|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۵
کد خبر: ۲۱۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
روزنامه استار کانادا در گزارشی نوشت: بازداشت های اخیر دست کم 11 فعال برجسته حقوق زنان در عربستان سعودی در نهایت این توهمات را از بین می برد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان یک فرد اصلاح طلب است.
روزنامه استار کانادا در گزارشی نوشت: بازداشت های اخیر دست کم 11 فعال برجسته حقوق زنان در عربستان سعودی در نهایت این توهمات را از بین می برد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان یک فرد اصلاح طلب است.

ماه ها است که مفسران در آمریکای شمالی و اروپا از ولیعهد عربستان به عنوان نور درخشان اصلاحات در عربستان نام برده اند. رهبران سیاسی و صاحب نظران، شاهزاده سعودی را به علت این که به زنان اجازه رانندگی و شرکت در رویدادهای ورزشی را داده است، و نیز وعده هایی برای «اسلام میانه رو» در عربستان سعودی داده،تحسین کرده اند.

در این تحسین ها، ماهیت استبدادی بی رحمانه نقش محمد بن سلمان - که حتی پیش از حمله به این فعالان که خواستار همان آزادی هایی هستند که وی ادعای آنها را می کند، هم مشهود بود - به طور عمدی نادیده گرفته می شود.

بنابر اعلام سازمان عفو بین الملل، از سپتامبر گذشته رژیم سعودی با هدف قرار دادن آخرین نشانه از آزادی بیان در این کشور، ده ها تن از مخالفان را که برای اصلاحات مبارزه می کردند، بازداشت کرده است.

در ماه نوامبر این کشور چارچوب امنیت ملی سختگیرانه خود را به منع انتقاد از پادشاه و ولیعهد گسترش داد و آن را یک اقدام تروریستی خواند.

به گزارش «ریپریو» (یک سازمان حقوق بشر بین المللی)، نرخ اعدام ها در عربستان سعودی - که در میان بالاترین ها در جهان قرار دارد - از زمان به قدرت رسیدن بن سلمان دو برابر شده است.

عفو بین الملل گزارش داد: «از 21 ژوئن {2017}که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شد، وضع حقوق بشر در این کشور به طرز چشمگیری بدتر شده است.»

شاهزاده محمد (به عنوان وزیر دفاع در سال 2015) همچنین مسئول وخیم شدن وضع انسانی در یمن بوده زیرا وی معمار بحرانی است که سازمان ملل از آن به عنوان «بدترین بحران انسانی حاصل اقدامات بشری در زمان کنونی» یاد می کند.

هزاران غیرنظامی بی دفاع در بمباران های ائتلاف به رهبری عربستان که مدارس، مراسم عروسی، تشییع جنازه ها و بیمارستان ها را هدف قرار داده است، جان خود را از دست داده اند و میلیون ها نفر به واسطه محاصره عربستان، در معرض گرسنگی و وبا قرار دارند. کانادا صدها میلیون دلار تجهیزات نظامی در اختیار کشورهای این ائتلاف قرار داده است، همین ائتلافی که یمن را ویران کرده است؛ چهار برابر کمک هایی که این کشور به شکل کمک های انسان دوستانه به یمن ارائه کرده است.

ولیعهد عربستان گفته است می خواهد «اسلام میانه رو» را به عربستان بازگرداند اما همچنان به اقدامات خشونت بار دولتی خود که نقض اصول حقوق اسلامی است، ادامه می دهد؛ اصولی که هدف قرار دادن غیرنظامیان را در جنگ و مجازات اعدام را منع می کند.

پروفسور «مضاوی الرشید» از مدرسه اقتصاد در لندن می گوید: اسلام میانه رویانه شاهزاده، یک پروژه خاص جدید است که افراطی ترین اقدامات دولت را توجیه می کند.

ولیعهد عربستان در واقع در زمینه حقوق بشر بسیار ضعیف عمل کرده است. بر طبق سنت دیرینه او همچنان خودکامه هایی که به منافع غربی خدمت می کنند، به عنوان اصلاح طلب یاد می شوند.

به عنوان مثال، «عبدالفتاح السیسی» رهبر مصر در رسانه های آمریکایی به عنوان «اصلاح طلب» مورد تقدیر قرار می گیرد - حتی پس از اینکه رژیم او بیش از 900 تظاهرات کننده غیرنظامی مصری را در یک روز کشت و هزاران تن دیگر را زندانی کرد و شکنجه داد.

بنیانگذار قرن هجدهم وهابیگری سعودی نیز توسط قدرت های استعماری انگلیسی و فرانسوی همانند «مارتین لوتر کینگ اسلامی» یاد می شود؛ حتی اگر تفاسیر وهابی توسط نخبگان مسلمان رد شده باشد.

«خالد ابوالفضل» استاد حقوق می گوید: ما (در غرب) روی دیکتاتورهایی حساب می کنیم که بتوانند اسلام را فراخور منافع ما تغییر دهند. بر این اساس شرایط اقتضا می کند آنها گلوی شهروندان خود را بفشارند و صداهای مخالف را خاموش کنند.

مشکلات در کشورهای مسلمان را می توان به تفسیرهای اشتباه از اسلام نسبت داد. این تفسیرهای اشتباه نه فقط موجب اشتباه در تحلیل ها می شود بلکه توهین به فعالانی است که در سراسر خاورمیانه برای عدالت، آزادی و شان انسانی علیه رژیم های استبدادی شجاعانه مبارزه می کنند.

منبع : جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین