|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۲۱۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
ایرلاین‌های بین‌المللی روز جمعه به دنبال بمباران هوایی مواضع داعش از سوی آمریکا، از آسمان عراق دوری کردند.
آمار لحظه‌ای وب سایت‌های ردیابی پروازها نشان داد پروازها به مقصد منطقه خلیج فارس و مناطق دیگر که معمولا از راه‌های هوایی عراق عبور می‌کنند، مسیرهای موازی از طریق ایران را در پیش گرفتند.

بر اساس اطلاعات وب سایت Flightradar24.com، ایرلاین‌های متعددی بعدازظهر روز جمعه به وقت خاورمیانه از طریق غرب ایران پرواز کردند.

مقامات وب سایت آمریکایی FlightAware.com اظهار کرده‌اند شماری از ایرلاین‌های غیرآمریکایی که عمدتا منطقه‌ای و داخلی هستند همچنان بر فراز عراق پرواز می‌کنند.

با این‌همه بیشتر مردم به سمت شمال می روند و از طریق مرز ایران-ترکیه تردد می‌کنند تا از عراق و همچنین سوریه جنگ زده اجتناب کنند.

سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا در واشنگتن چند ساعت پس از اینکه جنگنده‌های آمریکایی مواضع داعش را که بخش‌هایی از شمال عراق را تصرف کرده است، بمباران کردند پرواز همه هواپیماهای مسافری آمریکا بر فراز عراق را ممنوع کردند.

بریتیش ایرویز که تا پیش از تحولات اخیر از آسمان عراق استفاده می‌کرد، همچنین لوفتهانزا، اتریش ایرلاینز، ایرفرانس، امارات، کی ال ام رویال داچ ایرلاینز و ویرجین آتلانتیک اعلام کردند دیگر بر فراز عراق پرواز نمی‌کننند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، مسیرهای هوایی در شمال و شرق عراق برای پروازهای مسافت طولانی میان اروپا، خاورمیانه و آسیا با وجود سال‌ها آشفتگی که در این کشور حکمفرما بوده، همواره مورد علاقه ایرلاین‌های بین المللی بوده است.

اما سازمان هواپیمایی عراق 22 ژوییه با اشاره به افزایش عملیات‌های نظامی زمینی از خلبانان خواست جانب احتیاط را رعایت کرده و پایین ارتفاع 23500 پایی پرواز نکنند.

سازمان ایمنی هواپیمایی اروپایی نیز هفته گذشته از ایرلاین‌های اروپایی خواست در پرواز بر فراز عراق محتاط باشند و به احتمال استمرار وضعیت خطرناک ناشی از منازعه مسلحانه در این کشور اشاره کرد.

نگرانی نسبت به پرواز بر فراز مناطق جنگی پس از سرنگونی هواپیمای مالزی ایرلاینز در منطقه ای در شرق اوکراین که در کنترل نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه بود، افزایش یافته است. در این فاجعه که 17 ژوییه روی داد و گفته می‌شود به دلیل اصابت یک موشک زمین به هوا بوده است، همه 298 سرنشین این هواپیما کشته شدند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین