|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۴
کد خبر: ۲۱۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به شعار امسال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، گفت: با برنامه ریزی و هماهنگی انجام شده، زائران می توانند خرید سوغاتی خود را با محوریت کالای ایرانی در داخل انجام دهند تا وقت و هزینه شان صرف بازارگردی نشود، این برنامه ریزی گامی برای تحقق شعار سال شده و باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می شود.
 رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به شعار امسال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، گفت: با برنامه ریزی و هماهنگی انجام شده، زائران می توانند خرید سوغاتی خود را با محوریت کالای ایرانی در داخل انجام دهند تا وقت و هزینه شان صرف بازارگردی نشود، این برنامه ریزی گامی برای تحقق شعار سال شده و باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می شود.

به گزارش ایسنا، حمید محمدی در همایش آموزش کارگزاران حج تمتع ۹۷ استان های قزوین، زنجان و البرز با بیان اینکه مقدمات حج تمتع ۹۷ با رایزنی های انجام شده با وزارت حج عربستان زودتر از حج سال گذشته انجام شده است، اظهار کرد:  با توجه به انتظارات و توقعات زائران و اینکه در سال جاری فرصت کافی وجود ندارد، لازم است مدیران کاروانها با تمام توان برای برگزاری حجی بهتر از سال گذشته تلاش کنند.

سفر حج طولانی‌تر شده

او درباره وضعیت پروازهای حج امسال، گفت: با توجه به امکانات فرودگاهی جده و مدینه، سفر حج امسال کمی طولانی تر خواهد بود که لازم است مدیران علل طولانی شدن سفر و توضیحات لازم را به زائران ارائه دهند.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین به محدودیت اقامت در سرزمین‌های منا و عرفات اشاره کرده و افزود: قطعاً حجاج باید محدودیت های جغرافیایی منا و عرفات را بدانند، مدیران کاروان ها نیز زائران را توجیه کنند که با وجود تمام تلاشهای دست اندرکاران حج امکانات و فضای بیشتری نمی توان به آنها اختصاص داد، هر چند امکانات نسبت به سال های قبل بهتر شده است.

محمدی در ادامه به وضعیت اسکان زائران در شهر مدینه و تخریب هتل‌های اطراف مسجدالنبی (ص) اشاره کرد و افزود: وضعیت هتل ها در شهر مکه مناسب است و مشکلی برای اسکان وجود ندارد، اما در مدینه وضعیت هتل ها متفاوت است.

وی یادآور شد: از چهار سال پیش طرح توسعه مسجدالنبی (ص) شروع شده و با تخریب هتل های منطقه مرکزی، مدینه با کمبود جدی هتل مواجه شد که البته این مشکل همه کشورها را درگیر کرده و مدت زمان اقامت زائران را به حداقل رسانده است.

این مقام مسؤول در حج، گفت: در گذشته زائران ۱۰ تا ۱۵ روز در مدینه اقامت داشتند، اما اکنون نهایت زمانی که در نظر گرفته شده شش روز است که لازم است مدیران کاروان ها حتما زائران را در این خصوص توجیه کنند تا زائرین در طول سفر اعتراضی به این مسئله نداشته باشند.  

او سپس درباره زمانبندی جمرات و قربانی، توضیح داد: طبق هماهنگی با وزارت حج عربستان، خروج زائران از عرفات باید طبق برنامه ریزی انجام شده باشد و مدیران باید زائران را طبق برنامه اعلامی از فضای چادرها خارج کنند تا به مزدلفه و به منا اعزام شوند، برای جمرات نیز جدول زمانبندی دقیقی به طور مشخص تدوین شده و هر کاروان باید راس ساعت مقرر و تعیین شده به برنامه توجه کند.

صدور ویزای حج از اواخر همین ماه

رییس سازمان حج و زیارت همچنین زمان اخذ ویزای زائران را اواخر خردادماه اعلام کرد و گفت: امسال نیز همانند سال گذشته روند صدور ویزاها به صورت الکترونیکی انجام می شود.  

محمدی درباره ضرورت توجیه زائران در کلاس های آموزشی، گفت: بیشتر زائران سال اولی هستند و در این رابطه باید تاکید کرد که سفر حج با عمره مفرده قابل قیاس نیست، بنابراین لازم است طبق دستورالعمل و کتابچه شرح وظایف عمل کرده و در خصوص شیوه انتقال مفاهیم نیز مدیران کاروان وظیفه مهمی دارند.

او امنیت را از اصلی ترین موضوعات سفر حج امسال دانست و از مدیران کاروانها خواست که در جلسات آموزشی توضیحات لازم را در این رابطه به زائرین ارائه کنند.

محمدی همچنین تاکید کرد: مدیران کاروان ها در جلسات آموزشی، زائران را درباره همراه بردن وسایل ممنوعه و یا حساسیت برانگیز همچون لب تاپ توجیه کنند تا در هنگام ورود به عربستان و در مبادی ورودی باعث معطلی کاروان نشود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین