|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۲۱۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جموری با بیان اینکه نباید همه فارغ التحصیلان انتظار داشته باشند که به استخدام دولت درآیند، اظهار داشت: افرادی که به صورت قانونی در دولت گذشته مراحل را طی کرده باشند، به استخدام دولت در خواهند آمد.
«محمدباقر نوبخت» در برنامه پایش که سه شنبه شب به صورت زنده از شبکه اول سیما پخش شد، با بیان این مطلب افزود: من قبلا نگفته ام همه آزمون های استخدامی که در دولت گذشته انجام شده، منتفی است بلکه اعلام کردم فارغ التحصیلان مقطع دکترا، کارشناسی ارشد و دوره های دیگر نباید انتظار داشته باشند که همگی به استخدام دولت درآیند.

نوبخت تصریح کرد: منابع دولت، محدود است و با استخدام همه مشکل کشور حل نمی شود و از سوی دیگر، در حال حاضر اکثر منابع دولت خرج حقوق و دستمزد استخدامی ها می شود.

سخنگوی دولت گفت: مشکل اشتغال این عزیزان را می خواهیم از دل این بسته سیاست اقتصادی حل کنیم به طوری که با تامین منابع کافی برای واحدهای تولیدی، آنها را فعال خواهیم کرد چون این واحدها در صورت پیشرفت نیاز به نیروهای کار دارند.

وی ادامه داد: هم اکنون میزان نیروی انسانی در بخش دولتی بسیار بیشتر از نیاز ما است. با همه اینها، هر مقدار که کارهای قانونی در دولت گذشته در راستای استخدام ها انجام شده باشد، این دولت نیز به احترام افرادی که در آزمون ها شرکت کرده اند، موظف به انجام آن است؛ ما این افراد را استخدام می کنیم و بر سر حرف خود مانده ایم.

نوبخت در باره استخدام 10 هزار ناظر گندم گفت: با آنان جلسه ای داشتیم و در حضور آنها ابلاغ کردیم که به تدریج کار استخدامی آنها شروع شود و خوشبختانه قبل از پایان سال اکثر این عزیزان به استخدام دولت درآمدند چرا که حق قانونی آنها بود.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه مانع استخدام کسانی شدیم که به صورت غیر قانونی قرار بود به استخدام دولت درآیند، اظهار داشت: باید بپذیریم برای اشتغال جوانان عزیز کشورمان که حق داشتن شغل دارند باید فضای کسب و کار را فراهم کنیم.



*میزان بهره گیری بخش صنعت و معدن از منابع نفتی

وی در ادامه در خصوص اظهارنظر برخی از فعالان حوزه صنعت و معدن در باره اتکای کشورمان به بودجه نفتی گفت: صنعت و معدن بخش پیشران اقتصاد کشورمان محسوب می شود. برای تامین منابع آن به دنبال فروش نفت و آوردن آن نیستیم اما منابع صندوق توسعه ملی نیز به نوعی از منابع حاصل از فروش نفت تامین می شود و در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد.

نوبخت با بیان اینکه باید بپذیریم یکی از درآمدهای کشور نفت است، افزود: اگر همواره از این درآمد استفاده شود و در بودجه کشور مورد استفاده باشد، انتقاد منتقدین وارد است اما بخش خصوصی این حق را دارد که از منابع ملت استفاده کند.

وی با بیان اینکه در سال جاری درصد ورود صندوق نسبت به سال گذشته 3 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: این به آن معنا است که دولت از سه درصد منابع نفتی خود محروم و این مبلغ به بخش خصوصی داده شده است تا در بخش صنعت و معدن از آن استفاده شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ادامه داد: 10 درصد از منابع صندوق صرفا برای فعال کردن طرح های صنعتی به دست بخش خصوصی اختصاص یافته است. بنابراین، بسته سیاستی ما کمونیستی،سوسیالیستی یا لیبرالی نیست.

وی گفت: اگر چه ما اقتصادی مبتنی بر دولت داریم، اما بحث ما این است که اقتصادی مختلط داریم و قانون اساسی و سیاست های اصل 44 این را نشان می دهد که تمام تلاش، گرفتن اقتصاد از دولت و سپردن آن به بخش خصوصی است.



* برای اجرای بسته سیاستی اقتصادی، منتظر نتیجه مذاکرات هسته ای نیستیم

نوبخت در واکنش به این پرسش که برای ورود به بحث تولید چه باید کرد؟ گفت: تلاش ما این است با بهبود فضای کسب و کار از ظرفیت بخش غیر دولتی به نحو شایسته استفاده کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت تنها به بسته سیاست های اقتصادی بسنده نکرده است، تصریح کرد: از روز نخست شروع به کار دولت، تعامل سازنده با دنیا با پافشاری بر منافع ملی و ارزش ها در دستور کار دولت قرار گرفته است.

معاون رییس جمهوری افزود: ما در تلاش هستیم با دنیا رابطه سنجیده ای داشته باشیم و برهمین اساس با منطق پشت میز مذاکره می نشینیم و به دنیا می گوییم که ملت ایران بافرهنگ است و بر حقوق خود تاکید دارد و خوشبختانه تا امروز بسیاری از امور در مسیر درست پیش رفته است.

وی خاطرنشان کرد: ما منتظر ننشسته ایم تا نخست تعاملمان با دنیا درست شود و بعد به فکر خروج از رکود باشیم. بنابراین اگر روابط در کوتاه مدت نیز اصلاح نشود، مانعی در مقابل ما برای خروج از تورم و رکود در کشور قرار نخواهد داشت.

نوبخت ادامه داد: توجه به سیاست های مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و تاکید بر رشد صادرات غیر نفتی نشان می دهد که دولت باید روابط تجاری خود را با سایر کشورها بهبود ببخشد و به عنوان یک کشور منزوی خود را به جهان معرفی نکند.

وی گفت: ما منتظر نیستیم دارایی های ما آزاد شود تا از رکود خارج شویم بلکه می خواهیم با دنیا ارتباطات تجاری داشته باشیم. در همین راستا در بسته سیاست اقتصادی نیاورده ایم که تحریم ها باید حتما حذف شود تا برنامه های خروج از رکود و مقابله با تورم به اجرا درآید.



* یک میلیون مسکن مهر باقیمانده، تکمیل و به مردم تحویل خواهد شد

نوبخت در ادامه این گفت وگوی زنده در باره در باره یارانه ها و گروه های هدف اظهار داشت: طبق صحبت هایی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری و بعد از آن مطرح کردیم، در این بخش به کسانی معطوف شده ایم که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند و تلاش کرده ایم از آنان حمایت کنیم.

وی در خصوص مسکن مهر نیز گفت: نفس طرح مسکن مهر اقدام پسندیده ای بود هر چند که در خصوص تامین منابع آن نظرات مختلفی وجود دارد. با این حال، ما برای انجام تعهدات دولت پیشین در طرح مسکن مهر، بیش از 40 هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی تامین خواهیم کرد.

نوبخت ادامه داد: این امر به معاونت برنامه ریزی و سیاست راهبردی رییس جمهوری تکلیف شده است تا بیش از 800 میلیارد تومان در نظر گرفته شود تا تنها زیربنا، آب و برق این واحدها تامین شود.

وی با بیان اینکه دولت از منابع خود برای اجرای این طرح استفاده می کند، گفت: دولت اهتمام دارد تا یک میلیون مسکن مهر باقی مانده را تمام کند و به مردم تحویل دهد، چرا که خود را موظف می داند به تکالیفی که دولت قبلی بر دوش آن گذاشته و قابل احترام است، عمل کند.

نوبخت افزود: ما به احترام مردم حتما از منابع دولتی و خزانه عمومی کمک می گیریم تا مسکن مهر افرادی که در این طرح شرکت کرده اند، به آنان داده شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین