|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۱۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به این که گاهی آمارهای نادرست و بی‌اساسی را حتی از مسئولان درباره افزایش خودکشی در کشور می شنویم، گفت: آمار خودکشی در کشور حدود 3800 تا 4000 مورد می باشد که معادل نصف میانگین جهانی است.
 رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به این که گاهی آمارهای نادرست و بی‌اساسی را حتی از مسئولان درباره افزایش خودکشی در کشور می شنویم، گفت: آمار خودکشی در کشور حدود 3800 تا 4000 مورد می باشد که معادل نصف میانگین جهانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور،‌ «تقی رستم وندی» در نشست بررسی وضعیت تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در زندگی مردم که با حضور تعدادی از مدیران کانال های خبری برگزار شد، تاکید کرد: به جای تکرار آمارهای ناامید کننده، گفتمان تشویقی را در دستور کار قرار دهیم.
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: فعالان حوزه فضای مجازی می توانند نقش مهمی در امید آفرینی، مدیریت افکار عمومی و مقابله با برنامه‌های دشمنان نظام برای ایجاد یاس داشته باشند.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور تاکید کرد: یکی از آسیب هایی که متوجه فضای عمومی و افکار عمومی ما شده است، پمپاژ آمار ناامید کننده، اطلاعات نادرست و ناقص است.
رستم وندی با بیان اینکه هر فردی به میزان توان خود باید برای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه تلاش کند،‌ گفت:‌ این جلسات و نشست ها نیز می‌تواند زمینه ای برای کمک به جامعه باشد.
وی در ادامه گفت: براساس آمار، در کشور نزدیک به 2 هزار مورد قتل در سال رخ می دهد و به رغم اینکه آمار منازعات در کشور طی یک دهه گذشته چهار برابر شده، اما آمار قتل افزایش نیافته است، که فی نفسه آمار خوبی است. زمانی که خبر یک قتل چندین بار در هر رسانه منعکس می شود و در مراحل مختلف دستگیری، محاکمه و کیفر مجرم دوباره همان خبر تکرار می‌شود، در نتیجه این تفکر در ذهن مردم تداعی می شود که آمار قتل در جامعه افزایش یافته است.

**در فضای اجتماعی کشور به تحرکی جدی نیاز داریم
معاون وزیر کشور افزود: با توجه به تحولاتی که از ابتدای امسال و به ویژه در ماه های پایانی سال گذشته به وجود آمد، در فضای اجتماعی کشور به تحرکی جدی نیاز داریم.
رستم وندی با بیان اینکه وزارت کشور هم به دلیل گستردگی محدوده فعالیتی همانند فعالان فضای مجازی در تحولات جامعه نقش دارد، خاطرنشان کرد: ‌برگزاری کارگروه‌ها، نشست های تخصصی و گفت وگو و تبادل افکار درباره مقتضیات کشور، مسائل و چالش های پیش روی و ایجاد زمینه های همکاری و کمک دو طرف به یکدیگر می تواند در جهت مدیریت افکار عمومی کشور نقش بسزایی داشته باشد.
رستم‌وندی ماموریت های این دوره نشست ها را در چند بخش اعلام کرد و گفت: بخش اول تبادل اطلاعات است؛ وزارت کشور مجموعه ای است که اطلاعات و اخبار زیادی در اختیار دارد و فعالان فضای مجازی هم در جریان مسائل و موضوعات جامعه هستند و این تعامل دوجانبه و تبادل اطلاعات می تواند بسیار مهم باشد.
وی ماموریت دوم را تحلیل این اخبار و اطلاعات اعلام کرد و گفت: هر دو گروه می توانند در این حوزه فعال باشند و با گذر از اطلاعات خام، ‌تحلیلی درست و مطابق با واقعیت به دست آورند.
رئیس سازمان امور اجتماعی کشور افزود: ماموریت سوم همکاری مشترک برای اقدامات تبلیغی، رسانه ای و مدیریت افکار عمومی در کشور است که فعالان حوزه فضای مجازی در صف مقدم این کار هستند و وزارت کشور در این مسیر می تواند نقش مشورتی داشته باشد.
وی با اشاره به پروژه آسیب های اجتماعی و تلاش نظام برای کاهش آسیب های اجتماعی در 2 سال اخیر، گفت: آسیب های اجتماعی صرفاً موضوعی مدیریتی و حاکمیتی نیست، بلکه سرنوشت همه ما، خانواده و فرزندان و خویشاوندان ما با آن مرتبط است.

**به جای تکرار آمارهای ناامید کننده، گفتمان تشویقی را در دستور کار قرار دهیم
رستم‌وندی افزود: این موضوع درباره خودکشی هم وجود دارد و ما آمارهای نادرست و بی‌اساسی را حتی از مسئولان درباره افزایش خودکشی در کشور می شنویم، در حالی که در ایران حدود 3800 تا 4000 خودکشی در سال ثبت می شود که هرچند رو به افزایش است ولی هنوز نصف میانگین جهانی است.

معاون وزیر کشور اظهار داشت: در موارد ذکر شده، نقش تبلیغات،‌ رسانه ها و نحوه خبرپردازی دستگاه های تبلیغی در کشور کاملاً بارز و مشهود است و نشان می دهد که کار رسانه ها و تبلیغ تا چه حدی می تواند تاثیرگذار باشد و ما را به جایی برساند که تصور کنیم فضای جامعه خفقان آور است و همه جا را خودکشی، ‌قتل، کودک آزاری و همسر آزاری فرا گرفته است.
رئیس سازمان امور اجتماعی کشور تاکید کرد: کلیه مسئولان، پژوهشگران و فعالان حوزه اجتماعی ضمن آگاهی از اطلاعات و داده های درست، ‌در تفسیر و بیان عمومی آمار مرتبط با آسیب های اجتماعی کاملاً جانب احتیاط را رعایت کنند و به جای تکرار آمارهای ناامید کننده گفتمانی ایجابی و تشویق کننده را در دستور کار خود قرار دهند، به عبارت دیگر به جای تکرار مسئله طلاق و قبح‌شکنی از این موضوع بر گفتمان مثبت ازدواج پایدار و تشکیل خانواده سالم تاکید شود تا از این راه بر معضل طلاق فائق آییم.

**فعالان فضای مجازی نقش مهمی در مدیریت فضای داخلی دارند
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به مواضع مقامات دولت آمریکا افزود: فعالان حوزه فضای مجازی نقش مهمی در مقابله با طراحی دشمن و کمک به کشوردر مدیریت فضای داخلی دارند.
معاون وزیر کشورتصریح کرد: نیاز به ارتباط دوجانبه میان ما با فعالان حوزه فضای مجازی در شرایط حاضر، بیشتر از گذشته احساس می شود و براساس این نیاز به دنبال این هستیم که در جلسات مشترکی که برگزار می کنیم، گفت‌وگو و تبادل نظر کنیم و در مدیریت افکار عمومی و یا مدیریت رسانه‌ای در کنارشان باشیم.
رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه هدف آمریکا تحریک و فروپاشی از درون در نظام اسلامی است، گفت: در چهاردهه گذشته هیچ یک از دولت های آمریکایی به اندازه دولت «دونالد ترامپ» قصد و تصمیم خود را در جهت براندازی نظام ایران به صراحت بیان نکرده است.
رستم وندی ادامه داد: «هنری کسینجر» که از او به عنوان پدرخوانده سیاست خارجی آمریکا یاد می کنند،‌ الگوی فروپاشی شوروی را الگویی برای براندازی نظام ایران به ترامپ معرفی کرده است که این الگو بر اساس اقدامات فروپاشی از درون و به کارگیری دستگاه های تبلیغی، ‌رسانه ای و نفوذ از درون است.
وی افزود: چند روز پیش هم موسسه مطالعاتی امنیت آمریکا وابسته به «جان بولتون» - مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا- اعلام کرد که باید تلاش کنیم از ظرفیت های اجتماعی و داخل ایران برای مقابله با جمهوری اسلامی بهره برداری کنیم.
رستم وندی با اشاره به برخی تحولات اجتماعی اخیر کشور تاکید کرد: شاهد برنامه ریزی چندلایه و با ابعاد متنوع دشمن برای اختلاف افکنی در جامعه هستیم؛ دشمنان تلاش می ‌کنند از تمام شکاف هایی که در درون کشور وجود دارد، بهره برداری کنند و سوار بر شکاف های اجتماعی شوند. این شکاف ها، می‌تواند شکاف قومی، ‌مذهبی سیاسی و یا دو دستگی و اختلاف نظر میان مسئولان کشور و بین احزاب و جریان های سیاسی باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین