|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
کد خبر: ۲۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
انتشار زنجیره وار ابولا به ما نشان می دهد که اگر کنترل آلودگی، ردگیری موارد آلوده و قرنطینه صحیح بیماران مظنون صورت نگیرد، چه وضعیتی به وجود خواهد آمد. متوقف کردن انتشار ابولا در لاگوس دشوار خواهد بود، اما به هر ترتیب باید انجام شود.
 ˈسازمان بهداشت جهانیˈ در جدیدترین آمار خود اعلام کرد که شمار قربانیان بیماری مهلک ˈابولاˈ در کشورهای گینه، سیرالئون، لیبریا و نیجریه به 887 نفر رسیده است .

به گزارش خبرگزاری  ˈآسوشیتدپرسˈ، مقامات وزارت بهداشت نیجریه اعلام کردند که پزشک معالج ˈپاتریک ساویرˈ بیمار آمریکایی - لیبریایی مبتلا به ابولا که پس از ورود به نیجریه فوت کرد، اکنون خود مبتلا به این بیماری شده است. وی دومین مورد تایید شده ابتلا به ابولا در این کشور است.

مقامات بهداشت نیجریه به عنوان پرجمعیت ترین کشور آفریقا دستور داده اند که افرادی که با بیماران مبتلا به ابولا در تماس هستند، هرچه سریع تر ˈقرنطینهˈ شوند. یک هواپیمای ویژه نیز که به منظور انتقال دومین مبلغ آمریکایی مبتلا به ابولا به لیبریا اعزام شده بود ، اخیرا این کشور را ترک کرده است .

سه پزشک دیگر که با این بیمار در تماس بوده اند نیز اکنون نشانه های ابتلا به این بیماری را بروز داده اند. با این حال نتیجه آزمایش های آن ها هنوز اعلام نشده است.

مقامات بهداشتی در تلاش هستند، دیگر افراد مشکوک به ابتلا به ابولا را در ˈلاگوسˈ بزرگ ترین شهر آفریقا ردگیری و قرنطینه کنند.

لاگوس پایتخت نیجریه 21 میلیون نفر جمعیت دارد.

ˈتام فریدنˈ مدیر مرکز آمریکایی کنترل و جلوگیری از بیمارها که قرار است 50 متخصص آموزش دیده را به غرب آفریقا اعزام کند، می گوید که موارد احتمالی ابتلا به بیماری ابولا در لاگوس می تواند بسیار تهدیدآمیز و نگران کننده باشد .

به گفته وی، انتشار زنجیره وار ابولا به ما نشان می دهد که اگر کنترل آلودگی، ردگیری موارد آلوده و قرنطینه صحیح بیماران مظنون صورت نگیرد، چه وضعیتی به وجود خواهد آمد. متوقف کردن انتشار ابولا در لاگوس دشوار خواهد بود، اما به هر ترتیب باید انجام شود.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، شمار قربانیان این بیماری در لیبریا از 156 نفر به 255 رسیده است. دولت این کشور به دلیل افزایش مخالفت ها با خاکسپاری اجساد قربانیان این بیماری در اطراف شهر ˈمونروویاˈ (پایتخت)، دستور داده که این اجساد سوزانده شوند.

سیرالئون دیروز (دوشنبه) را تعطیل اعلام کرد، تا شاید از میزان انتشار این بیماری کاسته شود. فیلم مستند مربوط به نخستین شیوع بیماری ابولا در کنگو نیز در کل روز از شبکه تلویزیون ملی این کشور منتشر شد.

مشاهده دومین مورد از ابتلا به ابولا در نیجریه نگرانی های جدی را درباره اقدامات پیشگیرانه در این کشور ایجاد کرده است و از احتمال افزایش این موارد حکایت دارد.

این احتمال وجود دارد که تا 21 روز پس از ابتلا به ابولا علایم بیماری بروز نکند. این علایم عبارتند از گلو درد، تب، درد عضلانی و سردرد. تهوع، اسهال و خونریزی نیز از علایم ثانویه این بیماری محسوب می شود.

پزشکان و کادر بهداشتی بیمارستان ها از جمله آسیب پذیرترین افرادی هستند که در معرض ابتلا به بیماری ابولا قرار دارند. این بیماری از طریق هوا و تنفس منتقل نمی شود و تنها راه انتقال آن از طریق تماس با مایعات بدن بیمار نظیر بزاق دهان، خون و عرق است.

ساویر بیمار آمریکایی - لیبریایی در حال سفری کاری به نیجریه بود که مبتلا و به محض ورود به لاگوس در بیمارستان قرنطینه شد. اما دیگر مسافران این پرواز ردگیری یا ایزوله نشده اند.

مقامات بهداشتی نیجریه می گویند که خطر سرایت ویروس ابولا به این افراد اندک است.

به گفته ˈبن نیومنˈ ویروس شناس و متخصص بیماری ابولا در دانشگاه ˈریدینگˈ انگلیس، امکان ردگیری همه افرادی که در تماس با ساویر و پزشکان معالجش بوده اند، در این مرحله بسیار دشوار است.

وی افزود: ردگیری تماس ها ضروری است، اما برای این کار نیروی زیادی باید همکاری کنند. به طور میانگین در مورد هر فرد مبتلا 20 تا 30 نفر از کسانی که با وی نزدیک ترین تماس را داشته اند، باید شناسایی شوند و این کار انرژی و تلاش زیادی را می طلبد.

به گفته این متخصص، فعلا مهم ترین اقدام آن است که ردگیری تماسی صورت گیرد و افرادی که علایم بیماری را نشان می دهند، قرنطینه شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین