|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۱۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۰
شکم ما هر روز نشانه هایی گاه مبهم و گاه غیر مبهم بروز می دهد که می توانند حاکی از مشکلی پنهانی در سلامتی ما باشند. متأسفانه به دلیل مشغولیت های فراوان زندگی، توجه به این نشانه ها را به زمان دیگری موکول می کنیم.
شکم ما هر روز نشانه هایی گاه مبهم و گاه غیر مبهم بروز می دهد که می توانند حاکی از مشکلی پنهانی در سلامتی ما باشند. متأسفانه به دلیل مشغولیت های فراوان زندگی، توجه به این نشانه ها را به زمان دیگری موکول می کنیم.

به عبارت دیگر، ما این نشانه ها را نادیده می گیریم و منتظر می شویم تا به علائمی غیر قابل تحمل تبدیل شوند. اما کارشناسان می گویند اگر زودتر به این نشانه ها توجه کنیم و پی ببریم مشکل اصلی چیست، این کار باعث بهبود سلامت ما خواهد شد.

وقتی دچار شکم درد یا حالت تهوع هستید، بدن شما تلاش می کند شما را از یک مشکل پنهان مطلع کند. پی بردن به علت اصلی شکم درد نیاز به مهارت دارد، اما غیر ممکن نیست.

در اینجا به ۱۲ مشکل مهمی می پردازیم که شکم سعی می کند ما را از آن مطلع کند.

۱- یبوست
اگر چند روزی از آخرین اجابت مزاج تان می گذرد ممکن است دچار یبوست شده باشید.
یبوست باعث بروز درد و گرفتگی در شکم می شود. شکم شما با این نشانه ها سعی می کند شما را از به وجود آمدن مشکلی در بدن تان آگاه کند. مصرف بیشتر فیبر، نوشیدن بیشتر آب و مایعات گرم و انجام ورزش می تواند به رفع یبوست کمک کند و در نتیجه درد ناشی از آن تسکین می یابد.

۲- سندروم روده ی تحریک پذیر
سندروم روده ی تحریک پذیر یک اختلال عملکردی گوارشی است، به آن معنی که مجرای گوارشی آسیبی ندیده اما علائمی را احساس می کنید.

اضطراب را عامل محرک حمله های ناشی از این سندروم می دانند، بنابراین در مواجهه با این سندروم، اولین گام کنترل اضطراب است. علاوه بر این، پزشکان توصیه می کنند از مواد غذایی ای که این سندروم را تشدید می کند پرهیز کنید، مواد غذایی حاوی فیبر مصرف کنید، به طور منظم ورزش کنید و به میزان کافی آب بنوشید. همچنین پروبیوتیک ها می توانند جایگزین طبیعی تری برای داروهای ویژه ی این سندروم باشند.

۳- مواد غذایی آلوده
مصرف مواد غذایی آلوده می تواند باعث التهاب روده ی بزرگ در اثر آلودگی شود (که با عنوان کولیت عفونی هم شناخته می شود).

این حالت معمولا با مصرف مواد غذایی یا آب آلوده ی حاوی باکتری های ای کولی، سالمونلا یا ژیاردیا رخ می دهد. علائم آن عبارتند از اسهال، کم شدن آب بدن، تب، نفخ، گاز معده و درد شکم. درمان این بیماری معمولا با مصرف دارو برای کمک به کنترل درد و تب و نوشیدن مایعات برای کمک به بازگشت آب بدن انجام می شود.

۴- سرطان تخمدان
شکم درد یکی از علائم اولیه ی سرطان تخمدان است. متأسفانه این نوع از شکم درد اغلب به درستی تشخیص داده نمی شود چون علائم آن شبیه به بسیاری از بیماری های شایع دیگر است.
اگز زنی به طور مداوم دچار شکم دردی باشد که با قاعدگی نامنظم یا لکه بینی، نفخ و یا احساس سیری بعد از خوردن مقدار بسیار کم غذا همراه باشد، لازم است به پزشکی مراجعه کند که با انجام سونوگرافی یا سی تی اسکن بتواند وجود توده در تخمدان را تشخیص دهد.
سرطان تخمدان پنجمین عامل مرگ های سرطانی در میان زنان امریکا است و به دلیل آنکه اغلب در مراحل پیشرفته تر بیماری تشخیص داده می شود درمان آن دشوارتر می شود.

۵- مواد غذایی ناسازگار با بدن
همه ما تجربه ی خوردن مواد غذایی ناسالمی را داریم که باعث معده درد شدیدی شده باشند. اما گاهی هم غذایی خورده ایم که چندان هم ناسالم نبوده، اما باز هم شکم سعی می کند به ما بفهماند مشکلی به وجود آمده.

یک حساسیت غذایی می تواند باعث بروز علائم مختلفی از جمله شکم درد، حالت تهوع، اسهال و رفلکس شود. حساسیت به لاکتوز عامل شایع بسیاری از دردهای شکم است. این حالت زمانی رخ می دهد که بدن قادر نیست مواد غذایی حاوی لاکتوز را هضم کند و نتیجه ی آن بروز گاز معده، نفخ و اسهال است. برای به حداقل رساندن این علادم، از خوردن مواد غذایی حاوی لاکتوز پرهیز کنید یا به دنبال مواد غذایی بدون لاکتوز باشید.

۶- عوارض جانبی داروها
از آنجایی که مصرف بسیاری از داروها با عوارضی همراه است، احتمال بروز دل درد با مصرف آن ها وجود دارد.
مشکلات معده از شایع ترین واکنش های منفی به هر دو نوع بدون نسخه و تجویز شده ی داروها هستند. برای مثال، انواع بدون نسخه و تجویز شده ی داروهای ضد التهابی مثل ایبوپروفن و آسپیرین می توانند باعث سوزش جداره ی معده و حتی زخم معده شوند. پزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از مشکلات معده ی ناشی از مصرف داروها برای مدتی طولانی از داروهای بدون نسخه پرهیز شود.

آنتی بیوتیک ها می توانند باعث بروز مشکلات سطحی تا شدید معده مثل اسهال شوند، حتی زمانی که تجویز شده باشند. این داروها برای حمله به باکتری های مضر بدن ساخته شده اند، اما آن ها به باکتری های مفید روده هم حمله می کنند.

اگر برای درمان یک عفونت یا بیماری، آنتی بیوتیک مصرف می کنید و دچار حالت تهوع، درد شکم و اسهال هستید، احتمالا آنتی بیوتیکی که مصرف می کنید علت این مسأله است. پزشکان توصیه می کنند پیش از شروع مصرف آنتی بیوتیک ها، با مصرف یک ماده ی پروبیوتیک باکتری های مفید را به روده های خود اضافه کنید.

۷- افسردگی و/یا اضطراب
مغز و معده ی ما از راه های مختلفی با یکدیگر مرتبط هستند. مغز اثری مستقیم بر معده دارد. وقتی کنترل زندگی را از دست می دهیم و اضطراب و نگرانی مان به بالاترین حد می رسد، عجیب نیست که معده ی ما به این وضعیت عکس العمل نشان دهد. این مسأله به دلیل آن است که میان احساسات و وضعیت بدن ما ارتباط مهمی وجود دارد.

اضطراب، افسردگی و نگرانی، همگی می توانند باعث بروز شکم درد شوند. انجام درمان های تخصصی و رشد مهارت های مواجهه با مسائل می تواند به کاهش تأثیرات وضعیت روانی بر معده کمک کند.

۸- نفخ
این حالت معمولا در نتیجه ی پر شدن دستگاه گوارش با هوا یا گاز معده رخ می دهد. زمانی که چیزی را می خوریم یا می نوشیم این گاز وارد دستگاه گوارش می شود و ما آن را می بلعیم.
خارج کردن این گاز از بدن (مثل آروغ زدن) می تواند به رفع نفخ کمک کند چون از فشاری که عامل درد شکم است کم می کند.

۹- آنفولانزای معده
اگر فرزندی دارید یا در شغل تان ارتباط نزدیکی با افراد مختلف دارید، احتمال زیادی وجود دارد که دچار آنفولانزای معده شوید. اصطلاح پزشکی این حالت «التهاب معده ای روده ای» نام دارد که به التهاب معده و روده ها اشاره دارد.
این حالت موجب بروز اسهال و شکم درد می شود و معمولا به معنی آن است که دچار یک عفونت باکتریایی یا ویروسی در معده و روده شده اید. این بیماری مسری است و ممکن است آن را از شخص مبتلای دیگری گرفته باشید.
دوره ی این بیماری باید طی شود و بعد از چند روز بیماری رفع می شود. با این حال، مصرف زیاد مایعات به ویژه مایعات حاوی الکترولیت برای رفع این بیماری ضروری است.

۱۰- بیماری التهاب روده
بیماری التهاب روده به مجموعه از مشکلات مزمن از جمله التهاب دستگاه گوارش اطلاق می شود. شایع ترین انواع التهاب روده، بیماری کرون و کولیت زخمی هستند. هر دوی این بیماری ها باعث دردهای شکمی می شوند.
علاوه بر این، بیماری کرون موجب اسهال مکرر، تب، کم اشتهایی، مدفوع خونی، خستگی و احساس درد در ناحیه ی مقعد می شود. کولیت زخمی نیز باعث درد مقعدی، اسهال، کاهش وزن، مدفوع خونی و نیاز شدید به دستشویی می شود. هر دوی بیماری کرون و کولیت زخمی با داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها یا استروئیدها درمان می شوند. موارد شدید این بیماری ها نیاز به جراحی خواهند داشت.

۱۱- آپاندیس
از دردهای ناگهانی یا شدیدی که دلیلی برای آن ها وجود ندارد نباید غافل شد. اگر در گوشه ی سمت راست شکم خود احساس درد شدید و ناگهانی می کنید، ممکن است دچار تورم آپاندیس شده باشد.

این به معنای آن است که آپاندیس شما مسدود شده و این مسأله باعث تورم و مشکل در گردش خون می شود. منتظر بهبود علائم نمانید. تورم آپاندیس یک فوریت پزشکی محسوب می شود و لازم است که فورا به پزشک مراجعه کنید. در اغلب مواقع، با انجام جراحی آپاندیس برداشته می شود.

۱۲- سنگ کلیه
از جهت شدت درد، سنگ کلیه را مشابه زایمان می دانند. اگر در ناحیه ی شکم، زیر دنده ها (پهلو و پشت) و در کشاله ی ران، دچار درد شدیدی هستید یا احساس می کنید درد پخش می شود، ممکن است دچار سنگ کلیه باشید. این رسوبات در کلیه و از مواد موجود در ادرار به وجود می آیند.
اغلب سنگ های کلیه با اتخاذ صبوری، گذشت زمان و تحمل درد از بدن دفع می شوند. با این حال، اگر درد ناشی از آن غیر قابل تحمل است و قادر به ادرار کردن نیستید، احتمالا سنگ در مجاری ادرار گیر کرده است. در این صورت، باید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام جراحی سنگ برداشته شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین