|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۱
نگرانی ناتو پس از آن ابراز شد که روسیه از افزایش شمار نظامیان خود در امتداد مرزهای مشترک با اوکراین خبر داد.
شبکه تلویزیونی فرانس 24 در تحلیلی از اوضاع متشنج در روابط غرب و روسیه، از نگرانی ها در باره احتمال مداخله نظامی روسیه در شرق اوکراین خبر داد.

به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - روز چهارشنبه به صورت رسمی در باره حضور نظامی روسیه در شرق اوکراین ابراز نگرانی کرد.

نگرانی ناتو پس از آن ابراز شد که روسیه از افزایش شمار نظامیان خود در امتداد مرزهای مشترک با اوکراین خبر داد.

«آندرس فوگ راسموسن» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - نیز بلافاصله خود را به اوکراین رساند تا تحولات این منطقه را از نزدیک زیر نظر داشته باشد.

تصمیم روز پنجشنبه روسیه در خصوص ممنوعیت ورود برخی اقلام غذایی از کشورهای تحریم کننده و همچنین واکنش اتحادیه اروپا به این موضوع، همگی حاکی از ادامه تنش میان روسیه و غرب است که برخی کارشناسان بیم آن دارند این تنش ها به مداخله نظامی مسکو در شرق اوکراین منجر شود.

«ادواردو کوئه» تحلیلگر شبکه خبری فرانس 24 در پاسخ به این پرسش که آیا اصولا مداخله نظامی روسیه در شرق اوکراین امکان پذیر است؟ گفت: بله. این مداخله غیرممکن نیست. نیروهای روس اکنون در طول مرزهای روسیه با اوکراین مستقر هستند و کرملین نیز روز گذشته اعلام کرد که شمار آنها را افزایش خواهد داد و تا مرز 20 هزار نفر خواهد رساند. به این ترتیب روسیه قادر است مداخله سریع داشته باشد.

این کارشناس سیاسی گفت: احتمال دارد روسیه به بهانه ماموریتی بشردوستانه یا حفظ صلح دست به مداخله نظامی بزند. این هفته روسیه خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شد برای اینکه تحت حمایت صلیب سرخ نیروی بشردوستانه عازم اوکراین شود. اما این درخواست رد شد و احتمال دارد بهانه ای برای اعزام یک جانبه نیروهایی در قالب ماموریت بشردوستانه در اختیار مسکو قرار دهد.

این تحلیلگر سیاسی گفت: روسیه از اقدام نظامی احتمالی در شرق اوکراین چند هدف را دنبال می کند که نخستین آن توقف ارتش اوکراین در شرق این کشور است. ارتش اوکراین در چند هفته اخیر پیشروی های زیادی داشته و جدایی طلبان را محاصره کرده است. اما از این مهمتر، آن است که روسیه تلاش می کند از پیوستن اوکراین به ناتو جلوگیری کند و این مهمترین هدف وی از اقدام نظامی احتمالی است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین