|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۲۱۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۰
در حالی که امیدها در خصوص دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی رو به ناامیدی می رفت، دیدار ناگهانی عصر روز گذشته رهبران دو کره بار دیگر جرقه این دیدار را زد.
 در حالی که امیدها در خصوص دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی رو به ناامیدی می رفت، دیدار ناگهانی عصر روز گذشته رهبران دو کره بار دیگر جرقه این دیدار را زد.

  روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: در پی دیدار غیر منتظره رهبران دو کره، خبرگزاری رسمی کره شمالی از «عزم محکم» «کیم جونگ اون» رهبر این کشور مبنی بر برگزاری نشست سران کره شمالی و آمریکا خبر داده است.

خبرگزاری کره شمالی همچنین اعلام کرد که رهبران دو کشور همچنین توافق کرده اند که دیدارهای بیشتری انجام دهند.

روز شنبه اعلام شد که «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی به مدت دو ساعت با کیم جونگ اون همتای کره شمالی خود در نقطه مرزی «پانمونجوم» دیدار کرده است. دیدار شنبه، دومین دیدار رهبران دو کره بود.

در پی این دیدار دو ساعته، سخنگوی مون جائه این با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «دو رهبر درباره برگزاری موفقیت آمیز نشست سران کره شمالی و آمریکا تبادل نظر کردند.»

نتیجه این دیدار امروز یکشنبه توسط رئیس جمهور کره جنوبی اعلام شد و مون جائه این گفت: رهبر کره شمالی در طول دیدار غیرمنتظره اش اعلام کرد که با رئیس جمهور ترامپ دیدار خواهد کرد و در مورد «خلع سلاح کامل هسته ای شبه جزیره کره» به رایزنی خواهد پرداخت.

او در ارائه جزئیات این دیدار گفت: کیم برای پایان دادن به جنگ و رویارویی در این شبه جزیره ابراز امیدواری کرد. کیم همچنین گفت که تمایل دارد درباره خلع سلاح هسته ای کره شمالی گفت و گو کند؛ مبحثی که دولت ترامپ از آن به عنوان پیش شرط گفت و گوها یاد کرده بود.

مون گفت که کیم به او گفته است که تمایل دارد دیدار با ترامپ طبق برنامه انجام شود و آن را با موفقیت به سرانجام برساند.

مون گفت بزرگ ترین چالش برای برگزاری چنین دیداری، غلبه بر بی اعتمادی میان آمریکا و کره شمالی، به عنوان دو کشوری است که از پایان جنگ کره در سال 1953 تا به امروز یکدیگر را به چشم دشمن می نگرند.

مون گفت که کره شمالی و آمریکا به زودی مذاکرات در سطح کارگروه را آغاز خواهند کرد تا به کاهش اختلافات میان دو طرف کمک کند. او گفت: نتیجه این مذاکرات نشان خواهد داد که آیا دیدار بین کیم و ترامپ برگزار خواهد شد و اگر برگزار شود، موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر.

هم زمان، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه به خبرنگاران گفت: به تاریخ 12 ژوئن برای دیدار سران کره شمالی و آمریکا نگاه می کند و این تاریخ تغییری نکرده است.

ترامپ افزود گفت و گوهای مربوط به نشست سران آمریکا و کره شمالی بسیار بسیار خوب پیش می رود.

ترامپ در کاخ سفید گفت: ما از نظر نشست سران با کره شمالی بسیار خوب عمل کرده ایم. این نشست بسیار خوب پیش می رود. بنا بر این ما به دوازدهم ژوئن در سنگاپور چشم دوخته ایم. این تغییری نکرده است. پس نگاه می کنیم چه اتفاقی می افتد. در حالی که اکنون صحبت می کنیم، نشست هایی برگزار می شود.

ترامپ گفت: آنها همچنان در حال مد نظر قرار دادن 12 ژوئن در سنگاپور برای نشست سران با کیم جونگ اون هستند.

رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد حسن نیت فراوانی وجود دارد و عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره مسئله بزرگی خواهد بود.

ترامپ همچنین گفت: مذاکرات بین کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی به خوبی پیش رفته است.

«سارا سندرز» سخنگوی ترامپ هم گفته است که گروهی از مقامات وزارت خارجه و کاخ سفید طی امروز یکشنبه بنا بر برنامه قبلی و برای تهیه مقدمات دیدار احتمالی سران عازم سنگاپور می شوند.

قرار بود دونالد ترامپ و کیم جونگ اون 12 ژوئن در سنگاپور با یکدیگر ملاقات کنند.

یک ماه قبل نیز کیم جونگ اون با پای پیاده از مرز دو کره و خط آتش‌ بس دو کشور عبور کرد تا در خاک کره جنوبی با مون جائه این دیدار کند.

ملاقات چهار هفته قبل رهبران دو کره قرار بود راه را برای دیدار ماه آینده رهبر کره شمالی و رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور باز کند اما دونالد ترامپ این دیدار را لغو کرد. پس از لغو دیدار اخباری منتشر شد مبنی بر این‌که کره جنوبی تلاش می‌ کند با کره شمالی به صورت مستقیم صحبت کند؛ حتی بدون حضور آمریکا.

واشنگتن پیش از دولت ترامپ همواره دیدار با رهبر کره شمالی را رد می‌ کرد.

آمریکا چشم‌ پوشی کره شمالی از برنامه هسته‌ ای خود را شرط این دیدار می‌ دانست.

کره شمالی به دلیل برنامه هسته ای و موشکی خود تحت تحریم و فشار شدید بین‌ المللی است.

چین متحد اصلی پیونگ‌ یانگ است.

کره جنوبی و شمالی تا امروز به صورت رسمی در وضعیت جنگی به سر می‌ برند.

در ماه‌ های اخیر گشایش‌ هایی در روابط پیچیده کره شمالی با همسایه جنوبی و جامعه بین‌ المللی ایجاد شده است. کره شمالی که می‌ گوید کلاهک هسته‌ ای در اختیار دارد و برد موشک‌ های حامل این کلاهک‌ ها تا آمریکا هم می‌ رسد، در روزهای اخیر در حضور نمایندگان رسانه‌ های خارجی مرکز آزمایش‌ های هسته‌ ای «پونگ ری» را منهدم کرد.

منبع : جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین