|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۲۱۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
اما زمانی که یک امتیاز گرفتیم و برگشتیم رسانه‌های ما به محکمه‌ای برای محاکمه کردن سرمربی و بازیکنان تبدیل شدند؛ این در حالی است که باید بدانیم تیم ملی ما هیچ وقت یکی از قدرت‌های برتر فوتبال دنیا نبوده است.
دبیر سرویس ورزشی روزنامه «شرق» معتقد است: رویکرد کلی و کلان رسانه‌ها باید یک حمایت راهبردی موثر از تیم ملی و ایجاد فضای وفاق باشد؛ اما به شکلی که به هواداری صرف تبدیل نشود.

مهدی زعیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره عملکرد رسانه‌ها در بازی‌های جام جهانی اظهار کرد: جامعه فوتبال و فدراسیون، از رسانه‌ها انتظار دارند که حامی تیم ملی باشند، از طرف دیگر علم و اصول روزنامه‌نگاری همیشه می‌گوید که باید بی‌طرفی رعایت و انتقادات لحاظ شود و جانبدارانه و با رویکرد هوادارانه به هیچ موضوعی نگاه نکنید. به نظرم بیشترین کاری که رسانه‌ها می‌توانند انجام دهند این است که یک خط مشی پیدا کنند که در مرز این دو موضوع باشد؛ یعنی رسانه به هوادار صرف در فوتبال تبدیل نشود و هم در جایی که نیاز است به جامعه امید منتقل کند تا وفاق و هم‌افزایی ایجاد شود. همچنین در برخی موارد باید مصلحت‌اندیشی داشته باشند.

او ادامه داد: رویکرد کلی و کلان رسانه‌ها باید یک حمایت راهبردی موثر از تیم ملی و ایجاد فضای وفاق  باشد اما به شکلی که به هواداری صرف تبدیل نشود.

دبیر صفحه ورزشی روزنامه «شرق» با بیان خاطره‌ای درباره وظیفه رسانه‌ها بعد از بازی‌ تیم ملی ایران در بازی‌های جام جهانی اظهار کرد: جام جهانی ۲۰۰۶ می‌تواند درس عبرت خوبی برای ما باشد. زمانی که تیم ملی در سال ۲۰۰۶ به جام جهانی صعود کرد، انتظار رسانه‌ها از تیم ملی افزایش یافت و فضایی ایجاد شد که این تیم باید حداقل از گروه خود که پرتغال، آنگولا و مکزیک بود، صعود کند. اما زمانی که یک امتیاز گرفتیم و برگشتیم رسانه‌های ما به محکمه‌ای برای محاکمه کردن سرمربی و بازیکنان تبدیل شدند؛ این در حالی است که باید بدانیم تیم ملی ما هیچ وقت یکی از قدرت‌های برتر فوتبال دنیا نبوده است.

او ادامه داد: شاید امسال هم با سه باخت یا یک گل زده برگردیم. اگر چنین اتفاقی بیفتد عجیب نیست بلکه واقعیت خواهد بود. در واقع اگر اتفاق دیگری بیفتد باید شگفت‌زده شویم. ما باید با واقعیت‌ها کنار بیاییم. فوتبال همیشه پدیده‌ای بوده که در آن امیدواری وجود داشته است؛ برای مثال اگر تیم تایلند با برزیل بازی کند شاید تایلند بتواند برای یک بار در بازی پیروز شود. این در حالی است که تیم ملی ما منسجم است و مربی خوب و متعهدی دارد و باید امیدوار باشیم. اما این امیدواری ما ورزشی و روحی است. به نظرم تجربه جام جهانی گذشته به ما کمک می‌کند که اگر این بار ناکام شدیم فضای جام‌جهانی ۲۰۰۶ در رسانه‌ها تکرار نشود. همان‌طور که در ۲۰۱۴ پیش نیامد. رسانه‌ها باید بپذیرند که قدرت فوتبال دنیا نیستیم. فوتبال ورزشی است که به شما حقتان را نخواهند داد یا نباید انتظار داشت که عدالت رعایت شود. ممکن است یک تیم همه فاکتورهای لازم را به خوبی داشته باشد اما ببازد. باید بپذیریم که ورزش یک سرش باخت است.

زعیم‌زاده در پایان گفت: رویکرد رسانه‌ها درباره بازی‌های جام جهانی باید اعتدالی باشد و در زمان ناکامی تیم ملی انتقاد چکشی نداشته باشند. آن‌ها باید به آینده نگاه کنند و بدانند که قدرت جهانی فوتبال نیستیم و تا آن مرحله که به قدرت جهانی تبدیل شویم، کار زیادی داریم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین