|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۵
کد خبر: ۲۱۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
امانوئل مکرون در جریان نشست گروه کشورهای جی هفت گفت:مانع احترام دیگر طرفها به این توافق نشوید و تلاش زیادی صرف خروج از این توافق انجام ندهید چرا که امروز برجام بهترین محافظی است که در اختیار داریم.
 شبکه الجزیره در گزارشی مدعی شد که در پی خروج آمریکا از برجام و عدم تمایل شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران، ایران بار دیگر برای مقابله با فشارهای غرب به سمت شرق و در راس آن چین حرکت می‌کند.

 الجزیره در گزارشی نوشت: در حالی که سرنوشت توافق هسته‌ای نامعلوم است و با توجه به عدم تمایل شرکت‌های اروپایی برای ادامه تجارت با ایران در پی اعمال تحریم‌های ثانویه از سوی آمریکا، تهران در حال یک چرخش 180 درجه‌ای به سمت شرق در راستای تقویت اقتصاد خود و مقابله با فشار روزافزون از سوی قدرت‌های غربی است.

روز جمعه حسن روحانی رییس جمهور ایران برای شرکت در نشست اقتصادی و امنیتی شانگهای به چین سفر کرده است و قرار است او گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای را با شی جی پینگ همتای چینی خود در مورد روابط دوجانبه و نیز آینده برجام انجام دهد.

در حالی که سیاست‌های ضد ایرانی در غرب رو به افزایش است کارشناسان معتقدند که دیدار روحانی و شی جین پینگ فرصتی را برای تهران فراهم می‌سازد تا روابط اقتصادی و تجاری خود را با پکن مستحکم‌تر کرده و چین نیز نفوذ ژئوپلتیکی خود را در منطقه افزایش دهد.

روزنامه گلوبال تایمز چین روز چهارشنبه گزارش داد که در پی سفر روحانی به این کشور و دیدار او با رییس جمهور چین روابط استراتژیک جامع ایران و چین به مرحله‌ی جدیدی وارد خواهد شد.

از همین رو هوآ لیمینگ سفیر پیشین چین در ایران در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای تاکید کرد: برخلاف آمریکا چین بدعهدی نخواهد کرد و اطمینان می‌یابد که روابط خود با ایران تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد.

الجزیره در ادامه می‌نویسد: برای ایران، کشوری که خود را وابسته به شرق و غرب نمی‌داند، تصمیم دونالد ترامپ برای لغو توافق هسته‌ای برجام باعث شده است تا سیاست‌های ایران بار دیگر به شرق نزدیک شود.

حتی زمانی که توتال غول انرژی فرانسه در ماه مه اعلام کرد که از پروژه‌های مشترک گازی با ایران خارج می‌شود چین فرصت را غنیمت شمرده است. سی ان پی سی شرکت دولتی پتروشیمی چین از تمایل خود برای انجام بخش‌های باقی‌مانده از پروژه توتال در ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در اواسط ماه‌ جاری اعلام کرد که آمریکا به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج خواهد شد. این در حالی بود که شرکای اروپایی واشنگتن همه تلاش خود را به کار بستند تا مانع انجام این اقدام از سوی ترامپ شوند.

پس از آن حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، نقض عهدهای مکرر آمریکا از ابتدای توافق مهم برجام را سرشکستگی تاریخی برای دولت این کشور برشمرد و تاکید کرد: اروپا در شرایط کنونی فرصت بسیار محدودی برای حفظ برجام در اختیار دارد و باید هرچه سریع‌تر موضع روشن و قاطع خود را نسبت به تعهداتش در برجام، مشخص و اعلام کند.

 سید عباس عراقچی نیز که پیشتر گفته بود اروپایی‌ها باید در قبال تامین منافع ایران در برجام تضمین دهند، پس از مذاکره با اروپایی‌ها در جریان نشست کمیسیون برجام در وین از عزم مناسب دو طرف برای حفظ برجام خبر داد.

امانوئل مکرون در جریان نشست گروه کشورهای جی هفت گفت:مانع احترام دیگر طرفها به این توافق نشوید و تلاش زیادی صرف خروج از این توافق انجام ندهید چرا که امروز برجام بهترین محافظی است که در اختیار داریم.

در همین راستا کمیسیون اروپا روز چهارشنبه از به روز رسانی «قانون مسدود کننده» خبر داد که به شرکت های اروپایی اجازه می دهد با دور زدن تحریم های احتمالی آمریکا به تجارت خود با ایران ادامه دهند.

همچنین ترزا می نخست وزیر انگلیس نیز در دیدار با نتانیاهو همتای صهیونیست خود با تاکید بر لزوم حفظ برجام گفت: تا زمانی که ایران به برجام پایبند باشد، انگلیس به تعهد خود در قبال توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

وی افزود: ما به همراه آلمان و فرانسه همچنان معتقد هستیم که برجام بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین