|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۲۱۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
در هفته‌ای که گذشت معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور شناسنامه اشتغال برای ایرانیان زیر ۶۵ سال خبر داد.
مهمترین عناوین خبرهای این هفته حوزه کار و تعاون به ایجاد بیش از ۵۰۰۰ فرصت شغلی در بخش تعاون در اردیبهشت‌ماه، صدور شناسنامه اشتغال برای ایرانیان زیر ۶۵ سال و تصویب کلیات آیین نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار اختصاص داشت.

 در هفته‌ای که گذشت معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور شناسنامه اشتغال برای ایرانیان زیر ۶۵ سال خبر داد.

عیسی منصوری گفته است که در این شناسنامه‌ها که به زودی کار صدور آن‌ها آغاز می‌شود، همه اطلاعات مربوط به افراد زیر ۶۵ سال ذکر می‌شود و این شناسنامه‌ها تنها محدود به اشتغال رسمی نیست بلکه همه افرادی که ذیل مشاغل غیررسمی تعریف می‌شوند هم شامل می‌شوند.

وی داشتن آمار دقیق و واقعی از شاغلان، بیکاران و میزان تخصص و مهارت‌های آنها را ضروری دانست. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار انتقادی هم به بانک‌های کشور داشت که پرداخت تسهیلات را با تاخیر انجام می‌دهند و ابراز امیدواری کرد بانکها با تسریع در فرآیند اعطای تسهیلات زمینه استفاده درست و هدفمند از این منابع را فراهم کنند.

در هفته‌ای که گذشت مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار از ثبت ۳۱۷ شرکت تعاونی در کشور طی اردیبهشت ماه امسال خبر داد و میزان اشتغالزایی این تعاونی‌ها را ۵۲۹۷ فرصت شغلی ذکر کرد. بر اساس این گزارش ۶۱۹۱ نفر عضو این تعاونی‌ها هستند و بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده مربوط به استانهای فارس و هرمزگان بوده است. بیشترین میزان فرصت شغلی هم متعلق به تعاونی‌های گرایش کشاورزی با ۱۲۴۲ نفر و تعاونی‌های صنعتی با ۱۱۰۳ نفر بوده است.

تصویب کلیات آیین نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار در کمیته روابط کار شورای عالی کار از دیگر رویدادهای این هفته بود.

کمیته روابط کار شورای عالی کار در آخرین نشست خود که با هدف تعیین حداکثر مدت موقت برای کارهای با جنبه غیر مستمر تشکیل داد، ضمن تصویب کلیات آیین‌نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار، مشاغل پشتیبانی، پروژه‌های عمرانی، کارهای ساختمانی و کارگاه‌هایی که با ماهیت غیرمستمر تشکیل می‌شوند را جزو کارهای موقت تعریف کرد.

به گفته علی خدایی ـ نماینده کارگران در شورای عالی کار در طول جلسات، تمهیداتی اندیشیده شد تا به یک راهکار مطلوب برسیم و درنهایت ملاک تعیین سقف مدت قرارداد در مشاغل غیرمستمر را سه سال در نظر گرفتیم، به این نحو که هر کار یا پروژه‌ای که به شکل موقت تعریف می‌شود کارفرما اجازه دارد در آن کار و پروژه، با نیروی کار قرارداد موقت ببندد و چنانچه بعد از سه سال آن پروژه تداوم داشت و کارفرما همچنان کارگر را به کارگرفت یا کارگر جدیدی جذب کرد، باید با نیروی کار قرارداد دائم ببندد. وی گفت: کلیات این آیین نامه به تصویب همه شرکای اجتماعی و نمایندگان کارگری،کارفرمایی و دولت رسیده و برای جمع‌بندی و تصمیم‌گیری نهایی به وزیر کار ارجاع شده است.

آنطور که وی گفته این آیین نامه برای آنکه جنبه عملیاتی به خود بگیرد باید از تصویب هیات وزیران بگذرد ؛تبصره یک ماده ۷ قانون کار، وزارت کار را به تدوین آیین‌نامه حداکثر مدت موقت برای کارهای با ماهیت غیرمستمر مکلف کرده که این تبصره قانونی تا به حال اجرا نشده است.

در هفته‌ای که گذشت طرح کاربینی مشاغل ویژه مربیان فنی و حرفه‌ای با هدف پژوهش محوری آغاز شد و در گام نخست به طور آزمایشی در چهار استان اصفهان، آذربایجان شرقی، سمنان و خراسان رضوی به اجرا درآمد.

آنطور که معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفته، در راستای اجرای این طرح ۱۲۰ ساعت فرصت مطالعاتی پژوهشی در طول یک سال برای مربیان سازمان  در نظر گرفته شده که با حضور مربی در محیط واقعی کار در بخش صنعت محقق می شود.

وی احیای جایگاه مربی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، تجربه‌اندوزی مربیان و کیفیت بخشی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار صنعت را از جمله دستاورهای اجرای طرح کاربینی مشاغل عنوان کرد.

ایجاد و تقویت روحیه پژوهش محوری در بین مربیان فنی وحرفه‌ای، ایجاد بستر مناسب برای آشنایی مربیان با مشاغل حوزه صنعت، استفاده از ظرفیت و توان علمی و مهارتی مربیان در راستای توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی، توسعه تعاملات سازمان با بازار کار و ارتقای سطح علمی و مهارتی مربیان متناسب با فن‌آوری روز بازار از  دیگر اهداف اجرای این طرح به شمار می‌رود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین