|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۲
کد خبر: ۲۱۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
«مایک پمپئو» مامور اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا که همچون سَلف خود بدون تجربه ای دیپلماتیک سکان اداره وزارت امور خارجه را در دست گرفته با ادبیاتی ایران را به وضع شدیدترین تحریم های تاریخ تهدید کرد که می توان در آن خشم و ناکامی را توامان دید.
پیامدهای خروج آمریکا از برجام، پیش بینی های کاخ سفید را به هم ریخته و سبب شده ترامپ و همراهانش دور تازه ای از حملات سیاسی را برای جبران سوء محاسبات و شکست پروژه به انفعال کشیدن ایران به راه اندازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، اعلان خروج تهران از توافق هسته ای، خاتمه یافتن تعهدات برجامی و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی، اتفاق نظر شورای امنیت بر وضع قطعنامه های شدیدالحن، بازگشت زیر فصل هفتم منشور ملل متحد و بالا رفتن سریع حصار تحریم های بین المللی گرداگرد ایران با پس زمینه موج گسترده ایران هراسی از سوی واشنگتن، متحدان منطقه ای و صهیونیست ها پیش بینی مرحله به مرحله «دونالد ترامپ» و همراهانش از تبعات خروج آمریکا از توافق هسته ای بود.

اوضاع پس از پیمان شکنی دولت آمریکا به گونه ای دیگر پیش رفت چنانکه دیگر طرف های توافق هسته ای به خصوص اروپایی ها ضمن محکومیت اقدام ترامپ طرف ایران را گرفته و در راستای عمل به تعهدات برجامی، تقابل با سیاست های تحریمی واشنگتن را در پیش گرفتند.

در توصیف این شرایط بود که دکتر «حسن روحانی» رییس جمهوری در جلسه چند روز پیش هیات دولت اظهار داشت «ترامپ کارت اول خود را روی میز آورد، اما در کارت دوم اشتباه محاسباتی داشت بعد از اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران، این ها ماندند که دستگاه‌ های اطلاعاتی‌ شان چرا نتوانستند اطلاعات درست را ارایه کند چرا که براساس گزارش دستگاه‌ های اطلاعاتی‌ شان جمهوری اسلامی ایران پس از خارج شدن آمریکا از توافق برجام یا همان ساعت و یا صبح فردا از این توافق خارج می‌ شود لذا امروز همه نقشه‌ های آمریکا بهم ریخته است.»

به جرات می توان گفت تنها دستاورد آمریکا از اقدام اخیر ترامپ، همنوایی رهبران رژیم صهیونیستی و تعدادی از دولت های منطقه بود که شمارشان از انگشتان یک دست فراتر نرفت. نخستین پیامد خروج از برجام نیز برای آمریکایی ها اخراج خودخواسته از تصمیم گیری درباره توافق هسته ای و فرایند اجرای آن بود.

در ادامه و به رغم آن که در هفته های اخیر، رهبران اروپا کوشیدند رضایت ترامپ را برای پایبندی به توافق هسته ای جلب کنند، یک باره شرایط تغییر کرد و پشت کردن واشنگتن به متحدان اروپایی، آن ها را در جبهه ای همسو با تهران قرار داد.

ایرنا نوشت:نتایج معکوس خروج آمریکا از برجام، واکنش های جهانی و نیز بازخوردهای منفی زیادی که به احتمال زیاد از جامعه سیاسی آمریکا روانه کاخ سفید شده، خشم و سردرگمی رهبران واشنگتن را به دنبال داشته چنانکه وزیر امور خارجه این کشور در تازه ترین اظهارات خود با تهدیداتی کم سابقه ایران و کشورهای اروپایی را مخاطب قرار داده است.

«مایک پمپئو» مامور اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا که همچون سَلف خود بدون تجربه ای دیپلماتیک سکان اداره وزارت امور خارجه را در دست گرفته با ادبیاتی ایران را به وضع شدیدترین تحریم های تاریخ تهدید کرد که می توان در آن خشم و ناکامی را توامان دید.

وی علاوه بر درخواست برای تسلیم کامل ایران در برابر فهرست درخواست های موشکی و منطقه ای ترامپ، به اروپایی ها هشدار داد تا تکلیف خود را برای انتخاب میان ایران یا آمریکا مشخص سازند.

این توسل به تهدید علنی را می توان به نوعی بلوفی خشمگینانه پس از شکست در قماری دیپلماتیک خواند. از دید بسیاری از تحلیلگران، ترامپ با تکیه بر تکنیک های سوداگری اقتصادی و تعمیم آن به عرصه سیاسی، خود را نه به عنوان رییس جمهوری کشور داعیه دار رهبری جهان که در جایگاه برنده نهایی قمارهای سیاسی در برابر رقبای داخلی و خارجی دیده و می کوشد سیاست چماق و هویج را به شیوه خاص خود را پیش ببرد.

این سیاست سنتی آمریکایی ها طی سال ها تابع قواعدی سیاسی و دیپلماتیک و نه منحصرا کاسبکارانه بوده و سوء محاسبات ترامپ و تیم سیاست خارجی وی در موضوع خروج از برجام، الگوی ترامپ در تهاجم، چانه زنی و امتیازگیری همزمان را با مانعی سخت همچون ایران مواجه ساخته است؛ الگویی که تَرک برداشتن آن، در ادامه کار را برای رییس جمهوری آمریکا در عرصه های داخلی و بین المللی دشوارتر خواهد ساخت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین