|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۲۱۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
در آستانه مراسم امروز شهر قدس که شهری مقدس هم برای یهودیان، هم برای مسلمانان و هم مسیحیان محسوب می‌شود با گلکاری‌هایی به شکل پرچم آمریکا و پوسترهایی که روی آن نوشته شده بود "ترامپ اسرائیل را دوباره عظمت ببخش" تزیین شده بود.
رژیم صهیونیستی در حالی جشن‌های خود برای رخداد انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را آغاز کرده که اکثر نمایندگان کشورهای خارجی در سرزمین‌های اشغالی در این مراسم‌ که به میزبانی بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر آن برگزار می‌شود، غایب خواهند بود.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این مراسم که قرار است امروز(دوشنبه) به منظور افتتاح سفارت جدید آمریکا در قدس برگزار شود بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه دسامبر در تصمیم جنجالی خود شهر قدس را به عنوان "پایتخت اسرائیل" به رسمیت شناخت، صورت می‌گیرد.


نزدیکان ترامپ و تعدادی از نمایندگان خارجی که در مراسم شب گذشته حاضر بودند.

این تصمیم ترامپ خشم فلسطینی‌ها را که خواهان کشور مستقل خود به پایتختی قدس شرقی هستند، ‌در پی داشت.

بسیاری از کشورها نگران هستند که این اقدام آمریکا باعث شعله‌ورتر شدن آتش ناآرامی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه شود چراکه در آستانه آغاز تشکیل رژیم صهیونیستی موسوم به روز "نکبة" انجام می‌شود.

اکثر کشورها می‌گویند وضعیت شهر قدس باید در توافق صلح نهایی تعیین شود و انتقال سفارتخانه در این زمان به این شهر ناشی از قضاوت زودهنگام است.

نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خطاب به جمعی از مقام‌ها در وزارت خارجه اسرائیل شامل استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر، دختر و داماد ترامپ از کشورهای دیگر خواست تا از این اقدام واشنگتن پیروی کنند.

نتانیاهو گفت: سفارتخانه‌هایتان را به شهر قدس منتقل کنید چون این کار درستی است. سفارتخانه‌هایتان را به شهر قدس منتقل کنید چون باعث پیشرفت صلح شده و اینکه چون شما نمی‌توانید صلح را بر پایه دروغ‌ بنا کنید.

نتانیاهو گفت: تحت هر توافق صلحی شما احتمالا می‌توانید تصور کنید، شهر قدس پایتخت اسرائیل باقی خواهد ماند.

در آستانه مراسم امروز شهر قدس که شهری مقدس هم برای یهودیان، هم برای مسلمانان و هم مسیحیان محسوب می‌شود با گلکاری‌هایی به شکل پرچم آمریکا و پوسترهایی که روی آن نوشته شده بود "ترامپ اسرائیل را دوباره عظمت ببخش" تزیین شده بود.

نمایندگی سازمان آزادی بخش فلسطین در آمریکا در این باره اظهار کرد: به شکل غم‌انگیز دولت آمریکا تصمیم گرفته تا از ادعاهای انحصار طلبانه اسرائیل در قدس که چندین قرن برای همه مذاهب مقدس محسوب می‌شده جانبداری کند.

این هیات در بیانیه‌ای گفت: انتقال سفارت آمریکا به قدس به جای حمایت از صلح باعث تشدید درگیری‌های مذهبی شود.

اسرائیل اعلام کرده که تمامی 86 کشور دارای هیات دیپلماتیک در سرزمین‌های اشغالی برای مراسم امروز دعوت شده‌اند و از این میان تنها 33 کشور حضورشان را تایید کرده‌اند. از جمله حاضران در این نشست فرستاده‌های گوآتمالا و پاراگوئه هستند که قصد دارند اواخر ماه جاری میلادی سفارتخانه‌هایشان را در قدس افتتاح کنند.

در این مراسم نمایندگان مجارستان، رومانی و جمهوری چک نیز حضور خواهند داشت اما هیچ نماینده‌ای از سوی کشورهای غرب اتحادیه اروپا در مراسم شرکت نخواهند کرد که این نشان دهنده اختلاف در داخل این اتحادیه بر سر اقدام ترامپ است.

هیات اتحادیه اروپا در اسرائیل روز جمعه در توئیتی اعلام کرد: این بلوک "به اتفاق نظر بین‌المللی بر سر شهر قدس از جمله مکان نمایندگی‌های دیپلماتیک آنها تا زمانی که وضعیت نهایی شهر قدس حل و فصل شود احترام خواهند گذاشت".

روز یکشنبه صدها افراطی اسرائیلی در نقض محدودیت‌های مذهبی اعمال شده در این مکان وارد مسجدالاقصی شدند که باعث درگیری‌هایی در این مکان شد.

در این روز صدها یهودی افراطی اسرائیل در یک مراسم دیگر در مکان موسوم به دروازه دمشق در شهر قدس به سبب مراسم سالگرد اشغال شهر قدیمی قدس در جنگ 1967 با اعراب، جشن برپا کردند.

روز یکشنبه همچنین ایمن الظواهری، رهبر القاعده در سخنرانی که در این روز منتشر شد از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس و همچنین رهبران کشورهای مسلمانی که به گفته او فلسطینی‌ها را فروخته‌اند، انتقاد کرد.

او اظهار کرد: شهر تل‌آویو اسرائیل هم جز اراضی مسلمانان است.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین