|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۲۱۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
اقلیت جبهه پایداری خواستار اعلام وصول استیضاح وزیر علوم شد نمایندگان جبهه پایداری که در مجلس گروه اقلیت به شمار می آیند، در جلسه درون گروهی دیروز خود اعلام کردند از اقدامات یک ماهه اخیر وزارت علوم قانع نشده و در نتیجه اعلام وصول استیضاح وزیر علوم را در جلسه علنی فردای مجلس پیگیری می کنند.
معاون پارلمانی وزیر علوم  گفت که وزارت علوم در برخورد با متخلفان بورسیه به هیچ وجه کوتاه نمی آید و در صورت مشخص شدن نتیجه کمیته بررسی کننده و محرز شدن تخلفات جلوی ادامه تحصیل متخلفان گرفته خواهد شد. حتی اگر کسانی به عضویت هیأت علمی درآمده باشند، عضویت آنها تعلیق خواهد شد.

بسیاری از نمایندگان مجلس پیش از این طرح، این استیضاح را به دور از دغدغه های علمی و منطقی خوانده و تأکید کرده اند که استیضاح کنندگان بنایی بر قانع شدن ندارند، چون عزم خود را برای برکناری وزیر علوم جزم کرده اند و البته فضای مجلس با آنها همسو نیست.

امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم در جلسه ظهر دیروز خود به این جمع بندی رسیدند که سه شنبه هیأت رئیسه مجلس این طرح را اعلام وصول کند.

سیدناصر موسوی لارگانی با بیان این مطلب گفت: پس از جلساتی که کمیته منتخب استیضاح کنندگان با وزیر علوم داشتند گزارش آن در جلسه ظهر دیروز امضاکنندگان استیضاح ارائه شد و با توجه به اینکه کار عملی خاصی از سوی وزیر انجام نشده است، امضاکنندگان استیضاح به این نتیجه رسیدند که روز سه شنبه از سوی هیأت رئیسه مجلس استیضاح فرجی دانا اعلام وصول شود.

جلسه دیروز استیضاح کنندگان در پی دو دیدار نمایندگان آنها با وزیر علوم در 5 و 18 مرداد با وزیر علوم بود که قرار بود، نتیجه دیدارها و اقدامات انجام شده رضا فرجی دانا را مورد بررسی قرار دهند. اشاره استیضاح کنندگان به انجام نشدن تعهدات از سوی وزیر علوم در حالی است که برخی مطالبات و دغدغه های آنها از اختیارات شخص وزیر علوم است و ارتباطی با وظایف نظارتی نمایندگان ندارد.

آنها مشخصاً خواستار برکناری برخی معاونان فرجی دانا هستند و با توجه به اینکه افراد مورد اشاره در هیچ دادگاهی محاکمه نشده، هیچ حکمی دال بر ممنوعیت کار آنها وجود ندارد و در استعلام های انجام شده از دستگاههای ذی ربط هم توصیه های مبنی بر استفاده نکردن از آنها وجود ندارد، طرح چنین خواسته هایی در راستای اهداف صرف سیاسی و مخالف با اختیارات قانونی وزیرعلوم است. با وجود اصرار استیضاح کنندگان- که عمدتاً از اعضای جبهه پایداری یا همسو با این طیف سیاسی اقلیت در مجلس هستند- بر اعلام وصول آن به نظر نمی رسد که شرایط و فضای حاکم در کلیت مجلس همراه با خواست این اقلیت سیاسی و منتقد دولت باشد. بسیاری از نمایندگان مجلس پیش از این طرح این استیضاح را کاملاً سیاسی و دور از دغدغه های علمی و منطقی خوانده و تأکید کرده اند که اساساً آنها بنایی بر قانع شدن ندارند چون عزم خود را برای برکناری وزیر علوم جزم کرده اند.

به گفته این نمایندگان فضای عمومی مجلس با استیضاح کنندگان همراه نیست.

افزون بر محمدرضا تابش نماینده اردکان که پیش از این به ایران گفته بود طیف سیاسی اقلیت مجلس تلاش می کند در یک سالگی دولت یکی از وزرا را برکنار کند، ابراهیم نکو نماینده رباط کریم هم گفته است: «شروطی که استیضاح کنندگان گذاشته اند کاملاً نشان می دهد که هدف آنها توافق با وزارت علوم نیست. بسیار بعید است که وزارت علوم هم این شروط را بپذیرد و به آنها عمل کند.» حمایت جامعه علمی و دانشگاهی کشور از عملکرد وزیر علوم و سیاست های دولت در حوزه آموزش عالی نکته مهم دیگری است که به نظر می رسد از چشم نمایندگان اکثریت مجلس دور نخواهد ماند. بدین ترتیب در صورت اعلام وصول استیضاح فرجی دانا همه چشم ها به فراکسیون رهروان مجلس دوخته خواهد شد که علی لاریجانی را در رأس خود می بیند.

مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور هم با بیان اینکه تلاش وزارت علوم بر این بوده که خواسته های منطقی و قانونی نمایندگان را جامه عمل بپوشاند، گفت: در صورتی که استیضاح وزیر علوم در چارچوب قانون و مصالح عمومی کشور باشد دولت از آن استقبال خواهد کرد.



*پاسخ به یک ادعا

در تحولی دیگر حجت الاسلام محمدرضا رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری با خبرنگاران درباره ترکیب اعضای هیأت اجرایی، توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: ترکیب این هیأت ها نیز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت عالی جذب تایید می شود و وزیر علوم نمی تواند فردی را به عضویت این ترکیب در بیاورد.

بنده ترکیب هیأت اجرایی دانشگاه تهران را به ایشان نشان دادم که ایشان با دیدن یک فرد استادیار گفتند شأن دانشگاه تهران این است که همه اعضای آن استاد باشد که من دلایل خودم را عنوان کردم.

4 نفر از اعضای این ترکیب اصولگرایانی هستند که در طول خدمت به عنوان اصولگرا شناخته می شوند.

رضوان طلب گفت: هیأت اجرایی جذب در 9 ماه گذشته 21 هیأت اجرایی را با پیشنهاد رؤسای دانشگاه ها و تغییرات افراد مطلع پس از تایید هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم داده و حتی یک حکم این هیأت نیز توسط وزیر صادر نمی شود.

برخی می گویند نکند ترکیبات این احکام تغییر کند، در حالی که تنها رئیس دانشگاه، رئیس نهاد، رئیس مرکز جذب اعضای هیأت امنای وزارت علوم، رئیس شورای جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی می توانند پیشنهاد کنند و پس از اجرای این فرآیندها احکام آنها صادر می شود.

وی ادامه داد: وزیر علوم تاکنون درباره حکم این ترکیب ها حتی نظر هم نداده و این در حالی است که ما داریم نمونه هایی از اصولگرایانی که به من گفته اند اگر ما جزو ترکیب هیأت اجرایی دانشگاهمان نباشیم وزیر را استیضاح می کنیم، اما وزیر در این زمینه هیچ اظهارنظری نمی کند و ما طبق روال عمل می کنیم.
منبع: روزنامه ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین