|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۲۱۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
مقام‌های انتخاباتی گفته‌اند که میزان مشارکت در انتخابات ۴۶ درصد بوده است. اما ناظران غیررسمی وابسته به ائتلاف مخالفان پیشتر گفتند حدود ۳۲ درصد از رای دهندگان پای صندوق‌ها رفته‌اند.
وزرای خارجه آرژانتین، مکزیک، شیلی و چند کشور دیگر اعلام کردند سفرای خود را فرا می خوانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛اعلام پیروزی نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در انتخابات یکشنبه که با ادعای تقلب همراه بود با واکنش عمدتا منفی بین‌المللی روبرو شده است.

چهارده کشور از جمله آرژانتین، برزیل و کانادا روز دوشنبه در اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات ونزوئلا سفرای خود را از کاراکاس فراخواندند.

آمریکا هم تحریم‌های جدیدی بر این کشور اعمال کرد و ترامپ خواستار "پایان سرکوب" در ونزوئلا شد.

وزیر خارجه آمریکا هم گفت که دولت ونزوئلا در سطح بین‌المللی منزوی تر خواهد شد، مگر آن که روند انتخابات "آزاد، منصفانه و شفاف" را احیا کند.

حتی پیش از برگزاری این انتخابات، کانادا، اتحادیه اروپا، و بیش از 10 کشور آمریکای لاتین گفته بودند که نتیجه را نمی‌پذیرند.

اکنون مکزیک، کلمبیا، شیلی، پاناما و پرو هم روابط با ونزوئلا را کاهش داده‌اند.

با این حال روسیه، چین، کوبا، بولیوی و السالوادور این پیروزی را به مادورو تبریک گفتند.

به گزارش بی.بی.سی پکن از همه احزاب خواست "به انتخاب مردم ونزوئلا احترام بگذارند." ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هم ابراز امیدواری کرد که در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشورش موفق شود.

ونزوئلا از کمبود شدید مواد غذایی رنج می برد که ناشی از بحران اقتصادی است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دوشنبه یک رشته تحریم‌های جدید علیه ونزوئلا وضع کرد.

دستورالعمل ترامپ خرید و فروش هرگونه اوراق قرضه دولت ونزوئلا را برای شهروندان یا شرکت‌های آمریکایی ممنوع اعلام کرده است. همچنین حضور آنها در هرگونه مبادله مالی مرتبط با فروش یا انتقال دارایی‌های دولت ونزوئلا غیرقانونی شده است.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه وعده "اقدامات قاطع اقتصادی و دیپلماتیک"علیه ونزوئلا را داد.

نیکلاس مادورو در رای گیری روز یکشنبه برای یک دوره شش ساله دیگر انتخاب شد. هنری فالکون، تنها نامزد جدی مخالفان که انتخابات را تحریم نکرده بود، نتیجه را نپذیرفت.

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا، هم دوشنبه انتخابات ونزوئلا را ساختگی خواند و گفت واشنگتن در برابر تحولات جاری در ونزوئلا منفعل نخواهد ماند.

پیشتر مقامات آمریکایی درباره احتمال تحریم نفتی ونزوئلا صحبت کرده بودند. آمریکا یکی از مشتریان نفتی ونزوئلاست.

آمریکا تابستان گذشته نیکلاس مادورو را یک "دیکتاتور" خواند و او را تحریم کرد. همچنین طی ماه های گذشته واشنگتن تعداد بیشتری از مقامات دولتی و متحدان آقای مادورو را تحریم کرده است.

پس از پنج سال رکود اقتصادی و بحران سیاسی، زندگی در ونزوئلا برای مردم عادی بسیار دشوار شده است؛ انتظار می رود که نرخ تورم اقتصادی در ونزوئلا در سال جاری به ۱۳ هزار درصد برسد. مردم در این کشور نفت خیز با مشکل کمبود مواد غذایی پایه و دارو مواجه اند.

به گفته کمیسیون انتخاباتی ونزوئلا، با شمارش بیش از ۹۰ درصد از آرا تاکنون مادورو ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار رای (۶۷.۷ درصد از آرا) و فالکون یک میلیون و ۸۰۰ هزار رای (۲۱.۲ درصد از آرا) به دست آورده‌اند.

مقام‌های انتخاباتی گفته‌اند که میزان مشارکت در انتخابات ۴۶ درصد بوده است. اما ناظران غیررسمی وابسته به ائتلاف مخالفان پیشتر گفتند حدود ۳۲ درصد از رای دهندگان پای صندوق‌ها رفته‌اند.

هنری فالکون روز یکشنبه گفت مسئولان برگزاری انتخابات با اسکن کردن کارت مواد غذایی سعی کرده اند مردم را به سمت رای دادن به نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، سوق دهند. این کارت‌ها برای دسترسی به مواد غذایی از طرف دولت توزیع می‌شود.

مقام‌های دولت گفتند که انتخابات "آزادانه و منصفانه" بوده است هرچند بیشتر مخالفان رای گیری را تحریم کردند. مخالفان می‌گفتند انتظار دستکاری گسترده در انتخابات را دارند اما از تغییر اوضاع عاجزند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین