|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۲۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
روزنامه ایندیپندنت در شماره روز پنجشنبه با اشاره به فشارهای وارده بر دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس بدلیل سیاست ضعیفش در مقابل حمله رژیم صهیونیستی به غزه نوشت: کامرون بیش از پیش در انزوا قرار گرفته است.
ایندیپندنت نوشت: رهبران حزب لیبرال دمکرات که متحد حزب محافظه کار در دولت ائتلافی انگلیس است، ضمن انتقاد صریح به سیاست های دیوید کامرون در قبال حمله اسراییل به غزه، خواهان ممنوعیت فروش سلاح به اسراییل به دنبال مرگ بیش از یک هزار و 800 فلسطینی در غزه هستند.

ˈ نیک گلک ˈمعاون نخست وزیر و رهبر حزب لیبرال دمکرات به ایندیپندنت گفت که قصور حزب محافظه کار در محکوم کردن حمله اسراییل به غزه سبب شده است که نفوذ بریتانیا در منطقه خاورمیانه تحت فشار زیاد قرار گیرد.

وی با اشاره به حملات نظامی اسراییل علیه مردم غزه افزود: محافظه کاران سیاست کمتر مقابله جویانه در قبال اختلاف جاری در خاورمیانه اتخاذ کرده اند که این مساله خطر کاهش نفوذ بریتانیا را در منطقه افزایش می دهد.

به نوشته ایندیپندنت، دبیر تجاری حزب لیبرال دمکرات که دارای مسوولیت هایی در مدیریت اعطای مجوزهای صادرات سلاح انگلیس داشته ، خواستار متوقف شدن فروش سلاح به اسراییل پس از روشن شدن شواهدی، دال بر بکارگیری سلاح های انگلیسی در درگیری های غزه، شده است.

روزنامه ˈایندیپندنتˈ اخیرا طی مقاله ای با اشاره به نقش انگلیس در مسلح ساختن رژیم صهیونیستی با استناد به شواهد بدست آمده ، افشا کرد که نیروهای اسراییلی در حال استفاده از سلاح های انگلیسی در حملات خود به غزه هستند.

در مقاله ایندیپندنت عنوان شده است، تسلیحات یاد شده در برگیرنده طیف گسترده ای از سلاح ها از جمله سلاح های کنترل شونده، هواپیماهای بدون سرنشین و خودروهای زرهی است.

به دنبال افشاگری روزنامه ایندیپندنت ، سخنگوی دولت انگلیس روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که لندن در حال بازنگری تمامی مجوزهای مربوط به صادرات اسلحه به رژیم صهیونیستی است.

برپایه گزارش ماه گذشته کمیته پارلمانی انگلیس، ارزش قراردادهای تایید شده دولتی برای صادرات کالاهای نظامی و کالاهایی با کارکرد دوگانه به رژیم صهیونیستی بیش از 7 میلیارد و 800 میلیون پوند (13 میلیارد و 120 میلیون دلار) است.

روزنامه گاردین نیز در شماره روز پنجشنبه اش به نقل از وزیر سابق توسعه بین الملل انگلیس هشدار داد که جفای صورت گرفته در غزه همانند سمی برای نسل های آینده در خاورمیانه خواهد بود .

این روزنامه نوشت: ˈاندرو میچلˈ ضمن درخواست تحریم تسلیحاتی اسراییل، هشدار داد که مصائب وارد شده به غزه همانند یک سمی خواهد بود که همچنان در کام نسل های آینده درمنطقه باقی خواهد ماند.

گاردین همچنین با اشاره به درخواست اعضای حزب لیبرال دمکرات برای تعلیق مجوزهای صادرات سلاح به اسراییل عنوان کرد که این مساله ظاهرا با موانع قانونی و نیز سیاسی مواجه است.

روزنامه دیلی تلگراف نیز در شماره روز پنجشنبه به نقل از منابع دولت انگلیس نوشت که لندن قصد دارد تدابیر سخت گیرانه ای برای صادرات سلاح به اسراییل به کار ببندد.

به نوشته این روزنامه؛ آن طور که از ظواهر برمی آید ، دولت انگلیس انتظار می رود اقدامات سختگیرانه ای را برای صادرات سلاح به اسراییل به اجرا در آورد، اما تمامی مجوزهای سلاح به این رژیم را به حالت تعلیق در نخواهد آورد.

استعفای سعیده وارثی از کابینه انگلیس و واکنش های مقامات سیاسی این کشور به این مساله نیز از جمله خبرهایی است که روزنامه های انگلیس در روز پنجشنبه به آن پرداخته اند.

سعیده حسین وارثی عضو مسلمان کابینه انگلیس روز سه شنبه در اعتراض به سیاست های دولت این کشور در قبال بحران غزه از سمتش استعفا کرد و گفت که سیاست های لندن در قبال غزه از نظر اخلاقی غیرقابل دفاع است.

وی که از اعضای مطرح حزب محافظه کار انگلیس است، با استعفایش ضمن ایجاد شکاف در حزب حاکم ، سبب شد که سیاست های دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در قبال حمله اسراییل به غزه ، بشدت مورد نقد و انتقاد حزب مخالف کارگر و حتی هم حزبی هایش قرار گیرد.

وارثی که در سال 2010 میلادی به عنوان وزیر مشاور وارد کابینه دیوید کامرون نخست وزیر این کشور شد، در سال 2012 میلادی هم به عنوان وزیر مشاور در دستگاه سیاست خارجی و نیز وزیر مشاور در امور مذهب و اجتماعات، انتخاب شد.

این زن سیاستمدار و حقوقدان مسلمان علاوه براین، عضو مجلس عیان انگلیس نیز می باشد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین