|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۲۱۷۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
در این مذاکرات درباره سوخت و ساخت راکتور صحبت کردیم چون تقریبا مراحل طراحی در حال تمام شدن است. طراحی سه مرحله‌ مفهومی، پایه و تفصیلی دارد که اکنون در مرحله تفصیلی هستیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد آخرین نتایج از مذاکرات ایران با چین درباره ساخت راکتور اراک، گفت: اکنون منتظر نتیجه طراحی تفصیلی هستیم تا بعد وارد مرحله ساخت تجهیزات شویم. راجع به این موضوع مذاکره شده، فکر می‌کنم ظرف هفته‌های آینده هم مذاکرات‌مان ادامه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، بهروز کمالوندی در حاشیه مراسم اولین سالگرد شهادت جمعی از کارکنان و مردم در جریان حادثه تروریستی مجلس در پاسخ به سوال ایسنا در مورد نتایج مذاکرات هیات ایرانی در چین در خصوص ساخت راکتور اراک، گفت: این هیات دو روز پیش برگشت که در چند بعد در زمینه راکتور صحبت کردند.

وی توضیح داد: در این مذاکرات درباره سوخت و ساخت راکتور صحبت کردیم چون تقریبا مراحل طراحی در حال تمام شدن است. طراحی سه مرحله‌ مفهومی، پایه و تفصیلی دارد که اکنون در مرحله تفصیلی هستیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد:‌ ما طراحی‌مان را ارائه کردیم، توافقات ما با چینی‌ها پیچیدگی‌هایی دارد، اینطور نیست که همه کارها را به چینی‌ها سپرده باشیم، خودمان طراحی می‌کنیم و آنها تایید می‌کنند. این کار را در دو مرحله قبل انجام دادیم،‌ الان منتظر نتیجه تفصیلی هستیم، بعد وارد مرحله ساخت تجهیزات می‌شویم که راجع به این هم مذاکرات شده، فکر می‌کنم ظرف هفته‌های آینده هم مذاکرات‌مان ادامه دارد.

کمالوندی درباره نتایج برگزاری جلسه کمیسیون برجام در تهران، گفت: این جلسه در حد کارشناسی بود که بنده در آن حضور نداشتم اما طبق اطلاعی از آقای عراقچی گرفتم در این جلسه درباره مسائل تحریم‌ها و چگونگی مقابله با تحریم‌های آمریکا صحبت‌هایی شده و نتیجه کار را به سطوح بالاتر و احتمالا در قالب بسته‌ای ارائه کنند.

وی درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای فردو، گفت: تا زمانی که برجام به این شکل باشد فرودو همین‌طور می‌ماند البته اگر بخواهیم از برجام خارج شویم آن وقت برای فردو برنامه‌هایی ارائه می‌دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره دستور مقام معظم رهبری جهت ارتقای سانتریفیوژها تا 190 هزار سو و اقدامات این سازمان، گفت: 190 هزار سو حداقل وضع ما در غنی‌سازی هسته‌ای است که پاسخ یک نیروگاه را  می‌دهد به اضافه راکتورهای تحقیقاتی که در آن کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهیم. یک بخش ارائه شده، بحث‌هایی است که با برجام منافات نداشته و در طول چند سال گذشته هم انجام شده است، مهم‌ترین آن موضوع سالن مونتاژ سانتریفیوژ می‌باشد که در این زمینه نیز مواردی دیده شده است.

وی افزود: ‌همانطور که آقای صالحی اشاره کرد در فاصله زیر یک سال می‌توانیم به ظرفیت مورد نظر برسیم البته تمامی اقدامات ما بر اساس دستورات کلی مقامات ارشد نظام است، فعلا نظر حضرت آقا این است که در چارچوب برجام اجرا شود اما اگر قرار شد از برجام خارج شویم آنگاه ظرفیت‌های واقعی کشور را خواهید دید.

کمالوندی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اهداف اقدامات تروریستی در کشور ما و سایر مناطق دنیا، گفت: کثیف‌ترین کار ممکن آن است که با روش‌های ناجوانمردانه برای رسیدن به اهداف‌شان متوسل شوند. تروریست‌هایی هستند که مست شده و از خود اراده‌ای نداشته و بازیچه کشورهای ابرقدرت قرار می‌گیرند البته ایران در شرایطی قرار دارد که به راحتی می‌تواند از خود دفاع کند کما اینکه دیدیم عملیات تروریستی آنها هم به نتیجه نرسید و بلافاصله هم پاسخ‌شان داده شد که پاسخ محکم و خوبی هم بود.

وی با بیان اینکه از جریانات تروریستی سوء استفاده می‌شود، ‌گفت: باید در دنیا تلاش شود تا روش‌هایی جاری و ساری شود که همه دنیا اقدامات تروریستی را محکوم کرده و با سازوکارهایی آن را محدود کنند نه اینکه تروریست‌ها به دو بخش تروریست خوب و بد تقسیم شوند، یک عده فکر می‌کنند که منافعی برای آنها دارد که تروریست‌ها را آزاد بگذارند کما اینکه در گذشته هم همین‌طور بوده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره برخورد با مسئولان در مراسم‌های مختلف همچون برخورد اخیر با صالحی در روز قدس، گفت: آقای صالحی خیلی بزرگتر از این حرف‌هاست که این مسائل روی ایشان تاثیر بگذارد. با ایشان کلی صحبت کردم و خواستم که اجازه صحبت با رسانه‌ها در این باره را بدهد که اجازه نداد و در عین حال تاکید کرد که نباید نادانی یک عده را به همه مردم تعمیم داد.

وی در عین حال با بیان اینکه جای گلایه وجود دارد،‌ گفت: به نظرم همه باید اعم از رسانه‌ها و ارگان‌ها برای جلوگیری از این روند درصدد تقبیح آن برآیند، نه اینکه همین‌طوری از کنار قضیه رد شوند. البته خیلی از رسانه‌ها این کار را شروع کرده و فضای مجازی هم کاملا آن را تقبیح کرده است. تقبیح تنها برای حمایت از آقای صالحی نیست چون ایشان نیازی ندارد بلکه برای آن است که دیگر شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم.

وی صالحی را فردی شایسته خواند و خاطرنشان کرد: بنده سال‌ها با ایشان از نزدیک کار کرده‌ام، آقای صالحی انسان شایسته‌ای هستند که همه تلاش خود را برای کشور و اعتلای وطن انجام می‌دهند البته درباره این اتفاق نباید از عوامل خارجی هم غافل شد، نمی‌گویم کار عوامل خارجی بوده ولی نباید از آن غافل هم شد. این موضوع باید به نحو مختلف بررسی شده تا تکرار نشود چون ممکن است برای هر کسی اتفاق افتد.

وی تاکید کرد: ‌این اتفاق در روزی افتاد که قرار بود با وحدت مقابل زور و استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی بایستیم پس نباید حرف‌هایی زده شود که دل رژیم صهیونیستی را خوشحال کرده و امیدوار شود که بین ما اختلاف وجود دارد. حضرت آقا هم به این موضوع اشاره داشتند که نباید جامعه را دو قطبی کرد، چیزی که استکبار جهانی هم به دنبال آن است.

وی در پایان گفت: یکی از ابزارهای دشمن، جهل و استفاده از افراد نادان است کما اینکه نباید غافل شد که ممکن است همین افراد نادان اجیر شده باشند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین