|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۲۱۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
قیمت کنجاله سویا و ذرت در بازار جهانی به ترتیب ۳۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است. اما دولت با دلار ۳۸۰۰ تومان این نهاده‌ها را وارد می‌کند. تعرفه این نهاله‌ها را پایین نگه داشته‌ایم. به جای کنجاله سویا نیز مدیریت می‌کنیم تا دانه سویا وارد شود تا اشتغال صنایع مرتبطه حفظ شود.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا این لحظه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت سفید تولید شده است که مازاد بر نیاز بازار است و ناچار به ذخیره آن در سردخانه‌ها شده‌ایم. به همین دلیل قیمت مرغ در بازار کمتر از قیمت آن در بخش تولید است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛محمود حجتی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در جلسه سوال از وزیر جهاد کشاورزی که شهروز برزگر نماینده مردم سلماس از وی در خصوص علت نوسانات قیمت گوشت سفید، قرمز و عدم تنظیم بازار این دو محصول، علت صادر نشدن سیب، مرکبات و محصولات کشاورزی داخلی، علت کاهش تعرفه‌ی واردات محصولات کشاورزی و علت نبود ساز و کار مناسب برای جبران خسارت رخدادهای طبیعی برای کشاورزان و دامداران پرسید، پاسخ داد: در ایام عید و سایر ایام امسال از ذخایر به گوشت منجمد در سردخانه‌ها نیاز بازار را تامین می‌کنیم تا به مصرف کنندگان نیز احجاف نشود. قیمت‌ها در بازار پایین است.

وی با اشاره به قیمت کنجاله سویا و ذرت گفت: قیمت کنجاله سویا و ذرت در بازار جهانی به ترتیب ۳۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است. اما دولت با دلار ۳۸۰۰ تومان این نهاده‌ها را وارد می‌کند. تعرفه این نهاله‌ها را پایین نگه داشته‌ایم. به جای کنجاله سویا نیز مدیریت می‌کنیم تا دانه سویا وارد شود تا اشتغال صنایع مرتبطه حفظ شود.

وی با اشاره به وضعیت تولید گوشت قرمز در کشور گفت: در تولید گوشت قرمز دچار مشکل هم در کاهش تولید و هم عرضه هستیم؛ چون تولید گوشت قرمز به شیوه سنتی دیگر برای تولید کنندگان اقتصادی نیست.

وی ادامه داد:‌ بر اساس سیاستی که اتخاذ کرده‌ایم دام سبک و پربازده را به سرعت در حال توسعه داریم. گوشت قرمز متاثر از دام سبک است. جهت کنترل قیمت گوشت قرمز نیز تسهیلاتی را برای واردات گوشت دام گرم سبک اختصاص داده‌ایم. امیدواریم مشکل بالا بودن قیمت گوشت قرمز دام سبک حل شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت تولید و صادرات سیب، مرکبات و سایر محصولات کشاورزی گفت: در بخش تولید سیب، مرکبات، کشمش و موز از طریق اعمال تعرفه ترجیحی این محصولات با تعرفه ۵ درصد وارد می‌شود. در غیر این صورت واردت کننده باید با تعرفه‌ ۲۰ درصد وارد کند. در سال گذشته ۶۰۹ هزار تن سیب درختی به پاکستان و هندوستان صادر کردیم که البته این کار آسان نبود اما با اعمال سیاست واردات برنج صادرات، سیب و مرکبات را انجام دادیم و در حال حاضر کمتر از ۵۰ تن سیب در سردخانه‌های سلماس و کمتر از ۳۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های سراسر کشور داریم.

وی ادامه داد:‌ همین سیاست را در مرکبات نیز دنبال کردیم. البته در این بخش بازاریابی‌ها ضعیف است.

وی امضاء مقدماتی صادرات مرکبات به بازار اوراسیا را که چند روز قبل انجام شد مورد یادآوری قرار داد و بر تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای اجرایی کردن آن در ابعاد وسیعتر تاکید کرد.

حجتی انعطاف وزارتخانه متبوعش در تعرفه گذاری محصولات کشاورزی را بالاتر از حد طبیعی دانست و افزود:‌ به طور مثال در حبوبات به ویژه لوبیا ۴۰ درصد افزایش قیمت را شاهد بودیم ما نیز با ملاحظه مصرف کننده و تولید کننده با اقدامات مقطعی و در پی مشخص شدن نرخ ارز توانستیم نیاز داخلی حبوبات را تامین کنیم.

وی حجم خسارات طبیعی در بخش کشاورزی در سال گذشته را ۱۱ هزار میلیارد تومان اعلا مکرد و افزود: خسارات ناشی از یخ زدگی در سال جاری نیز بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان است. در منطقه کرمان نیز به دلیل خشکسالی‌های پی در پی تولید " پسته" دچار مشکل است. خشکسالی بخش عمده‌ی استانهای کشور را سال‌هاست که درگیر خودش کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش میزان تولید شکر را افزایشی دانست و افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده میزان تولید شکر از ۱.۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۲ میلیون تن افزایش یافته است که این افزایش به دلیل بهبود راندمان تولید اتفاق افتاد .

به گفته حجتی، به جز شرکت بازرگانی دولتی مابقی وارد کنندگان شکر تماما کارخانجات تولید قند هستند.

حجتی در پایان با اشاره به تعرفه‌ی واردات محصولات کشاورزی گفت: تعرفه‌های مصوب دولت نظر بنده را تامین نمی‌کند و شما از بنده باید به اندازه‌ی اختیارم توضیح بخواهید. با همه مشکلاتی که در این بخش وجود دارد باز کمترین مشکل را در زمینه‌ی تعرفه داریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین