|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۶
کد خبر: ۲۱۳۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
این تغییرات از جمله حذف ارائه تضمین به میزان ۱۲ درصد ارزش کل معامله توسط خریدار بابت تحویل به موقع محصول از انبار فروشنده، کاهش میزان حداقل خرید محصول زعفران از ۵۰ کیلو گرم به ۱۰ کیلو گرم، حذف شرط صادرات و فروش اعتباری با حداقل اخذ کارمزد است.
در اولین جلسه بررسی راهکارهای تسهیل و گشایش بازار زعفران در بورس به مناسبت حلول ماه رمضان و افزایش تعاملات بین بازارسازان و بازارگردانان و شرکت‌های کارگزاری در بورس، تغییرات جدیدی در مکانیزم فروش زعفران در بورس کالا ایجاد شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان مرکزی تعاون روستایی، دکتر حسین شیرزاد رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در اولین جلسه بررسی راهکارهای تسهیل و گشایش بازار زعفران در بورس گفت: سازمان تعاون روستایی با توجه به ابلاغیه شماره ۱۹۰۲۵/۰۲۰ مورخ یکم آبان ماه سال ۹۶ وزیر جهاد کشاورزی، به عنوان عامل خرید توافقی زعفران معرفی شد که بخشی از محصول با سازوکار معاملات، از طریق گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بورس کالا و بخش عمده‌ای از محصول از شیوه خرید فیزیکی به منظور حمایت از کشاورزان زعفران کار خریداری شده است.

وی افزود: سازمان تعاون روستایی از ابتدای طرح خرید توافقی در اواخر مهر ماه سال ۹۶ حدود ۱.۴ (یک و چهار دهم) تن گواهی سپرده کالایی از طریق بورس کالای ایران و ۶۵.۸ (۶۵ و هشت دهم) تن به صورت مستقیم از کشاورزان خرید فیزیکی کرده است.

شیرزاد، میزان خرید زعفران سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال ۹۶ را معادل ۶۸ تن اعلام و خاطرنشان کرد: از این میزان حدود ۶۳ تن و ۹۰۱ کیلوگرم در استان خراسان رضوی و ۳ تن و ۳۴۳ کیلوگرم در استان خراسان جنوبی خریداری شده است.

وی با اشاره به جایگاه ایران در میان تولیدکنندگان جهان گفت: تولید زعفران در جهان ۳۷۸ تن بوده است که ایران با تولیدی معادل ۳۳۶ تن و با در اختیار داشتن ۷۸ درصد تولید در جهان رتبه نخست تولیدکنندگان زعفران است و هند با تولید معادل ۲۲ تن در رتبه دوم و یونان با تولید معادل هفت و دو دهم تن در رتبه سوم قرار دارد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان و افزایش تعاملات بین بازارسازان و بازارگردانان و شرکت‌های کارگزاری در بورس به تغییرات در مکانیزم فروش زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: این تغییرات از جمله حذف ارائه تضمین به میزان ۱۲ درصد ارزش کل معامله توسط خریدار بابت تحویل به موقع محصول از انبار فروشنده، کاهش میزان حداقل خرید محصول زعفران از ۵۰ کیلو گرم به ۱۰ کیلو گرم، حذف شرط صادرات و فروش اعتباری با حداقل اخذ کارمزد است.

وی در پایان با بیان این توافق با بورس کالا اعلام کرد: کلیه تجار و فعالینی که علاقه‌مند به خرید و فروش این محصول و صادرات آن هستند جهت انجام معاملات اعتباری و نقدی می‌توانند از طریق کارگزار به بورس کالا مراجعه و خرید کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین