|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۲۱۳۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸
البته این نگرانی‌ها مختص فعالان حوزه سایبری نیست و برخی کهنه کاران سیاسی امریکا ازجمله «جیمز لوئیس» نیز به آن اذعان دارند. وی که مأمور دولتی پیشین و نیز یک متخصص حوزه سایبر در مرکز مطالعات بین‌المللی استراتژیک واشنگتن بوده است، دراین‌باره به نیویورک تایمز گفت: ایران تاکنون هیچ کاری برای نقض برجام انجام نداده و به پیمان خود کاملاً متعهد بوده ولی با خروج امریکا از برجام، ایران از خود می‌پرسد حالا چه چیز برای از دست دادن داریم؟ پس امریکا باید نگران باشد چرا که حمله‌های سایبری نیز می‌تواند بخشی از پاسخ ایران باشد.
خروج امریکا از برجام واکنش‌ها و گمانه‌زنی‌های متفاوتی را در جهان به‌دنبال داشت. برخی کشورهای اروپایی در اظهارات مختلف، دونالد ترامپ را هدف انتقاد خود قرار دادند و عملکرد وی را زمینه ساز بی‌ثباتی منطقه عنوان کردند و این کشور را بازنده دانستند. ازسوی دیگر در نظرسنجی‌های انجام شده در کشورهای مختلف نیز مشخص شد مردم جهان معتقد به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای هستند و خروج امریکا از برجام را زیر سؤال بردند. در این میان اما یک تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز، بعد دیگری از ماجرا را مورد توجه قرار داده و آن هم توانمندی هکرهای ایرانی در یک جنگ سایبری تمام عیار با امریکاست.

هشدار متخصصان سایبری

تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز نوشت: به‌دنبال خروج دونالد ترامپ از برجام و زیر پا گذاشتن توافق هسته‌ای، متخصصان حوزه امنیت سایبری امریکا بر خلاف رئیس‌جمهوری این کشور و بخش عمده جمهوریخواهان، درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده و نسبت به عواقب آن هشدار داده‌اند.این متخصصان سایبری معتقدند که خروج امریکا از برجام می‌تواند به آتش جنگ‌های سایبری بین دو کشور دامن بزند و هکرهای توانمند ایرانی، حمله‌های گسترده و سازمان یافته‌ای به اهدافی مشخص در این کشور داشته باشند.در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است: تحلیلگران واحد جنگ سایبری پنتاگون بتازگی بر ترافیک اینترنت ایران به صورت جدی و دائم نظارت دارند و از سوی دیگر 6 هزار مایل آن طرف‌تر، واحد اطلاعات سایبری نخبگان 8200 اسرائیل نیز نظارت بر شبکه‌های خود را بشدت افزایش داده‌اند تا در مقابل هرگونه حمله سایبری احتمالی از سوی هکرهای ایرانی به شبکه‌های رایانه‌ای و امنیتی‌شان، ایستادگی کرده و آن را خنثی کنند.

کارشناس نیویورک تایمز معتقد است که متخصصان امنیت سایبری و بخش خصوصی در اسرائیل و همچنین ایالات متحده امریکا بسیار نگران عواقب خروج امریکا از توافق هسته‌ای ایران با فرمان مستقیم دونالد ترامپ هستند و معتقدند که این کار نه تنها هیچ کمکی به امریکا نمی‌کند بلکه همه تأسیسات و زیرساخت‌های این شرکت را در معرض حمله‌های هکری سهمگین ازسوی هکرهای توانمند ایرانی قرار می‌دهد.

وی البته نگرانی این متخصصان سایبری را کاملاً بجا می‌داند چرا که تنها 24ساعت پس از اینکه ترامپ اعلام کرد امریکا از برجام خارج می‌شود، محققان یک شرکت سایبری با نام CrowdStrike هشدار دادند که فعالیت‌های سایبری ایرانی‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.از نگاه این کارشناس نیویورک تایمز، توانمندی هکرهای ایرانی برای امریکایی‌ها کاملاً اثبات شده است و پیش از این نیز هکرهای ایرانی در شرایط مختلف، با ارسال ایمیل‌های حاوی بدافزار برای دیپلمات‌های امریکایی شاغل در دفاتر وزارت امور خارجه این کشور و همچنین کارمندان شرکت‌های مخابراتی، به این بخش‌ها نفوذ کرده‌اند.

محققان شرکت سایبری CrowdStrike همچنین هشدار داده‌اند که هکرهای ایرانی در دو ماه گذشته تلاش‌هایی برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ارتش امریکا داشته‌اند. هرچند این گروه هرگز دراین باره توضیح بیشتری نداده‌اند ولی به هر حال عنوان کرده‌اند که باید به امنیت سایبری سازمان‌ها، بانک‌ها و تأسیسات انرژی و نظامی امریکا بیش از پیش توجه شود و هرلحظه منتظر حمله هکری باشند.

ناتوانی دفاع سایبری امریکا

کارشناس نیویورک تایمز ادامه می‌دهد: صرفنظر از درست یا غلط بودن آمار و اطلاعات این شرکت سایبری، آنچه مهم است اینکه واحدهای سایبری امریکا از هکرهای ایرانی هراس دارند تا جایی که ژنرال «الکساندر» مدیر اجرایی شرکت خصوصی امنیت سایبری«IronNet» هشدار داده است: اگرچه ایالات متحده دارای برخی از پیچیده‌ترین قابلیت‌های سایبری تهاجمی در جهان است، اما این کشور هنگام بازی دفاعی چندان قوی عمل نمی‌کند. همین موضوع نگرانی امریکایی‌ها را از هکرهای ایرانی دوچندان می‌کند.وی می‌افزاید: به هر حال توان سایبری ایرانی‌ها بسیار بیشتر از حد انتظار ماست و باید آماده باشیم چرا که احتمال زیادی دارد آنها از توان خود علیه ما استفاده کنند. ژنرال «الکساندر» در ادامه می‌گوید: ما احتمالاً یکی از کشورهایی هستیم که بیشترین تکنولوژی اتوماسیون را در جهان داراست و نوآوری‌های زیادی نیز داریم به همین دلیل هم اگر مورد حمله سایبری قرار بگیریم بیش از هر کشور دیگری چیزهایی برای از دست دادن داریم.کارشناس نیویورک تایمز در این گزارش با اشاره به اینکه انبار مهمات سلاح‌های دیجیتال ایرانی‌ها افزایشی چشمگیر داشته است، برخی حمله‌های سایبری گذشته را به هکرهای ایرانی نسبت داده است. وی همچنین مدعی شده است که از زمان امضای توافق هسته‌ای در 3سال گذشته، میزان حمله‌های سایبری مخرب به امریکا کاهش یافته است اما اکنون به‌دنبال خروج ترامپ از برجام عملاً معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد. وی همچنین پیش‌بینی کرده که اکنون و پس از لغو توافق هسته‌ای، احتمال درگیری فناورانه بین ایران، امریکا و حتی اسرائیل تقویت شده است و باید منتظر اتفاقات سایبری بزرگی در روزهای آینده باشیم.یکی دیگر از جنبه‌هایی که در این گزارش به آن اشاره شده، تغییر یا حتی گسترش اهداف سایبری در امریکا به زیرساخت‌های تجاری و حتی کسب و کارهای زیرساختی است که البته این نگرانی‌ها با حملات موشکی اسرائیل به سوریه روندی افزایشی یافت.

نگاه سیاستمدارکهنه‌کار امریکا

البته این نگرانی‌ها مختص فعالان حوزه سایبری نیست و برخی کهنه کاران سیاسی امریکا ازجمله «جیمز لوئیس» نیز به آن اذعان دارند. وی که مأمور دولتی پیشین و نیز یک متخصص حوزه سایبر در مرکز مطالعات بین‌المللی استراتژیک واشنگتن بوده است، دراین‌باره به نیویورک تایمز گفت: ایران تاکنون هیچ کاری برای نقض برجام انجام نداده و به پیمان خود کاملاً متعهد بوده ولی با خروج امریکا از برجام، ایران از خود می‌پرسد حالا چه چیز برای از دست دادن داریم؟ پس امریکا باید نگران باشد چرا که حمله‌های سایبری نیز می‌تواند بخشی از پاسخ ایران باشد.

در این گزارش همچنین ادعا شده است که بسیاری از حمله‌های سایبری به امریکا تاکنون توسط هکرهای ایرانی صورت گرفته است. طبق ادعای تحلیلگر نیویورک تایمز، در سال 2012 به‌دنبال تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، وب سایت‌های بیشتر بانک‌های امریکایی هدف حمله‌های سایبری denial-of-service قرار گرفتند و به این ترتیب صدها هزار مشتری بانک از دسترسی به حساب‌های بانکی خود بازماندند. در این زمان 46بانک امریکایی هدف حمله قرار گرفت که البته انگشت اتهام به سوی هکرهای ایرانی رفت و عنوان شد که این حملات از ایران منشأ گرفته است. در همین راستا نیز دادگاه فدرال ایالات متحده در سال 2016 پرونده‌ای مفصل علیه هکرهای ایرانی تنظیم کرد هرچند هرگز هیچ کس در ارتباط با این پرونده دستگیر نشد.

چنین حمله‌هایی در سال 2014 نیز به امریکا صورت گرفت و همچنین حمله به کمپانی «Sadara Chemical» یک شرکت مشترک بین آرامکو عربستان  و «Dow Chemical»به هکرهای ایرانی نسبت داده شده است.

منبع:روزنامه ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین