|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۲۱۶۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که فرصت اروپا برای تصمیم‌گیری و ارائه تضمین‌های عملی به ایران، نامحدود نیست.
 نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که فرصت اروپا برای تصمیم‌گیری و ارائه تضمین‌های عملی به ایران، نامحدود نیست.

به گزارش فارس، «رضا نجفی» نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنج‌شنبه تأکید کرد که صبر ایران برای تصمیم‌گیری و اقدام اروپایی‌ها در ارتباط با برجام نامحدود نیست.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، نجفی که پس از نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «چند هفته، یعنی چند هفته، نه چند ماه.»

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، اتحادیه اروپا از ایران خواست در این توافق بماند. ایران با تأکید بر اینکه تنها در صورت تضمین شدن منافع اقتصادی ایران به حضور در این توافق ادامه می‌دهد، به اروپا «چند هفته» فرصت داده تا تضمین‌های عملی خود برای تأمین منافع ایران را ارائه کند.

هرچند اتحادیه اروپا با طرح‌هایی از جمله احیا و به روزرسانی قوانین مسدودساز تحریمی و همچنین درخواست از آمریکا برای دریافت معافیت تحریمی ظاهرا تلاش کرده شرکت‌های اروپایی را از گزند تحریم‌های ثانویه آمریکا مصون کند، اما تاکنون شمار زیادی از شرکت‌های اروپایی و آسیایی اعلام کرده‌اند در حال کاهش فعالیت خود در ایران هستند و با احیای تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای آمریکا، ایران را ترک می‌کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی اخیر خود برای یازدهمین بار پایبندی کامل ایران به برجام را تایید کرد. با این وجود، در این گزارش از ایران خواسته شده روند ارائه دسترسی به بازرسان از سوی ایران تسریع شود.

نجفی در این مورد گفت در حالی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده، «کسی نباید انتظار داشته باشد ایران اقدامات داوطلبانه بیشتری انجام دهد.»

رهبر معظم انقلاب این هفته در واکنش به خروج آمریکا از برجام و تعلل کشورهای اروپایی در ارائه تضمین‌های عملی، سازمان انرژی اتمی را موظف کردند «فعلا در چارچوب برجام» برای رسیدن به ظرفیت غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو (واحد سنجش میزان غنی‌سازی) آماده شود.

نجفی در توضیح در این مورد، گفت: «باید تأکید کنم که این بدان معنی نیست که ما فعالیتی را بر خلاف برجام از سر می‌گیریم. این‌ها صرفا فعالیت‌های آماده‌سازی هستند.»

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز تأکید کرد که ایران این توان را دارد که ظرف مدت کوتاهی ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش دهد. ایران همچنین در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که در تدارک افزایش توان غنی‌سازی است. اتحادیه اروپا در واکنش به این نامه، آن را همخوان با برجام توصیف کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین