|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۲۱۳۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰
چهارمین انتخابات پارلمانی عراق پس از سقوط رژیم بعث و دومین انتخابات پس از خروج نیروهای آمریکایی و نخستین انتخابات پارلمانی عراق بعد از نابودی داعش از صبح امروز آغاز و در فضایی آرام برگزار شد.
 چهارمین انتخابات پارلمانی عراق پس از سقوط رژیم بعث و دومین انتخابات پس از خروج نیروهای آمریکایی و نخستین انتخابات پارلمانی عراق بعد از نابودی داعش از صبح امروز آغاز و در فضایی آرام برگزار شد.

به گزارش فارس، انتخابات پارلمانی عراق از صبح امروز شنبه در سراسر این کشور آغاز شد و روند أخذ رأی تقریبا در عموم استان‌ها در آرامش برگزار شد.

انتخابات پارلمانی 2018، چهارمین انتخابات پارلمانی عراق پس از سقوط رژیم بعث در سال 2003 و دومین انتخابات پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال 2011 و نخستین انتخابات پارلمانی عراق بعد از نابودی داعش در سال 2017 است.

مراکز أخذ رأی در سراسر عراق رأس ساعت 18 به وقت محلی بسته شد و پیشتر نیز گفته شده بود که به دلیل برگزاری الکترونیک، امکان تمدید ساعات اخذ رأی وجود ندارد.

روند شمارش آراء آغاز شده و به گفته مسئولان عراقی، بزودی نتیجه اعلام خواهد شد.

مرحله نخست این انتخابات، پنجشنبه و جمعه پیش برای اتباع عراقی در سایر کشورها و نیز نیروهای امنیتی، کارمندان وزارتخانه‌های کشور و دفاع و کمیساریای عالی انتخابات، در سراسر عراق برگزار شد تا امروز، کلیه نیروهای امنیت و کارمندان بخش‌های مذکور بر روی برگزاری انتخابات شفاف متمرکز شوند. به گزارش کمیساریای عالی انتخابات، نزدیک به یک میلیون نفر از اتباع عراقی در 21 کشور خارجی رای خود را طی دو روز پیش به صندوق انداختند.

حدود 24.5 میلیون عراقی از 18 استان این کشور آراء خود را برای انتخاب اعضای پارلمان جدید، به صندوق رای می‌اندازند. 3.5 میلیون نفر از این تعداد، رأی اولی هستند و در استان بغداد که 71 کرسی در پارلمان عراق دارد، 5 میلیون و 300 هزار نفر مجاز به شرکت‌ در انتخاباتند.

به اعلام کمیساریای عالی انتخابات، شمار مراکز اخذ رای 8 هزار و 959 است که از هفت صبح امروز به وقت بغداد باز شدند و قرار است رای‌‌گیری تا ساعت 18 عصر ادامه یابد.

کمیساریا همچنین اعلام کرده است به دلیل الکترونیکی بودن فرآیند رای‌گیری در دور جدید انتخابات عراق، امکان تمدید این ساعت وجود ندارد.

آرایش احزاب و ائتلاف‌های سیاسی عراق در انتخابات 2018

امروز بیش از 7 هزار نامزد در قالب احزاب و ائتلاف‌های مختلف سیاسی، برای نشستن بر روی 328 کرسی پارلمانی عراق، بایکدیگر رقابت خواهند کرد. ائتلاف‌ها

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات در عراق، اوخر دی‌ماه گذشته، پس از بررسی‌ نهایی فهرست ائتلاف‌های انتخاباتی در شورای کمیساریای عالی، اعلام کرد 27 ائتلاف‌ انتخاباتی برای شرکت در انتخابات روز 12 می (22 اردیبهشت) تایید صلاحیت شده‌اند و در کنار آنها 88 فهرست انتخاباتی و 205 تشکل و حزب سیاسی حضور دارند و در مجموع ، 320 فهرست، ائتلاف و تشکل سیاسی در 18 دایره انتخاباتی استانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

نیچروان بارزانی رای خود را به صندوق انداخت

نخست‌وزیر منطقه کردستان از جمله نخستین مقامات عراقی بود که با حضور پای صندوق رأی، در این انتخابات شرکت کرد و از کردها نیز خواست از فرصت موجود استفاده کنند و آن را هدر ندهند.

«نوری المالکی» پای صندوق رأی: این انتخابات باید عراق را وارد مرحله جدیدی کند

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق و نخست‌وزیر پیشین این کشور پس از انداختن رای خود به صندوق، در هتل «الرشید» بغداد گفت که انتظار دارداین انتخابات کشورش را وارد مرحله جدیدی کند.

رئیس پارلمان عراق رای خود را به صندوق انداخت

«سلیم الجبوری» از دیگر مقامات عراقی بود که در اول صبح امروز در یکی از حوزه‌های رای‌گیری حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت و گفت: در صورتی که احساس کنیم تلاش‌هایی برای تقلب در انتخابات در جریان است، اقدامات قانونی لازم را انجام خواهیم داد.

اعلام تعطیلی رسمی روز یکشنبه

دفتر نخست‌وزیری عراق، صبح روز شنبه (امروز 22 اردیبهشت) اعلام کرد که به منظور تامین فضای مناسب و آرام برای شهروندان عراقی روز یکشنبه (فردا) نیز تعطیل خواهد بود تا فرآیند انتخابات و شمارش آراء در آرامش پیش رود.

«مقتدی صدر» در «نجف اشرف» پای صندوق رأی رفت

رهبر جریان صدر عراق و حامی ائتلاف «سائرون نحو الاصلاح» صبح امروز در یکی از حوزه‌های رأی‌گیری در نجف اشرف، رأی خود را به صندوق انداخت.

هشدار سفارت آمریکا در بغداد درباره احتمال حملات تروریستی علیه مراکز رأی‌گیری

سفارت آمریکا در بغداد درباره احتمال حملات تروریستی علیه مراکز رای‌گیری به ویژه در مناطق «ام القری» و «الغزالیة» در پایتخت عراق هشدار داد.

در بیانیه این سفارتخانه آمده است: اطلاعاتی در دست ماست که نشان می‌دهد، احتمالا در مناطق ام‌القری و الغزالیه، حملاتی تروریستی روی می‌دهد به همین دلیل نیز، این سفارتخانه در حال کم کردن تردد کارمندانش در این مناطق است.

پیش از این «ابو الحسن المهاجر» سخنگوی گروه تروریستی داعش با انتشار فایلی صوتی تهدید کرده بود انتخابات پارلمانی عراق را، با هدف قرار دادن مراکز رای‌گیری برهم خواهد زد.

وی مدعی شده بود: تمامی کسانی که در انتخابات شرکت دارند از جمله کاندیداها، رای‌دهندگان و حامیان آنها، کافر هستند و حکم‌شان مرگ است.

نحوه توزیع 328 کرسی پارلمان عراق میان 18 استان

328 کرسی پارلمانی عراق میان 18 استان این کشور تقسیم می‌شود و استان بغداد (پایتخت) با 71 کرسی در صدر قرار خواهد داشت.

«سید عمار الحکیم»: همه فرزندان عراق را به شرکت گسترده در انتخابات دعوت می‌کنم

رئیس جریان حکمت ملی عراق، پس از انداختن رأی خود به صندوق، مردم عراق را به حضور گسترده در انتخابات فراخواند.

«حیدر العبادی» رأی خود را در «الکرادة» به صندوق انداخت

نخست‌وزیر عراق صبح امروز رأی خود را در یکی از مراکز رای‌گیری نزدیک محل اقامتش به صندوق انداخت.

ابراز رضایت «فواد معصوم» از حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی

رئیس‌جمهور عراق با حضور در پای صندوق رأی ویژه مسئولان در بغداد، از اقبال عمومی مردم عراق به انتخابات جاری ابراز خشنودی کرد.

برگزاری انتخابات در امنیت کامل
منابع امنیتی می‌گویند، جز در استان دیالی که دز نزدیکی یک مرکز اخذ رأی، چند خمپاره اصابت کرد و کسی آسیب ندیده است، از هیچ‌کجای عراق هیچ گزارشی مبنی بر ناامنی مخابره نشده است.

مقتدی صدر نیز در پیامی توییتری، از نیروهای امنیتی بابت حفظ امنیت انتخابات تقدیر کرد.

پیش از این اعلام شده بود که به دلیل تهدید‌های امنیتی متعدد علیه این انتخابات، دولت فدرال، تدابیری را برای برگزاری آن در بستری آرام اندیشیده است.

هیأت گذرگاه‌های مرزی عراق اعلام کرد که از نیمه شب جمعه، کلیه فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی به مدت 24 ساعت بسته شده‌اند.

یک منبع در وزارت کشور عراق نیز پیش از این اعلام کرده بود که از ساعت 12 شب جمعه تا 12 شب شنبه، کلیه گذرگاه‌ها بسته خواهند ماند.

این نخستین انتخابات عراق پس از شکست داعش است که از سال 2014، مساحات زیادی از عراق را اشغال کرده بود و اکنون نیز هسته‌های خاموش آن در برخی از مناطق صحرایی این کشور و نقاط مرزی مشترک با سوریه، پنهان است و تهدید کرده است که رای‌دهندگان و نامزد‌های انتخاباتی را هدف قرار خواهد داد.

از سوی دیگر، برخی منابع آگاه به پایگاه خبری «موازین نیوز» اعلام کردند که بغداد، پایتخت عراق از نیمه شب جمعه تا نیمه شب شنبه، یعنی تا پایان انتخابات، قانون منع آمد و شب برقرار خواهد شد تا انتخابات در آرامش و امنیت برگزار شود.

«هادی العامری» خواستار مشارکت قوی مردمی در انتخابات برای انتقال مسالمت آمیز قدرت شد

 رئیس ائتلاف «الفتح المبین» نیز با حضور در مرکز رای‌گیری ویژه مقامات مسئول عراق در هتل «الرشید» بغداد، رای خود را به صندوق انداخت.  وی سپس در جمع خبرنگاران کلیه مردم عراق را به مشارکت قوی در انتخابات به منظور ایجاد تغییر و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور، قرار خواند و گفت: با وجود انتشار اخباری درباره خراب شدن سیستم‌های کامپیوتری، وضعیت بسیار خوب است.

«نوری المالکی» خبر انصراف از رقابت‌های انتخاباتی را تکذیب کرد

«نوری المالکی» معاون رئیس‌جمهور عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون طی بیانیه‌ای اخبار منتشر شده درباره انصراف از نامزدی‌اش را تکذیب و اعلام کرد خبر انصرافم از انتخابات صحت ندارد و بنده بیانیه‌ای در این‌باره صادر نکرده‌ام.

مشارکت بالای مردم کرکوک در انتخابات پارلمانی عراق

منابع عراقی از حضور گسترده مردم استان کرکوک در انتخابات پارلمانی عراق خبر دادند؛ استانی که از مناطق مورد منازعه میان بغداد و اربیل است.

خبر حمله تروریستی داعش در کرکوک تکذیب شد

پلیس استان کرکوک عراق، خبر حمله داعش به نیروهای پلیس این استان و کشته و زخمی شدن 9 تن را تکذیب کرد.

از سرگیری فعالیت‌ فرودگاه‌های عراق به دستور نخست‌وزیر

«حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق پس از گذشت تقریبا 6 ساعت از آغاز انتخابات پارلمانی عراق، دستور داد تا کلیه فرودگاه‌های کشور باز شوند و پروازها به روال عادی بازگردند.

وی همچنین ممنوعیت آمد و شد خودروها در همه استانهای عراق را لغو کرد. بر اساس بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری، تنها برخی فرماندهان میدانی مختار شده‌اند تا حسب شرایط امنیتی با این مسئله برخورد و در صورت وجود تهدید امنیتی، قانون منع آمد و شد را به طور جزئی اجرایی کنند.

 پس از صدور این دستور، افزایش میزان استقبال مردم در استان نینوا، گزارش شد.

«برهم صالح» نیز خواستار مشارکت گسترده مردمی در انتخابات شد

«برهم صالح» رئیس ائتلاف «برای دموکراسی و عدالت» پس از انداختن رأی به صندوق در یکی از حوزه‌های رأی‌گیری در سلیمانیه در جمع خبرنگاران به ضرورت مشارکت و حضور گسترده شهروندان عراقی در این انتخابات اشاره و ابراز امیدواری کرد که ملت کردستان نظر خود را در این انتخابات اعلام کنند و در ترسیم نقشه راه حال و آینده کشور، مشارکت کنند.

وی افزود: ما پس از انتخابات، برنامه‌ای فراگیر برای اصلاح و پایان دادن به رنج‌های کنونی داریم و امیدواریم که با اتحاد نیروهای مخلص و آگاه به اصلاحات، از منافع ملت کردستان دفاع کنیم.

صالح تاکید کرد: آراء شهروندان در کرکوک و مناطق مورد منازعه از اهمیت بالایی برخوردار است و این آراء واقعا مهم هستند و ساکنان این مناطق باید به شکل گسترده در انتخابات شرکت کنند و ساکنان کرکوک باید خود سرنوشت شهرشان را تعیین کنند.

وزارت کشور عراق: تا این لحظه هیچ مشکل امنیتی در انتخابات گزارش نشده است

 وزارت کشور عراق، امروز (شنبه 22 اردیبهشت)، پس از گذشت 6 ساعت و نیم از آغاز انتخابات پارلمانی کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تا به این لحظه، هیچ شکاف امنیتی علیه فرآیند انتخابات ثبت نشده است.

سرتیپ «سعد معن» سخنگوی این وزارتخانه طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «الغدپرس» منتشر شد، اعلام کرد: کمیته امنیتی عالی انتخابات عراق همچنان با همکاری کمیساریای عالی انتخابات در حال نظارت بر روند انتخابات و هماهنگی‌های امنیتی لازم با فرماندهان عملیاتی و طرف‌های امنیتی مرتبط و ...است. الحمدلله تا به این لحظه هیچ شکاف امنیتی روی نداده است.

میزان مشارکت تا ظهر روز انتخابات 27 درصد

کمیسیون انتخابات عراق درصد مشارکت مردمی انتخابات پارلمانی 2018 در هفت استان این کشور را طی پنج ساعت اولیه برگزاری انتخابات اعلام کرد.

گفته می‌شود پس از آنکه ممنوعیت آمد و شد خودروها در برخی استان‌ها رفع شده است، میزان مشارکت در برخی نقاط در ساعات پایانی روبه افزایش گذاشته است (جزئیات بیشتر).

پایان مهلت رای گیری در عراق

همه حوزه‌های مراکز رای در عراق راس ساعت شش به وقت محلی عراق بسته و رای گیری در چهارمین انتخابات پارلمانی این کشور پس از سقوط رژیم بعثی، به پایان رسید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین