|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۲۱۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
زندان‌هاي ما اغلب زندان‌هايي هستند كه در سال‌هاي پيش از انقلاب ساخته شدند و شايد شرايط يك بازداشتگاه ساده‌ را هم نداشته ‌باشند چه برسد به زنداني با تعداد بالاي زنداني. همين مشكل محل نگهداري معضلي است كه حتما آسيب‌هايي به دنبال خواهد داشت.
تعطيلي بازداشتگاه كهريزك خبر خوب ديروز بود. بازداشتگاهي پرحاشيه كه جايگاه منفي در اذهان مردم دارد و خاطره بدي براي همه ما به جاي گذاشت. اتفاقات و حوادثي كه پس از انتخابات سال ١٣٨٨ رخ داد به ويژه درگذشت سه جوان در بازداشتگاه كهريزك همه مردم و مسوولان را متاثر كرد و حتي حادثه كهريزك باعث شد مقام معظم رهبري هم نسبت به آن واكنش نشان داده و توصيه‌هاي لازم را داشته‌باشند. از همين روي مي‌توان به جرات گفت تعطيلي بازداشتگاه كهريزك خبر خوب ديروز بود كه حتما با استقبال جامعه مواجه خواهد شد.اما نبايد فراموش كرد كه اين خبر خوب تمام ماجرا نيست و نبايد تصور كرد تعطيلي يك بازداشتگاه همچون كهريزك پايان كار است. نظارت بر شرايط داخلي زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها به ويژه در شرايط بحراني و در جهت تامين حقوق زندانيان كه در قانون نيز به آن اشاره و تاكيد شده موضوعي است كه به طريق اولي از تعطيلي يك بازداشتگاه اهميت بيشتري دارد و بايد در اين جهت گام‌هاي موثري برداشته‌شود.در قانون به صراحت تاكيد شده كه بازداشتگاه‌ها بايد زيرنظر سازمان زندان‌ها فعاليت كنند و بايد با زندانيان بر اساس آيين نامه داخلي زندان‌ها رفتار و حقوق‌شان رعايت شود. در زماني كه حادثه كهريزك رخ داد بحث‌هايي مطرح شد كه اين بازداشتگاه براي اشرار تعبيه شده‌ و زندانيان اتفاقات پس از انتخابات به اشتباه به اين مكان منتقل شدند در حالي كه بايد به اين نكته توجه كرد زنداني حتي اگر با عنوان شرارت دستگير شده‌باشد از حقوقي برخوردار است كه بايد رعايت شود و به صورت كلي بر شرايط زندانيان نظارت كافي و وافي وجود داشته‌باشد كه منجر به حادثه‌‌اي نشود.حادثه كهريزك براي همه ما دردناك بود و خبر تعطيلي آن با استقبال مردم مواجه مي‌شود اما به نظر مي‌رسد در طول اين سال‌ها و بعد از اين اتفاق ميزان مراقبت‌ها و نظارت‌ها بيشتر شده است گرچه در ماه‌هاي پاياني سال ٩٦ چند مورد خودكشي در ميان بازداشتي‌ها داشتيم كه اين اتفاق هم جاي سوال داشت و نشان داد هنوز و همچنان نيازمند افزايش نظارت‌ها و مراقبت‌ها از سوي سازمان زندان‌ها هستيم.البته بايد توجه داشت كه معضل ساختمان و محل نگهداري زندانيان جدي است.

زندان‌هاي ما اغلب زندان‌هايي هستند كه در سال‌هاي پيش از انقلاب ساخته شدند و شايد شرايط يك بازداشتگاه ساده‌ را هم نداشته ‌باشند چه برسد به زنداني با تعداد بالاي زنداني. همين مشكل محل نگهداري معضلي است كه حتما آسيب‌هايي به دنبال خواهد داشت. از همين روي نمايندگان مجلس در سال ٩٦ به سازمان زندان‌ها اجازه داد تا زندان‌هاي مركز شهر را به قيمت روز به فروش برساند و درآمد حاصل از آن را براي خريد محل بهتري براي نگهداري زندانيان صرف كند كه اين موضوع در بودجه ٩٧ هم لحاظ شد. با استناد به شرايط داخلي زندان‌ها بايد شرايط داخلي زندان‌ها را بهبود بخشيم چرا كه به هر حال ما جامعه جواني داريم كه با معضلات اجتماعي، ‌اقتصادي، ‌فرهنگي و... دست به گريبان است و همين شرايط گهگاه منجر به ارتكاب به جرم يا ايجاد شرايط ملتهب در جامعه مي‌شود. التهاباتي همچون حوادث دي ماه ٩٦ كه در زمان وقوع شرايط بحراني ايجاد مي‌كند و كنترل و نظارت بر سلامت و شرايط بازداشتي‌ها را سخت. از همين رو ما نمايندگان مجلس همواره به مسوولان قضايي توصيه كرده‌ايم كه با درنظر گرفتن استقلال قوه قضاييه و لحاظ كردن نظارت سازمان زندان‌ها بر زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها، بازديد نمايندگان مردم را نيز تسهيل كنند. اگر در بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها به روي نمايندگان مردم باز باشد هم زحمات سازمان زندان‌ها ديده مي‌شود و هم مشكلات بودجه‌اي و شرايطي كه در محل نگهداري زندانيان وجود دارد در فصل بودجه‌ريزي از سوي نمايندگان مجلس لحاظ و تصميمات هوشيارانه‌تري گرفته مي‌شود.

منبع:روزنامه اعتماد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین