|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۲۱۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۹
هیجان بازار خودروهای داخلی با توجه به انتظار برای تعیین قیمت که روز گذشته انجام شد و نیز کاهش مشتری در مسیر فروکش قرار گرفت؛ اما پرش تا ۹۰ میلیون تومانی قیمت بعضی خودروهای وارداتی در روزهای اخیر جوی را در بازار ایجاد کرده که نشان می‌دهد با توجه به دو برابر شدن قیمت دلار قاچاق، چشم‌انداز این نوع خودروها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 هیجان بازار خودروهای داخلی با توجه به انتظار برای تعیین قیمت که روز گذشته انجام شد و نیز کاهش مشتری در مسیر فروکش قرار گرفت؛ اما پرش تا ۹۰ میلیون تومانی قیمت بعضی خودروهای وارداتی در روزهای اخیر جوی را در بازار ایجاد کرده که نشان می‌دهد با توجه به دو برابر شدن قیمت دلار قاچاق، چشم‌انداز این نوع خودروها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش ایسنا، التهاب بازار خودرو در صدر اخبار این روزهای اقتصاد ایران قرار گرفته است. پس از جهش قیمت دلار که در روزهای اخیر به حدود دو برابر سال قبل رسیده و در محدوده ۷۵۰۰ تومان قرار گرفته است، بعضی واسطه‌ها در بازار خودرو نیز سعی داشتند خود را با نرخ دلار تطبیق دهند. به طور مثال قیمت مزدا۳ تیپ ۳ در کارخانه ۱۳۱ میلیون تومان بوده اما در بازار به ۲۲۹ میلیون تومان رسید. با این حال روز گذشته شورای رقابت افزایش قیمت محصولات ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو را به ترتیب ۷.۱۸ درصد، ۷.۰۱ درصد و ۵.۶۲ درصد اعلام کرد. این در حالی است که تا پیش این خودروسازان درخواست افزایش ۲۰ درصد را داشتند.

بازار کساد خرید و فروش خودرو

همزمان با رشد نجومی قیمت‌ها فعالان بازار خودرو از به حداقل رسیدن خرید و فروش در این بازار خبر می‌دهند به‌گونه‌ای که مصرف‌کنندگان رغبتی به خرید با قیمت‌های نجومی ندارند. اما علت رشد یکباره قیمت‌ها در بازار خودرو چه بود؟ کارشناسان، ضعف نظارت را دلیل این موضوع می‌دانند. امرالله امینی ـ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ـ چند روز پیش گفته بود: مشکل این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت دست بسته ایستاده و به جای نظارت فقط نظاره می‌کند. امیدواریم مسوولان مربوطه هر چه زودتر وارد عمل شده و با بنگاه‌هایی که خودروها را حتی تا حدودا دو برابر قیمت اصلی در بازار عرضه می‌کنند برخورد کنند.

از خودرو نپرسید!

امروز، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش تولید از پاسخگویی درباره وضعیت این روزهای بازار خودرو امتناع کرد و گفت: بهتر است این موارد را از معاون امور صنایع بپرسید. رضا رحمانی بر این موضوع که "خودرو، لوکوموتیو صنایع است" اکتفا کرد و گفت: خودرو صنعت بزرگی است که لوکوموتیو صنایع محسوب می‌شود و در سال‌های آتی می‌توان از ظرفیت داخلی موجود در این بخش استفاده کرد. صنعت خودروی ما تا این اندازه مزیت دارد، اما درباره مباحث مربوط به قیمت بهتر است موضوع از آقای صالحی‌نیا پیگیری شود.

هم‌چنین  شکور پورحسین نماینده مردم پارس‌آباد در مجلس شورای اسلامی هم در تذکر خود، وزیر صنعت، معدن و تجارت را در کنترل بازار خودرو حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، ناتوان عنوان کرد.

قاچاق سازمان‌یافته خودرو در هاله‌ای از ابهام

در میان اخبار گرانی خودرو شاید بد نباشد که به بازخوانی یک پرونده اشاره کنیم. ابتدای سال جاری پرونده قاچاق ۴۲۴ دستگاه خودرو در سطح وسیعی رسانه‌ای شد و سردار عزیزالله ملکی، فرمانده نیروی انتظامی استان هرمزگان با برگزاری یک نشست خبری در ۲۲ فروررین ماه سال جاری از انهدام باند سازمان‌یافته قاچاق خودروهای خارجی و توقیف ۴۲۴ خودرو خبر داد، اما در کمتر از ۲۴ ساعت دو مقام ارشد گمرکی ادعای قاچاق این خودروها را تکذیب کردند. گزارش کامل این موضوع را در این لینک بخوانید.

این‌جا قرار بود حسینیه شود اما ...

فروش زمین حسینیه‌ای در سعادت‌آباد به یک بساز و بفروش، یکی دیگر از اخبار مهم امروز ایسنا بود. منابع موثق خبر دادند: زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر در منطقه‌ی سعادت‌آباد دارای کاربری تجهیزات شهری، توسط وزارت راه و شهرسازی به یک موسسه خیریه خصوصی واگذار شده تا در آن‌جا مکان مذهبی احداث کند. اما این موسسه به طور غیرقانونی اقدام به فروش زمین کرده و حالا خریدار با توسل به بعضی اهرم‌های قانونی شهری اما ماهیتا قابل بحث، اقدام به ساخت وساز کرده است. شکایت این پرونده توسط مدعی دیگری از هیات مذهبی در دادسرای زمین‌خواری مطرح شده و فعالیت ساختمانی فعلا متوقف شده اما تجربه نشان داده در چنین مواردی، سودجویان از شگردهای مختلف در دور زدن قانون استفاده کرده و ساخت و ساز مجددا آغاز شده است.

نان گران نمی‌شود/ گوشت ارزان می‌شود

در میان این همه صحبت از گرانی، دو خبر هم از ارزانی داده شد. مقرر شده بود دولت برای قیمت نان، بعد از ماه رمضان تصمیم گیری کند که رئیس اتاق اصناف ایران از احتمال افزایش نیافتن قیمت نان خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد که دولت جبران عوامل موثر در قیمت نان را به افزایش نرخ آن ترجیح می‌دهد. هم‌چنین از بازار گوشت خبر رسید که در پی ممنوع شدن صادرات دام زنده سبک از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت گوشت گوسفند طی روزهای گذشته ۵۰۰۰ تومان کاهش یافت و این ارزانی استمرار خواهد داشت. خدا را شکر!

گرانفروشی ۱۰ هزار تومانی هر کیلو میوه!

میوه اما برخلاف نان و گوشت، این روزها بازار میوه با نوسان مواجه است. مثلا هندوانه یک روز کیلویی ۵۰۰ تومان است و فردا می‌شود ۲۵۰۰ تومان؛ یکی از عواملش را هم اعتراض کامیون‌داران عنوان کردند. در روزهای اخیر، قیمت برخی محصولات نوبرانه هم افزایش پیدا کرد اما این افزایش به سایر محصولات هم رسیده است. به گونه‌ای که در فروش هر کیلوگرم هلو، زردآلو، شلیل و گیلاس ۱۰ هزار تومان و انگور ۱۳ هزار تومان، انبه ۹۰۰۰ تومان و هندوانه هزار تومان گرانفروشی صورت می‌گیرد. در این لیک می‌توانید قیمت عمده‌فروشی محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه از تاریخ  ۱۳۹۷/۰۳/۲۱ تا ۱۳۹۷/۰۳/۲۷ را مشاهده کنید.

وزیر سابق، سکوتش را با انتقاد شکست

محمدرضا نعمت‌زاده ـ وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت ـ از آغاز دولت یازدهم که با پایان مسوولیتش همراه شد سکوت کرده بود، اما امروز سرانجام به انتقاد تلویحی از مدیریت کشور پرداخت و گفت: استفاده از توانمندی‌های داخلی هنری است که می‌توان نام مدیریت بر آن گذاشت، ولی ما در مدیریت روابط بین‌الملل، داخلی، صنعت، اقتصاد و غیره بالاخره ضعیف هستیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین