|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۳
کد خبر: ۲۱۷۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو کماکان به تعهدات خود ذیل برجام، شامل تولید ایزوتوپ‌های پایدار در تاسیسات غنی سازی فردو پایبند است.
 معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو کماکان به تعهدات خود ذیل برجام، شامل تولید ایزوتوپ‌های پایدار در تاسیسات غنی سازی فردو پایبند است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه (امروز) در کنفرانسی به مناسبت پنجاهمین سال تصویب معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) تاکید کرد که کشورش به تعهدات خود طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند خواهد ماند.

ریابکوف افزود: مسئله مهم، حفظ برجام با همکاری چین، تروئیکای اروپا، روسیه و ایران است. ما متعهد به ادامه اجرای تعهدات برجامی‌مان شامل آغاز اجرای پروژه تولید ایزوتوپ‌های پایدار در تاسیسات فردو هستیم.

وی در ادامه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را یک چالش جدی برای معاهده ان‌پی‌تی برشمرد و گفت: شروط برجام شامل راستی‌آزمایی و کنترل، به‌علاوه ساز و کارهای تبادل اطلاعات بی سابقه هستند و قابل اعتمادترین تضمین‌ها را درباره صلح آمیز ماندن برنامه هسته‌ای تهران ایجاد می‌کنند.

بنابر این گزارش، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز هشتم ماه مه خروج خود از توافق هسته‌ای را اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند. این مسئله به ویژه نگرانی‌هایی را در میان شرکت‌های اروپایی که با ایران تجارت می‌کنند، ایجاد کرده است. آنها بیم دارند که در صورت ادامه تعامل با تهران هدف تحریم‌های واشنگتن علیه ایران قرار گیرد.

اما دیگر طرف‌های توافق شامل فرانسه، انگلیس و آلمان به‌علاوه روسیه و چین ضمن تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای بارها بر ادامه پایبندی‌شان به این توافق تاکید کرده‌اند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه موضع این اتحادیه درقبال توافق هسته‌ای تغییر نکرده و کماکان به اجرای کامل و موثر برجام پایبند است، گفت که برای اعتبار اتحادیه اروپا و حفظ منافع‌ اروپا کماکان متعهد به حفظ توافق هسته‌ای هستند.

موگرینی خاطر نشان کرد: اجرای برجام در هر دو زمینه تعهدات هسته‌ای و اقتصادی باید ادامه یابد چرا که بخش ضروری دیگر این توافق رفع تحریم‌ها و ایجاد فرصت‌هایی است که این توافق برای عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجارت با ایران فراهم می‌کند. از این منظر تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تمام تحریم‌های ثانویه به شدت دردسرساز است و باید رسیدگی شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین