتقل شده را کمک مالی عربستان دانست که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان تضمین اعطای آن را به مالزی داده بود.

نجیب رزاق در ادامه این مصاحبه افزود، در مالزی خواهد ماند و حتی در صورتی که با احتمال حبس مواجه شود، با اتهامات مطرح شده علیه خود مبارزه خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هیچ‌گاه برنامه‌ای برای ترک کشور نداشته‌ام زیرا اگر مالزی را ترک کنم، استنباط می‌شود که من گناهکارم. نمی‌توانم باقی زندگی‌ام را فراری باشم و می‌خواهم نام خودم را از این اتهامات پاک کنم.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین