|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۲۱۳۵۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
آن‌ها دو سال زحمت کشیدند و مطالب بسیار تازه‌ای به دست آمد که برای خود ما نیز روشن نبود که علما و به ویژه اهل بیت تا چه میزان در پیدایش علوم اسلامی و گسترش آن تاثیر دارند.
 آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: ما بعد از مطالعات زیاد به این نتیجه رسیدیم که نقش علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی برای غیر شیعه و حتی شیعه روشن نشده بنابراین لازم دیدیم که کنگره عظیمی تشکیل شود تا این کار را انجام دهد.

 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی امروز 23 اردیبهشت ماه در پیام تصویری خود در اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: ما بعد از مطالعات زیاد به این نتیجه رسیدیم که نقش علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی برای مردم روشن نشده و غیرشیعه این نقش را به درستی نمی‌داند، البته خود شیعه نیز اطلاعات چندانی ندارد بنابراین لازم دیدیم که کنگره عظیمی تشکیل شود تا این کار را انجام دهد.

وی افزود: از 400 نفر پژوهشگر حوزوی، دانشگاهی، داخلی و خارجی دعوت شد تا درباره تمام علوم اسلامی مطالعه کنند و نقش علمای شیعه را در این زمینه به دست آوردند. آن‌ها دو سال زحمت کشیدند و مطالب بسیار تازه‌ای به دست آمد که برای خود ما نیز روشن نبود که علما و به ویژه اهل بیت تا چه میزان در پیدایش علوم اسلامی و گسترش آن تاثیر دارند.

این مرجع تقلید ادامه داد: بیش از 50 جلد کتاب آماده و بررسی شد تا معلوم شود ائمه و علمای شیعه چه نقشی داشتند. ما به این نتیچجه رسیدیم که  بعد از قم لازم است که شعبه‌ای از این همایش بزرگ تشکیل شود.

مکارم شیرازی گفت: یکی از دلایل پذیرش ولی عهدی توسط امام رضا (ع) این بود که ایشان می‌توانستند از این طریق علوم اسلامی را نشر دهند. در آن زمان درباره خلفا مکانی بود که از آنجا خبر به همه جا می‌رسید و امام می‌توانستند از علمای مذاهب مختلف اسلامی دعوت کنند تا با ایشان صحبت کنند و ایشان پرده از اسرار علوم اسلامی بردارد تا موقعیت علمی اهل بیت و اسلام را در پیدایش و نشر علوم مشخص شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین