|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۲۱۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
وزارت خارجه ونزوئلا ضمن محکوم کردن این تحریم‌های آمریکا، واشنگتن را به تشدید یک بن‌بست جنایتکارانه مالی و اقتصادی متهم می‌کند که این اقدام جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.
 رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد، به دیپلمات ارشد آمریکا در کاراکاس و معاونش دستور داده تا به اتهام توطئه‌چینی علیه دولت، ظرف ۴۸ ساعت ونزوئلا را ترک کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرد: تاد رابینسون، کاردار آمریکا و رایان نارانجو، معاون وی عناصری نامطلوب هستند و باید ظرف ۴۸ ساعت ونزوئلا را ترک کنند.

وی افزود: در دفاع از شأن و منزلت ونزوئلا این دو مقام باید ظرف ۴۸ ساعت کشور ما را ترک کنند.توطئه‌چینی دیگر کافی است.

اخراج این دو دیپلمات ارشد آمریکایی پس از آن صورت گرفت که واشنگتن پیروزی مادورو در انتخابات روز یکشنبه ونزوئلا را به عنوان یک "پیروزی جعلی و تقلبی" محکوم کرد.

مادورو چهار میلیون رای بیشتر از هنری فالکون، نامزد حزب اپوزیسیون در این انتخابات کسر کرد اما میزان مشارکت در این انتخابات تنها ۴۶ درصد بود.

این در حالی است که آمریکا فورا تهدید کرده این اقدام مادورو را تلافی خواهد کرد.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن از طریق کانال‌های دیپلماتیک هیچ اطلاعیه‌ای را از جانب دولت کاراکاس دریافت نکرده اما اگر اخراج این دیپلمات‌های ارشد آمریکایی تایید شود،‌ واشنگتن اقدامات تلافی جویانه مناسب را اتخاذ خواهد کرد.

پیش‌بینی می‌شود که کارلوس رون، کاردار ونزوئلا در واشنگتن در اقدامی تلافی جویانه از آمریکا اخراج شود.

واشنگتن تاکید دارد که مادورو یک "دیکتاتوری سوسیالیست" را اداره می‌کند و مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا انتخابات روز یکشنبه را "ناعادلانه و بدون آزادی" توصیف کرد و گفت: این روند جعلی ضربه‌ای به "سنت دموکراتیک افتخارآمیز" ونزوئلاست.

روز دوشنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌ها علیه کاراکاس را افزایش داد و کار را برای دولت مادورو در راستای فروش املاک و مستغلات دولتی‌اش سخت‌تر کرد.

مادورو این تحریم‌ها را به عنوان اقداماتی خودسرانه و یک جانبه که برابر با جنایت علیه بشریت است، محکوم کرد.

وی گفت: من تمامی این تحریم‌ها را که قصد دارد به مردم ونزوئلا ضربه بزند بی‌ارزش و بی اعتبار می‌دانم.

وی متعهد شد تا اسناد و مدارکی را ارائه دهد که نشان می‌دهد این دو دیپلمات ارشد آمریکایی در یک توطئه سیاسی، نظامی و اقتصادی علیه دولت کاراکاس دست داشته‌اند.

این در حالی است که رابینسون تمامی این ادعاها را رد کرده و گفت: ما قویاً اتهامات وارده علیه خودم و نارانجو را رد می‌کنیم و متعهد می‌شویم تا علی رغم تصمیم مادورو برای اخراج ما از این کشور به ونزوئلا بازگردیم.

واشنگتن و کاراکاس از سال ۲۰۱۰ میلادی سفیری در کشور یکدیگر ندارند و از زمان هوگو چاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا و روی کارآمدن مادورو در سال ۱۹۹۹ میلادی روابط میان این دو کشور متشنج بوده است.

وزارت خارجه ونزوئلا ضمن محکوم کردن این تحریم‌های آمریکا، واشنگتن را به تشدید یک بن‌بست جنایتکارانه مالی و اقتصادی متهم می‌کند که این اقدام جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: ما به جامعه بین‌الملل نسبت به تهدید دولت برتری طلب، نژادپرست و مداخله جوی آمریکا علیه صلح جهانی هشدار می‌دهیم. سیاست آمریکا ارتقای نفرت، عدم تحمل و زجر دادن سیاسی و مالی ونزوئلاست.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا ادعاهای نیکولاس مادورو را مبنی بر اینکه دو دیپلمات ارشد آمریکایی در یک توطئه نظامی دست داشته و یا در مسائل سیاسی و اقتصادی این کشور مداخله کرده‌اند را رد کرد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین