|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۱۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹
در ۵۰ سال گذشته سالانه به طور متوسط ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ هکتار در اراضی بیابانی و تپه های شنی مالچ پاشی می شد و این در حالی است که فقط سال گذشته ۱۵ هزار هکتار در کانون های بحرانی استان خوزستان مالچ پاشی انجام شده است.
 وزیر جهاد کشاورزی گفت:تخصیص ۲۰۰ میلیون دلار برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در سال جاری با حمایت رهبر معظم انقلاب، دولت و مجلس منشا تحول در تعادل بخشی به سفره های آب زیر زمینی، جلوگیری از ریزگردها و حفظ خاک است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، مهندس محمود حجتی امروز در همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی با اعلام این مطلب افزود: امسال اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری در اختیار منابع طبیعی برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری قرار گرفته که می تواند در تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی، حفظ خاک و پوشش گیاهی تحول ایجاد کند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: آب و خاک از سرمایه های گرانقدری است که خداوند در اختیار ما قرار داده و باید آسیب ها به این منابع را کاهش دهیم و سازگار با محیط زیست عمل کنیم.

وی اقدامات در زمینه مهار ریزگردها در کانون های بحرانی استان خوزستان را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: در ۵۰ سال گذشته سالانه به طور متوسط ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ هکتار در اراضی بیابانی و تپه های شنی مالچ پاشی می شد و این در حالی است که فقط سال گذشته ۱۵ هزار هکتار در کانون های بحرانی استان خوزستان مالچ پاشی انجام شده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما با مشارکت مردم، بسیج و امکانات استانی می توانیم مشکلات را حل کنیم و در سال های آینده اگر نسخه بهتری برای مقابله با ریزگردها ارایه شد، باید از آن استفاده کنیم.

وی در عین حال بر اعمال مدیریت برای جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش پوشش گیاهی در کشور تاکید و تصریح کرد: امروز بخش عمده ای از تخریب سرزمین کاهش یافته است.

حجتی ادامه داد: زمانی ۷۰ درصد تعلیف دام سبک در مراتع و منابع طبیعی انجام می شد در حالی که امروز وابستگی دام سبک و سنگین به عرصه های منابع طبیعی کم شده است.

وی با اشاره به کاهش مصرف سوخت ها از منابع طبیعی گفت: بیش از ۹۰ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار می باشند.

وزیر جهاد کشاورزی به افزایش بهره وری آب نیز اشاره کرد و اذعان داشت: ظرف پنج سال اخیر با مجموع اقدام های انجام شده ۲۵ درصد افزایش بهره وری در آب داشته ایم.

وی افزود: در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام که فاز یک آن در سطح ۳۰۰ هزار هکتار تجهیز و نوسازی و عملیات سیستم آبیاری نوین انجام شده، افزایش راندمان آب داریم.

حجتی گفت: در استان هرمزگان نیز از ۱۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی حدود ۱۰۴ هزار هکتار به سیستم آبیاری مجهز شدند و بعد از اجرای این سیستم به دنبال توسعه گلخانه ها و روش نشاکاری هستیم.

در پایان این همایش، بیانیه روز جهانی مقابله با بیابان زایی نیز توسط دکتر حیدری پور معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزدرای قرائت شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین