کد خبر: ۲۱۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰
اعلام برنامه‌های نمایشی مرکز تئاتر مولوی و گزارشی از بنیاد سینمایی فارابی از جمله خبرهای ۲۵ اردیبهشت‌ماه هستند.
 اعلام برنامه‌های نمایشی مرکز تئاتر مولوی و گزارشی از بنیاد سینمایی فارابی از جمله خبرهای ۲۵ اردیبهشت‌ماه هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی، دو نمایش «مائو بودن» به کارگردانی حامد سلیمان زاده و «یرماغ» به کارگردانی مریم محمدی در سالن اصلی و نمایش «مده آ» به کارگردانی ناهید حاجی محمدی در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی، در دور جدید اجراهای این مرکز به صحنه می روند.

نمایش «مائو بودن» از ۲۶ اردیبهشت، هر شب ساعت ۱۸:۳۰، نمایش «یرماغ» از ۲۷ اردیبهشت، هر شب ساعت ۲۰:۳۰ و نمایش «مده آ» از ۲۸ اردیبهشت، هر شب ساعت ۱۹:۳۰ اجرا می‌شوند.

در نمایش « مائو بودن» حسین خانی، سپهر سلیمی، محمد مازندرانی، مجید گنجی، امیر دولتخواه، حامد بدیعی، محمد مرادیا، اشکان دلاوری، مهربان خداوردی، سحر روانبخش، حسین نثاری، مریم کیان پیشه، بهراد رفیعی، طناز رضایی، سروناز جمشیدی، شبنم بهنام پور و معصومه خالدی به ایفای نقش می‌پردازند. همچنین بازیگران نمایش «یرماغ»، مهتاب محسنی، محیار احمدی، حمید صدری، سالار خمسه، علی تارمی، بردیا زاهدی، محمد رضا منصوری، عادل شادرو، امیر حسین عشق آبادی، رامین مرادی جاوید، مجید عمانی، رسول سوری، رضا منفرد و محمد علی امید هستند. در نمایش «مده آ» نیز شهزاد وجدانی به ایفای نقش می‌پردازد.

 از علاقه‌مندان دعوت شده برای دیدن آثار مذکور، به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به نشانی خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.

یک گزارش از «شورای اجتماعی» بنیاد سینمایی فارابی

بنیاد سینمایی فارابی گزارش عملکرد «شورای تخصصی سینمای اجتماعی» را که با هدف ایجاد گفتمان در فضای سینمای اجتماعی و ایجاد رویکرد مسئولانه به کاهش آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده است، اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، از آنجا که بیشترین حجم تولیدات سینمای ایران به فیلم‌ها و مضامین مرتبط با سینمای اجتماعی اختصاص دارد، شورای تخصصی بنیاد سینمایی فارابی ضمن بررسی و تعیین موضوعات اساسی و اولویت‌های راهبردی در سینمای اجتماعی با رویکرد پرداختن به مسائل و آسیب‌های اجتماعی و با هدف ایجاد گفتمان برای رسیدن به یک فهم مشترک و مؤثر در زمینه پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور آغاز به کار کرد.

بر این اساس و پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی در شورای اجتماعی بنیاد سینمایی فارابی در سال ۹۶ و بر پایه داده‌های سازمان بهزیستی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، نظریات جامعه‌شناختی و با تکیه بر گزارش «اطلس مسائل اجتماعی در ایران» مسائل و آسیب‌های مهم اجتماعی در کشور مورد بررسی و تحلیل کارشناسانه قرار ‌گرفت تا از بازنمایی آسیب‌ها بتوان توجه عموم را به سمت راهکارهای کاهش خسارت‌ها سوق داد، تا از طریق تعامل و گفت‌وگو میان هنرمندان فعال و دغدغه‌مند در این عرصه با مدیران سازمان‌های مرتبط با آسیب‌ها و مسائل اجتماعی در حوزه تولید این گروه از فیلم‌ها و نیز در مسیر توسعه و پیشرفت این سینما، گام‌های مؤثر، هدفمند و نتیجه‌بخشی برداشته شود.

از آنجا که تحقق جامعه توسعه یافته در سایه شناخت تهدیدات، چالش‌ها، آسیب‌ها و مسائل اجتماعی هر جامعه امکان‌پذیر است، پس ابتدا باید از مسائل و آسیب‌هایی که بنیان خانواده و اجتماع را مورد تهدید جدی قرار می‌دهند، شناخت کافی حاصل شود تا با راهکارهای مرتبط با هر آسیب (از طریق پیشگیری و یا مقابله) بتوان احتمال خسارت‌های جبران‌ناپذیر را کاهش داد. یکی از عوامل تأثیرگذار در این زمینه، اقدامات فرهنگی، و یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها در عرصه فرهنگی سینماست.

در جلسات مختلف این شورا در نیمه دوم سال گذشته، سه بخش «آسیب‌های اجتماعی»، «راهکارهای کاهش آسیب‌ها»، «بازتاب امر اجتماعی در سینما» مورد بحث و بررسی قرار گرفت، همچنین به اقدامات بنیاد سینمایی فارابی در حوزه سینمای اجتماعی پرداخته شد.

در بخش «آسیب‌های اجتماعی» به موضوعاتی از جمله طلاق، اعتیاد، نزاع، سرقت، سایر جرایم خشن، همسر آزاری، کودک آزاری، بازماندگی از تحصیل، خودکشی پرداخته شد که از آسیب‌های مهم اجتماعی کشور محسوب می‌شوند. این آسیب‌ها به عنوان اولویت‌های موضوعی شورای اجتماعی بنیاد سینمایی فارابی برای تولید و رسیدن به چند اثر ارزشمند در سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفت.

در بخش «راهکارهای کاهش آسیب‌ها»، مهارت‌های «مهرورزی و عشق‌ورزی»، «شکیبایی»، «صدق در تعاملات اجتماعی و فردی» و «حقوق اجتماعی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بر پایه مطالعات و بررسی‌های کارشناسی در حوزه آسیب‌های اجتماعی چنانچه در بازنمایی مصلحانه آسیب‌ها علاوه ‌بر کاهش خسارات جبران‌ناپذیر به اجتماع و خانواده‌ها، با دیدی مصلحانه و از روی دردمندی، مهارت اجتماعی مرتبط با هر آسیب اجتماعی نیز بازگو شود، به یک سطح تراز دست خواهیم یافت. البته علیرغم اینکه یک فیلم اجتماعی رویکرد آموزشِ مهارت‌های اجتماعی را ندارد ولی این قابلیت را دارد که به یک راه حل درست و قابل قبول برای مسئله فیلم تبدیل شود.

در خصوص «بازتاب امر اجتماعی در سینما»، پس از شناسایی و تحلیل مهمترین مسائل در زمینه حقوق اجتماعی و نیز آموزش مهارت‌های اجتماعی ذیربط، به فهرست مهمترین اولویت‌های سینمای اجتماعی دست خواهیم یافت و تنها با چنین رویکردی، اصلاحِ «امر اجتماعی» که یکی از مهمترین اولویت‌های راهبردی حوزه سینمای اجتماعی است محقق خواهد شد. یکی از شروط اساسی ارتقای کمی و کیفی سینمای اجتماعی تعامل و گفت‌وگوی سینماگران با صاحبنظران، جامعه‌شناسان و کارشناسان دینی در حوزه اجتماعی است که به عنوان یک راهبرد مؤثر و ضروری برای سال ۹۷ در دستور کار این شورا قرار دارد.

همچنین براساس این گزارش، بنیاد سینمایی فارابی در دو بخش حمایت از تولید و حمایت از تحقیق و نگارش فیلمنامه برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده است.

 از جمله راهبردهای اصلی بنیاد سینمایی فارابی در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی دست‌یابی به فیلم‌نامه‌های جذاب، مؤثر و استاندارد است. بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت از تحقیق و نگارش فیلمنامه در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی نیز علاوه ‌بر بسترسازی، تعامل و گفت‌وگو میان فیلمسازان، مدیران ذیربط، جامعه‌شناسان و... گام‌های عملی برای ارائه خدمات مشاوره‌ای و تخصصی نگارشی در مورد چند پروژه را از سال گذشته آغاز کرده و در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

«شورای تخصصی سینمای اجتماعی» بنیاد سینمایی فارابی از شهریور سال ۹۶ با حضور تنی چند از صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه‌های رسانه، روانشناسی و جامعه‌شناسی، سینماگران شاخص و فعال در سینمای اجتماعی و نیز کارشناسان ذیربط آغاز به کار کرده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین عناوین