|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۲۱۴۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
پس از استقبال بسیاری از مردم نسبت به پخش مستقیم بازی های جام جهانی فوتبال که واکنش های متفاوت و مثبتی را به همراه داشت، روز گذشته «تسنیم» خبری را منتشر کرد از ممنوعیت پخش فوتبال در کافه ها و قهوه خانه ها!
در بحبوحه زندگی پرمشغله امروزی بسیاری از افراد به دنبال فضایی برای تخلیه هیجانات خود هستند. یک نفر به دلیل دومین جریمه که در یک روز شده است خودرو شخصی اش را به آتش می کشد و یک نفر برای فرار از مشکلات به دنبال مشکل جدیدتری می رود به نام اعتیاد! راه چیست؟ چه کاری باید کرد تا این هیجانات تخلیه ناشی از زندگی پر از فراز و نشیب فروکش کند. نیاز به شادی و حتی نیاز به غمگین بودن در انسان همیشه وجود داشته و امروزه فرصت برای بروز آن کم است. افطاری های ماه رمضان، عزاداری های ماه محرم، نیمه شعبان، مناسباتی چون برگزاری جام جهانی، تعطیلات نوروز و بسیاری دیگر فرصتی را محیا می کند تا دوستان و آشنایان دور هم جمع شوند و فارغ از زندگی روزمره که با آن دست و پنجه نرم می کنند و بایکدیگر دیدار کنند. با این حال برخی اظهارات مانع از بروز این رخ داد ها می شود. ممانعت هایی که همیشه وجود داشته و هیچگاه دلیل آن در ذهن مردم شفاف نمی شود چرا که پاسخ ها روشن نیست!
پخش فوتبال در کافه ها ممنوع است!

پس از استقبال بسیاری از مردم نسبت به پخش مستقیم بازی های جام جهانی فوتبال که واکنش های متفاوت و مثبتی را به همراه داشت، روز گذشته «تسنیم» خبری را منتشر کرد از ممنوعیت پخش فوتبال در کافه ها و قهوه خانه ها!

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ روز گذشته در ارتباط با پخش مسابقات فوتبال توسط برخی کافی‌شاپ‌ها و حتی قهوه‌خانه‌ها عنوان کرد: «کافی‌شاپ‌ها و قهوه‌خانه‌ها مجاز به پخش مسابقات فوتبال نیستند.» ابتدایی ترین سوالی که باید پرسید، آیا مجاز نبودن به این است که در صورت صدور مجوز حق پخش فوتبال وجود خواهد داشت؟ و برای اخذ مجوز چه کاری باید کرد؟
سردار حسین رحیمی در اظهار نظر خود گفته بود: «پخش مسابقات فوتبال در اماکن عمومی و اصناف خاص نیازمند اخذ مجوزهای لازم از نیروی انتظامی است.» این در حالی است که تسنیم می نویسد: «چند سال قبل نیز رئیس پلیس وقت اماکن ناجا با اعلام ممنوعیت پخش مسابقات فوتبال در کافی‌شاپ‌ها نیز گفته بود: موضوع پخش فوتبال از کافی شاپ‌ها مطرح نشده و مجوزی در این راستا از سوی پلیس اماکن ناجا صادر نشده است.»

این در حالی است که تعداد کافه ها، قهوه خانه ها و رستوران هایی که مسابقات فوتبال را پخش می کنند خیلی زیاد است و پیگیری آن ها نیز کاری دشوار به نظر می رسد. حال اینکه پلیس شاید با رصد تبلیغات مجازی و زبانی کافه ها مبنی بر پخش مسابقات فوتبال می تواند از مکان هایی که این بازی ها پخش می شود آگاهی یابد. گفتنی است ممنوعیت پخش مسابقات فوتبال در کافه ها در سال های اخیر نیز به شکل لفظی از طرف پلیس عنوان شده بود اما شواهد نشان داد که به مرحله اجرا در نیامد.

کانال را عوض کن!

پس از انتشار خبر واکنش ها در فضای مجازی آغاز شد. در تلگرام کمتر و در توییتر بیش از گذشته. کاربری با نام «حمید» در این باره نوشت: «پخش فوتبال تو کافه‌ها ممنوعه ولی تو سینماها آزاد، چه اتفاقی تو دسته‌جمعی فوتبال دیدن در کافه ممکنه بیفته و تو سینما نه که ممنوعش کردن؟» کاربر «AB» نیز در این باره نوشت: «یعنی شما کافه داری، تلویزیون هم رو کانال ۳ روشنه، تا فوتبال شروع می‌شه باید خاموش کنی یا بزنی یه کانال دیگه!» کاربری دیگر به نام «زیزو» نوشته بود: «از ممنونعیت پخش فوتبال تو کافه ها ناراحتین؟ برین خوشحال باشین تو خونه میتونین نگاه کنین.» برخی واکنش ها نیز به موضوع عدم پخش فوتبال در کافه ها و قهوه خانه ها بسیار تند بود که از آوردن آن اظهارنظرها معذوریم. با این حال بیشتر کاربران به این موضوع به صورت طنز پرداختند.

فضایی برای همبستگی

این تنها کاربران فضای مجازی نبودند که نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. محمد جواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به نظر پلیس در ارتباط با ممنوعیت پخش مسابقات جام جهانی درکافه‌ها به «ایسنا» گفت: «امروزه شاهد این هستیم به دلیل کوچک شدن خانه‌ها، دیگر مانند گذشته امکان اینکه مردم با یکدیگر دیدار کنند نیست.» وی با بیان اینکه یکی از دلایل استقبال مردم از تماشای بازی‌های گروهی ورزشی این است که می توانند در کنار دوستان و آشنایان ورزش تماشا کنند و ملاقات و دیدار داشته باشند، گفت: «این علاقه مردم تنها به ورزش نیست بلکه می بینیم در عزاداری‌ها نیز مردم مایلند در خیابان‌ها عزاداری کنند تا در جمع حضور داشته باشند و امکان ملاقات دیگران نیز وجود داشته باشد. این یک واقعیت است که گروه‌های هم سن دوست دارند در کنار سایر هم نسلی‌های خود فوتبال ببینند و از آنجایی که نمی توان در آپارتمان‌های شصت - هفتاد متری جمع شد و فوتبال نگاه کرد، تماشای مسابقات ورزشی در کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و ... مورد توجه قرار گرفته است.» حق شناس همچنین پخش فوتبال در کافه و ... را راهی برای همبستگی میان دوستان و هم نسلان در جامعه عنوان کرد و گفت: «اعلام نظرهایی که نه مستند قانونی دارد و مسبوق به سابقه است و نه با منطق سازگار است مورد قبول نیست و اینگونه دستورالعمل‌ها مبنی بر ممنوعیت پخش فوتبال در کافه‌ها روا نیست و من با فرماندار تهران تماس گرفتم که آیا شورای تامین این ممنوعیت را تصویب کرده که او عنوان کرد اینگونه دستور العمل‌ها مربوط به استاندار و فرمانداری نیست.»

کمتر از یک ماه تا جام جهانی

کمتر از یک ماه تا آغاز بازی های جام جهانی مانده است. پیش از آن فینال جام قهرمانان اروپا برگزار می شود. بسیاری از کاربران در فضای مجازی با اعلام خبر ممنوعیت پخش مسابقات فوتبال در کافه ها و قهوه خانه ها براساس آنچه منتشر کرده اند، ترغیب شده اند تا به کافه ها بروند و به تماشای فوتبال بنشینند! ممنوعیتی که گویا تنها انتشار خبر آن نتیجه عکس داده است. حال باید کمتر از یک ماه صبر کرد و دید پلیس به گفته خود عمل می کند و برای اجرا کردن این ایده خود از چه ابزاری استفاده خواهد کرد؛ شیوه های ارشادی و یا سلبی!
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین