|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۱۶۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
وزیر امور خارجه قطر به الجزیره گفت که فکر نمی‌کند تهدید عربستان جدی باشد اما دولت ریاض را به استفاده از نامه‌اش به عربستان برای تلاش و ایجاد اختلال و شکاف در منطقه متهم کرد.
پس از انتشار گزارش روزنامه لوموند مبنی بر اینکه عربستان قطر را به حمله نظامی تهدید کرده دوحه، ریاض را به اقدامات بی مسئولانه و بدون ملاحظه متهم کرد.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه قطر به الجزیره گفت که فکر نمی‌کند تهدید عربستان جدی باشد اما دولت ریاض را به استفاده از نامه‌اش به عربستان برای تلاش و ایجاد اختلال و شکاف در منطقه متهم کرد.

روزنامه لوموند - چاپ فرانسه - روز شنبه گزارش داد که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نامه‌ای به امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نوشته و نگرانی خود را بابت گفت‌وگوها میان دوحه و مسکو درباره سیستم‌های دفاع موشکی S400 روسیه ابراز کرده است. این روزنامه در ادامه نوشت که پادشاه عربستان گفته که ریاض آماده بررسی همه اقدامات لازم شامل عملیات نظامی است، اگر که دوحه سیستم‌های دفاع موشکی روسیه را مستقر کند.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در مصاحبه‌ای که امروز (سه شنبه) صورت گرفت به شبکه خبری الجزیره گفت: ما به دنبال یک تاییدیه رسمی از دولت فرانسه بابت دریافت این نامه از پادشاه عربستان هستیم.

وی ادامه داد: یک تهدید نظامی جدی وجود ندارد اما راهی که برای توجیه یا ایجاد اختلال یا بی نظمی در منطقه مورد استفاده قرار گرفته غیرقابل قبول است. هیچ شکایت قانونی درباره این نامه و تهدید قطر وجود ندارد.

این مقام ارشد دیپلماتیک قطر در پاسخ به این سوال که آیا کشورش به توافق امضا شده خرید تجهیزات نظامی از روسیه و همکاری تکنیکی با این کشور ادامه می‌دهد، گفت: قطر تمامی گزینه‌ها را برای خرید تجهیزات دفاعی باز گذاشته است و به دنبال کیفیت بهتر برای دفاع از کشور است.

وی همچنین اقدام عربستان سعودی در ارسال این نامه به دولت فرانسه را رفتاری بی‌ملاحظه و بدون مسئولیت توصیف کرد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه و دفتر ارتباطات دولت عربستان هنوز به درخواست‌ها بابت گزارش این روزنامه پاسخی نداده‌اند.

این نامه در حالی از سوی عربستان به دولت فرانسه نوشته شده که ریاض، مصر، بحرین و امارات متحده مدت‌هاست که روابط متشنج اقتصادی و دیپلماتیک با قطر دارند. چرا که دولت این کشور را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند. اما دولت قطر هر گونه اتهامات در این زمینه را رد کرده و می‌گوید این تحریم تلاشی برای از میان برداشتن یکپارچگی این کشور است.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین