|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۲۱۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
از اینها که بگذریم حواشی سروش تمامی ندارد. حواشی‌ای که نخستین‌بار با هک‌شدن حساب محمدجواد آذری ‌جهرمی، وزیر ارتباطات در این پیام‌رسان گل کرد. سروش که سر زبان مدیران دولتی افتاد، موجی از حواشی و البته به گفته خود سروشی‌ها ضد تبلیغ علیه این پیام‌رسان رخ داد و حالا مدیر متولد ٦٠ این پیام‌رسان هرروز مشغول پاسخ دادن به یکی از این حواشی در توییتر است.
«به ما ١٠‌ میلیون کاربر بدهید.» این جمله به نقل از مدیرعامل پیام‌رسان سروش بارها و بارها دستمایه طنز و شوخی کاربران فضای مجازی شد. جمله‌ای که سایت خبری انتخاب از سیدمیثم سیدصالحی منتشر کرد و بازتاب زیادی داشت اما سیدصالحی به «شهروند» می‌گوید: این جمله خنده‌دار را من نگفتم و انتخاب شیطنت کرده است و البته برخلاف میل باطنی‌ام قصد شکایت از انتخاب را دارم.

وقتی با سیدصالحی تماس می‌گیرم، در جلسه برنامه‌ریزی برای سروش است. او خیلی کوتاه توضیح می‌دهد که انتخاب فیلم سخنرانی او را از جایی برش زده است که تصور اشتباه ایجاد شود.
گویا سیدصالحی به صورت دقیق در فیلم سخنرانی‌اش در دانشگاه الزهرا گفته است که «آقای وزیر [ارتباطات] ادعا می‌کنند ما پهنای باند به پیام‌رسان‌های داخلی دادیم. این پهنای باند الان به چه درد من می‌خورد؟ مگر من مصرف پهنای باندم چقدر است؟

من الان پایگاه کاربری می‌خواهم. اگر راست می‌گویید که قرار است آن انحصار بزرگ شکسته بشود، بیایید یک کاری کنید من آن پایگاه کاربری ١٠ میلیونی را که تلگرام در کشور داشته، داشته باشم.»

و البته سیدصالحی در توییتش به صورت فنی‌تر توضیح داده است که مسدودکردن فیلترشکن‌ها برای سروش هم دردسرساز شده و دو آی‌پی سروش از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت بسته شده است و باعث شده فشار زیادی به یکی از سرورهای اصلی وارد شود. نتیجه این توضیحات فنی این بوده که سروش کند شده است و حالا مدیرعامل سروش می‌گوید که اگر می‌خواهیم انحصار بزرگ شکسته شود، باید پیام‌رسان‌های داخلی از سرویس‌های پایدار اینترنتی بهره ببرند نه این‌که هر روز یک مشکل ایجاد شود.

سروشی‌ها اما دلشان خیلی پر است. آنها می‌گویند سیاست‌های کشور ناخواسته باعث شده است که برای سروش ضدتبلیغ شود و هر کس به هر نحوی دستش می‌رسد پیام‌رسان سروش را بزند. آنها می‌گویند کاش سروش هرگز به این صورت سر زبان‌ها نمی‌افتاد تا دردسر هر روز پاسخ‌دادن و شفاف‌سازی نداشته باشیم.

گرفتار ضد تبلیغ

سیدمیثم سیدصالحی مدیر دهه شصتی سروش است که تحصیلات دانشگاهی در زمینه مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار دارد. قبل از سروش مدیرعامل شرکت داده فن‌پردازی فن آوا بوده است. شرکتی که نوشته است سهامی عام است و در ‌سال ٨٢ مجوز فعالیت گرفته است تا اینترنت پرسرعت عرضه کند. حالا او چند ماهی است که مدیرعامل پیام‌رسان سروش متعلق به صداوسیما شده است و البته هر روز در حال توییت کردن و پاسخ‌دادن درباره سروش است!
خودشان از این وضع راضی به نظر نمی‌رسند و می‌گویند کاش شرایطی ایجاد شده بود که آنها هم مانند دیگر پیام‌رسان‌های داخلی در حاشیه رشد می‌کردند و با مدیران دولتی سر زبان نمی‌افتادند تا علیه آنها جبهه‌گیری‌های حق و ناحق شود.

سروش که در بهمن ٩٤ شروع به کار کرده است، در ابتدا ٧٠٠‌هزار عضو بیشتر نداشت و در مدت کوتاهی ادعا شد که سروش ١٠‌میلیون نفری شده است. آماری که البته در صحت آن اما و اگر وجود دارد و گفته می‌شود که سروش تعداد دانلودهای پیام‌رسانش را به‌عنوان کاربر فعال به حساب می‌آورد وگرنه  سازمان فناوری اطلاعات ایران به مجلس گزارش داده بود که مجموع پیام‌رسان‌های داخلی ٨‌ میلیون و ٢٠٠‌هزار کاربر بیشتر ندارند.

از اینها که بگذریم حواشی سروش تمامی ندارد. حواشی‌ای که نخستین‌بار  با هک‌شدن حساب محمدجواد آذری ‌جهرمی، وزیر ارتباطات در این پیام‌رسان گل کرد. سروش که سر زبان مدیران دولتی افتاد، موجی از حواشی و البته به گفته خود سروشی‌ها ضد تبلیغ علیه این پیام‌رسان رخ داد و حالا مدیر متولد ٦٠ این پیام‌رسان هرروز مشغول پاسخ دادن به یکی از این حواشی در توییتر است.

فیلتر شکن

 برای سروش هم دردسر درست کرد

آخرین حاشیه مربوط به این بود که سایت انتخاب تکه‌ای از ویدیوی سخنرانی سیدصالحی را در دانشگاه الزهرا با مخاطبانش به اشتراک گذاشت و مدعی شد که او گفته است دولت به سروش ١٠میلیون کاربر بدهد. این ماجرا با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی مواجه شد. با این حال سیدصالحی می‌گوید باز هم درگیر یک حاشیه دیگر شده‌اند. حاشیه‌هایی که به دنبال مدیران دولتی و تبلیغ آنها برای سروش آمده است.  انتخاب به نقل از سیدمیثم سیدصالحی، مدیر سروش نوشته بود که او از دولت خواسته ١٠‌میلیون کاربر به این پیام‌رسان بدهد. سیدصالحی در این‌باره توضیح داده است: در دو هفته گذشته سه روز اختلال داشتیم و عمده شکایت‌ها مربوط به آن زمان بود و علت اصلی آن هم بسته‌شدن ‌آی‌پی‌هایمان از بیرون توسط زیرساخت بود. کسانی که از فیلترشکن استفاده می‌کردند و بیرون می‌رفتند، باعث می‌شدند ‌آی‌پی دو وب سرویس‌ اصلی ما که باعث می‌شد یوزر آنلاین شود، بسته شده و یوزر آنلاین نمی‌شد و بشدت به سمت ما ریکوئست می‌آمد. به سمت وب سرویس ما برای این‌که خودش را آنلاین کند. همین موضوع باعث شده بود تا سرورهای ما به شدت تحت فشار قرار بگیرد و ما که ظرفیت ٢٠‌میلیون کاربر داشتیم با هجمه ٧٠ میلیونی روبه‌رو شده بودیم.

او همچنین گفته است در پیگیری‌هایمان متوجه شدیم دو‌ آی‌پی از بیرون و مربوط به وب سرویس‌های اصلی بسته شده و با این‌که ما در زیرساخت وایت لیست بودیم، این اتفاق برایمان افتاد. بخش عمده این کندی به همان سه روز برمی‌گردد و دقیقا با زمان پاره‌کردن برجام و اوج استفاده از پیام‌رسان سروش متقارن شد و تجربه بدی بود که در اذهان عمومی ماند.

البته نه فقط سروش که گرفتاری‌های تمامی پیام‌رسان‌های داخلی به همین جا خلاصه نمی‌شود. مهمترین مسأله کاربران ایرانی نداشتن اعتماد به حفظ حریم خصوصی‌شان است که این اعتماد هم به گفته وزیر ارتباطات به سادگی ایجاد نمی‌شود.

منبع:شهروند

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین