|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۲۱۵۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
اما امیر حسین زرین دیگر کارشناس آی تی نظر متفاوتی دارد و معتقد است که امکان اینکه فردی بدون اینکه پیام رسانی را حتی دانلود کرده باشد ولی اکانتی با اسم و تصویر او در آن پیام رسان ایجاد شده باشد، وجود دارد.
در روزهای اخیر، برخی کاربران ادعا کرده‌اند در حالی که هیچ اقدامی برای دانلود و نصب پیام رسان سروش انجام نداده‌اند، به آن‌ها اطلاع داده‌ شده که در سروش حضور یافته و حتی آنلاین هم هستند! در واقع این عده بیان می‌کنند که خودشان پیام‌رسان سروش را نصب نکرده‌اند و حتی لوگوی این پیام رسان را نمی‌شناسند، اما پروفایل سروش آن‌ها با اسم و حتی با تصویرشان وجود دارد و تنها به واسطه‌ دوستان‌شان فهمیده‌اند که حسابی به نام و با شماره‌ آن‌ها در این پیام رسان ایجاد شده است.این در حالی است که سیدمیثم سیدصالحی ،مدیر پیام‌رسان سروش در پاسخ به برخی ادعاهای مطرح‌شده در فضای مجازی مبنی بر غیرواقعی بودن اکانت‌های ایجاد شده در سروش گفته است: «تمامی کاربران سروش واقعی هستند و وجود هرگونه اکانت بدون اطلاع صاحب شماره به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست.» وی با بیان اینکه تنها روش فعال‌سازی اکانت در سروش اعلام شماره همراه و ورود کد فعال‌سازی است، گفت:« کاربران سروش پس از وارد کردن شماره همراه خود در پیام‌رسان، از طریق پیامک کد فعال‌سازی خود را در تلفن همراه دریافت می‌کنند و آنان صرفا با وارد کردن کد دریافتی می‌توانند از امکانات پیام‌رسان استفاده کنند.» سیدصالحی همچنین خاطرنشان کرد: «اگر فردی مدعی است اکانتی با شماره شخصی خود و بدون اطلاع قبلی در سروش دارد می‌تواند از طریق پشتیبانی سروش موضوع را پیگیری کند.»

امکان پذیر نیست

اما صرف نظر از توضیحات مدیر عامل سروش اهالی فن چه نظری دارند؟ گویا آنان نظر واحدی ندارند. یک کارشناس حوزه آی تی معتقد است که چنین ادعایی که فردی پیام رسان سروش را نصب نکرده ولی حسابی به نام و با شماره‌ او در سروش وجود دارد، امکان پذیر نیست. احسان کریمی در اینباره به آفتاب یزد می‌گوید:« یکی از مهم‌ترین مراحل ثبت نام در پیام رسان سروش مانند دیگر پیام‌رسان‌ها احراز هویت درخواست کننده ثبت نام در پیام‌رسان است که این مسئله هم به سه روش زیر صورت می‌پذیرد؛ یا پیامک حاوی کد فعال سازی برای فرد درخواست‌کننده ارسال می‌شود یا تماس صوتی با کاربر برقرار و کد فعال سازی به او اعلام می‌شود یا اگر هم از طریق ایمیل درخواست ثبت نام کرده باشد، کد فعال سازی به آن آدرس الکترونیک ارسال می‌شود.»وی بیان کرد:«در هرسه حالت اگر کاربر کد ارسال شده را دریافت نکند و داخل نرم افزار نزند مرحله ثبت نام او با موفقیت طی نمی‌شود . بنابراین این ادعای برخی از کاربران در مورد پیام رسان سروش امکان‌پذیر نیست.»

این کارشناس آی تی گفت:« به نظر می‌رسد طرح چنین ادعاهایی نوعی جوسازی علیه این پیام رسان باشد. چرا که پاشنه آشیل تمام پیام‌رسان‌ها این است که برای احراز هویت مخاطب کدی را ارسال می‌کنند تا مطمئن شوند که کاربر واقعی است یا خیر»

امکان پذیر هست

اما امیر حسین زرین دیگر کارشناس آی تی نظر متفاوتی دارد و معتقد است که امکان اینکه فردی بدون اینکه پیام رسانی را حتی دانلود کرده باشد ولی اکانتی با اسم و تصویر او در آن پیام رسان ایجاد شده باشد، وجود دارد. او به آفتاب یزد می‌گوید:«نمی‌توان به قطعیت گفت که چنین مسئله‌ای امکان ندارد رخ بدهد. چرا که یک زمانی بدون اینکه بخواهیم شماره تلفن همراه‌مان به اپراتورهای مختلف واگذار شد و پیامک‌های تبلیغاتی مختلف به شماره موبایلمان ارسال میشد. پس از نظر فنی امکان دارد که کاربری بدون اینکه بداند وارد پیام رسان سروش شود. دلیل این اتفاق هم این است که آمار مخاطبان پیام‌رسان داخلی را بالا ببرند.» امیر حسین زرین ادامه داد:« به هر حال کد فعال سازی که برای احراز هویت کاربر پیامک می‌شود از همان سرور پیام رسان سروش است. بنابراین این امکان وجود دارد که شماره موبایل‌هایی را بگیرند و آن کدی که قرار است برای شماره موبایل فرستاده شود خودشان دریافت کنند و به صورت مجازی کاربری را بدون اینکه بداند فعال کنند، آنهم برای اینکه اعلام کنند که پیام رسان سروش فلان قدر کاربر دارد. به هر حال اصلا نمی‌توانیم متصور بشویم که این اتفاق رخ نداده است چون قبلا هم شرکت‌های خدمات دهنده موبایل، شماره موبایل‌ها را واگذار کردند تا پیام‌های تبلغاتی ارسال شود.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین