|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۲۱۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
دیروز عصر بود که آمریکا اعلام کرد که از این پس بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا تعرفه اعمال می‌شود. همین اقدام موجب لسله واکنش هایی شد که نشان از وضعیت قرمز در معادلات تجاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا طی روزهای آتی خواهد داشت.
 دیروز عصر بود که آمریکا در اقدامی اعلام کرد که از این پس بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا تعرفه اعمال می‌شود.

این خبر را «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا در یک نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد. این در حالی است که اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته تلاش کرده بود از آمریکا معافیت دائم تعرفه‌ای دریافت کند، اما راس گفت اتحادیه اروپا هم باید مانند چین این تعرفه‌ها را بپذیرد و آن‌ها را بپردازد.

آمریکا پیش از این برای کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک معافیت تعرفه‌ای در نظر گرفته بود، اما به گفته راس این معافیت‌ها دیگر تمدید نمی‌شود و بر فولاد وارداتی از این کشورها ۲۵درصد و بر آلومینیوم وارداتی ۱۰ درصد تعرفه اعمال می‌شود.

اما خب مطابق انتظار اروپایی ها به این تصمیم جنجالی ترامپ واکنش نشان داد؛ در همین رابطه «ژان کلود یانکر»، رئیس کمیسیون اروپا با بیان اینکه از این تصمیم نگران است گفت: روز بدی برای تجارت جهانی است و ما در روزهای آینده تدابیری را برای مقابله با آن معرفی خواهیم کرد.»

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم اعلام کرد این تصمیم دونالد ترامپ اشتباه و غیرقانونی است.

سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز این اقدام دولت آمریکا را غیرقانونی اعلام و تأکید کرد اعمال تعرفه بر واردات محصولات کشورهای اروپایی منجر به دور باطلی از اقدامات تلافی‌جویانه می‌شود که همه از آن متضرر می‌شوند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز در واکنش به تصمیم دولت آمریکا گفت: این استدلال که وجود فولاد کانادا در «جت‌های جنگی آمریکا» تهدیدی علیه امنیت ملی این کشور به شمار می‌رود، مضحک و خنده‌دار است.

البته ماجراجویی های  «دونالد ترامپ» محدود به این تصمیم نمی شود، او که فشار بر متحدان اروپایی اش را با تهدید به اعمال افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیم تشدید کرده، این بار قصد دارد با بیرون کردن خودروسازان آلمانی از کشورش، فشارها بر اروپا را مضاعف کند.

بازار سهام ساعاتی پس از این تصمیم اولین واکنش های منفی را نشان داد، سهام آمریکا افت کرد و شاخص غذا و گوشت بسته‌بندی شده اس‌اندپی ۱.۸ درصد سقوط کرد و تمام ۱۱ زیرشاخص مربوط به آن در منطقه قرمز قرار گرفتند. میانگین صنعتی داوجونز ۲۳۲.۸۸ واحد یا ۰.۹۴ درصد افت کرد و به ۲۴۴۳۴.۹ واحد رسید.سهام غول‌های صنعت آمریکا، بوئینگ و کاترپیلار، به ترتیب ۱.۵ درصد و  ۲.۱ شدند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین