|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۲۱۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
معاون وزیر خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای روز چهارشنبه از اظهارات مقام‌های آمریکایی انتقاد کرده و گفته که واشنگتن به دنبال تحمیل سرنوشت عراق و لیبی به کره شمالی است.
 «کیم کای گوان»، معاون وزیر خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای به اظهارات «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که گفته بود واشنگتن به دنبال پیاده کردن مدل «لیبی» در مذاکره با پیونگ‌یانگ‌ است واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: «کیم یونگ اون»، رئیس کمیسیون امور دولتی جمهوری دموکراتیک خلق کره تصمیمی راهبردی برای پایان دادن به روابط نامطلوب میان آمریکا و کره شمالی گرفت و دو بار با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد و گام‌هایی بسیار مهم و متفکرانه برای صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره و جهان برداشت.»

مقام وزارت خارجه کره شمالی یادآوری کرده دولت آمریکا قرار بوده در ازای این گام کره شمالی به سیاست‌های خصمانه ریشه‌دار میان دو کشور پایان دهد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی خاطرنشان کرده است: «قبل از دیدار سران آمریکا-کره شمالی، در آمریکا اظهارات بی‌پروایی مطرح می‌شوند که باعث تحریک در سوی دیگر گفت‌وگو می‌شود.»

«کیم کای گوان» در بخش دیگری از این بیانیه از اظهارات بولتون و سایر مقام‌های کاخ سفید که علناً نیات خود درباره پیاده کردن الگوی لیبی در کره شمالی را مطرح کرده‌اند انتفاد کرده است.

وی خاطرنشان کرده است: «مقام‌های بلندپایه کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا از جمله بولتون با صحبت کردن درباره فرمول «ابتدا خلع سلاح‌های هسته‌ای، بعداً امتیازدهی» مقاصدشان درباره پیاده‌سازی مدل خلع سلاح لیبی را علنی می‌کنند.»

او گفت: «این اظهارات نشان‌دهنده نیات طرف آمریکایی برای حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو نیست بلکه، اساساً نشانه اقدامات شیطانی آنها برای تحمیل سرنوشت لیبی و عراق بر کشور پرافتخار کره شمالی است. آن کشورها در نتیجه تسلیح در برابر قدرت‌های بزرگ، سرنگون شدند.

معاون وزیر خارجه کره شمالی اذعان کرد: «جهان به خوبی می‌داند که کشور ما نه عراق است و نه لیبی که به سرنوشت‌های رقت‌انگیزی دچار شدند.»

«کیم کای گوان» همچنین مقایسه کره شمالی با لیبی که در مراحل ابتدایی ساخت سلاح هسته‌ای قرار داشت را «بی‌معنا» توصیف کرده و نوشته در صورتی که آمریکا از گذشته درس نگیرد، سرنوشت گفت‌وگوهای جاری نیز از پیش مشخص است.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین