|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
ایران و آمریکا در «ژنو» گفت‌وگوی دوجانبه کردند
کد خبر: ۲۱۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
تیم هسته‌ای ایران، برای مذاکر‌ه‌ای یک روزه راهی ژنو شد تا بعد از چهارساعت گفت‌وگو با طرف آمریکایی به تهران بازگردد. خبر برگزاری مذاکره با هیات آمریکایی ساعت شش صبح روز پنجشنبه منتشر شد، حوالی همان زمانی که عباس عراقچی، مجید روانچی و حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه به مقصد رسیده بودند. «ماری هارف»، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا اما خبر را یک‌روز قبل در حساب کاربری «توییتر» خود منتشر کرده‌بود. 
در عین‌حال، هنوز مذاکره‌ای با اعضای کشورهای «1+5» برنامه‌ریزی نشده تنها طرف آمریکایی بود که باید در این مذاکره حضور پیدا می‌کرد. ویلیام برنز، قائم مقام و وندی شرمن، معاون وزیرخارجه آمریکا، ریاست تیم مذاکره‌کننده آمریکایی را برعهده داشتند به همراه تیم کارشناسی‌شان از جمله: جک سولیوان، جیمز تیمبی مشاور ارشد در امور کنترل تسلیحاتی و منع تکثیر سلاح‌های اتمی، رابرت مالی، مدیر ارشد امور ایران در شورای امنیت ملی آمریکا و پاول ایروین، مدیر بخش عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای شورای امنیت‌ملی آمریکا.  عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفته که «بحث اصلی مذاکرات دوجانبه روز پنچشنبه با آمریکا در ژنو درباره اختلافاتی بود که وجود دارد و اینکه چگونه می‌شود دیدگاه‌های دو طرف را به یکدیگر نزدیک کرد.» پس از این دیدار چهارساعته بود که هم مذاکره‌کننده ارشد تیم ایران و هم سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا، این مذاکرات را مفید و سازنده خواندند. 
از وین 6 تا از‌سرگیری مذاکره در ژنو
حدود 20روز پیش بود که مذاکرات وین 6 به پایان رسید، مذاکره برای دستیابی به توافق جامع برنامه‌ریزی‌شده‌ بود اما موفقیت‌آمیز نبود و منجر به تمدید چهارماهه مذاکرات شد. در این دور، بخش زیادی از زمان به مذاکره بین اعضای تیم ایران و آمریکا می‌گذشت یا در سطح وزیر خارجه یا معاون وزیر. در وین 6، اگرچه جان کری به‌عنوان وزیرخارجه آمریکا به محل مذاکره آمد و به‌دنبال او وزرای خارجه اروپایی هم خود را رساندند اما آنها تنها یک نیم‌روز در وین ماندند. آن‌روز؛ تنها یک دیدار با وزیرخارجه ایران داشتند و بعد از آن، «وین» را ترک کردند. اگرچه شواهد نشان می‌دهد دیگر اعضای مذاکره‌ 1+ 5 ماجرای رسیدن به توافق نهایی را به ایران و آمریکا واگذار کرده‌اند، ولی تیم مذاکره‌کننده ایرانی تجربه مذاکره دوم در ژنو را از یاد نمی‌برد؛ زمانی‌که مذاکره‌کننده فرانسوی، با مخالفت خود دستیابی به توافق را غیرممکن کرد. البته با گذشت زمانی کمتر از دو هفته، توافق «ژنو» به مرحله امضا رسید. عباس عراقچی بعد از پایان مذاکره با هیات آمریکایی، روز پنجشنبه در «وین » به «واحد مرکزی خبر» گفته که در کنار این گفت‌وگو در حال طراحی گفت‌وگوهای دیگری با دیگر اعضای «1+5 » هستیم زیرا در شرایط کنونی احساس می‌کنیم تا آغاز دور بعدی مذاکرات، به یکسری بحث‌های ریزتری میان ما و بقیه کشورهای عضو «1+5 » به‌صورت دوجانبه نیاز است. 
نوامبر سال 2013 بود که اعضای مذاکره‌کننده ایران و 1«+5 » به توافق دست یافتند؛ اگرچه این توافق برای بازه زمانی شش‌ماهه‌ای منعقد شده‌بود اما طرفین به امکان تمدید آن‌هم اندیشیده‌بودند، این امتیاز موجب شد تا در وین 6 زمانی‌که اختلافات، دستیابی به توافق نهایی را غیرممکن کرده، مذاکرات به مدت چهارماه دیگر تمدید شود. 
در نشست خبری وین 6 هم جان کری و هم جواد ظریف اعلام کردند اختلافات هنوز گسترده است. جواد ظریف به صراحت اعلام کرد دستیابی به توافق نهایی مستلزم تصمیم سیاسی طرفین است. اگرچه در وین 6 حدود 65درصد متن توافق نهایی نوشته شد، ولی هنوز اختلافات اساسی و کلیدی باقی است. خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت «غنی‌سازی و میزان آن، رآکتور آب سنگین اراک، بازه زمانی اجرای گام نهایی توافق ژنو و تحریم‌ها از جمله موارد اختلافی ایران و گروه «1+5 » است.» 19خرداد و پیش از پنجمین‌دور مذاکرات ایران و گروه «1+5 » درباره توافق جامع هسته‌ای، نیز عراقچی، روانچی و ویلیام برنز و وندی شرمن با حضور«هلگا اشمیت» در شهر «ژنو» سر یک میز به رایزنی پرداختند که دو روز به طول انجامید و جمعا 12ساعت گفت‌وگو کردند. 
مذاکرات دوجانبه تا قبل از «مجمع عمومی» سازمان‌ملل
اکنون نحوه ادامه برنامه مذاکراتی، یکی از نقاط ابهام است. از آخرین دور مذاکره در وین حدود 20روزی فاصله گرفته شده و اخبار حاکی از احتمال برگزاری مذاکرات ایران و «1+5 » در حاشیه نشست «مجمع عمومی» سازمان‌ملل در «نیویورک» است. سیدعباس عراقچی، اما برنامه مذاکرات هسته‌ای را این‌گونه توضیح داده است: «یک یا دو جلسه به‌صورت دوجانبه بین ظریف و «اشتون» یا سطوح پایین‌تر، دوجانبه، چندجانبه و در سطح کارشناسی، قبل از برگزاری مذاکرات ایران و «1+5» برگزار می‌شود که قرار است اوایل سپتامبر برگزار شود، این نشست‌ها در وین یا ژنو و براساس تنظیم وقت و برنامه‌ریزی‌ها برگزار خواهد شد.»
به گزارش «تسنیم» به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مایکل مان»، سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز پنجشنبه اعلام کرد: «ایران و شش‌کشور، دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای را پیش از برگزاری مجمع عمومی سازمان‌ملل برگزار خواهند کرد. ما انتظار داریم گفت‌وگوهای «1+5 » پیش از دیدارهای وزرا در مجمع عمومی سازمان‌ملل در مکانی که مشخص خواهد شد، برگزار شود. ما همچنین احتمالا نشستی در حاشیه نشست «مجمع عمومی» سازمان‌ملل -مانند سال گذشته- خواهیم داشت که احتمالا با وزرای شرکت‌کننده خواهد بود.» نشست «مجمع عمومی» سازمان‌ملل، 16 سپتامبر آغاز خواهد شد. 
«برنز» و «سولیوان» در تیم هسته‌‌ای باقی می‌مانند
مذاکره دوجانبه هیات ایرانی و آمریکایی درحالی روز پنجشنبه برگزار شد که رسانه‌ها خبرهایی از نزدیکی استعفای دو عضو این هیات منتشر کرده‌بودند. جک سولیوان و ویلیام برنز قصد دارند به‌زودی کاخ سفید را ترک کنند. همین موضوع جزو سوالات نشست خبری ماری هارف، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نیز بود. او پاسخ داد: ««ویلیام برنز»، معاون وزیر امورخارجه و «جک سولیوان»، مشاور امنیت ملی، «جو بایدن»، معاون رییس‌جمهوری به حضور خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران حتی پس از ترک پست‌های کنونی خود در کاخ سفید ادامه خواهند داد.»
به‌گفته عراقچی، گفت‌وگوهای خوبی با طرف آمریکایی انجام شد و «قرار شد این گفت‌وگوها در ماه‌های آینده هم ادامه یابد... از هم‌اکنون تا برپایی مجمع عمومی سازمان‌ملل در اواخر شهریور، یکسری جلسات دوجانبه برگزار خواهد شد و پس از آن امیدواریم که نتیجه این رایزنی‌های دوجانبه به برگزاری دور دیگری از مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی با اعضای گروه 1+5 منجر شود. این موضوعات ایده‌هایی است که مطرح شده اما هنوز نهایی نشده است.» او همچنین احتمال می‌دهد «از آنجا که با کشورهای مختلفی باید رایزنی کنیم، ممکن است مذاکرات در پایتخت آن کشورها برگزار شود یا اینکه ما از آنها در تهران میزبانی کنیم.»
منبع: شرق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین