|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۲
کد خبر: ۲۱۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
در اين مرحله دو روش عليه جمهوري اسلامي ايران با امضاي خارج شدن از پيمان برجام از سوي ترامپ در دستور كار است: 1 ـ جنگ رواني ـ تبليغاتي. براي اجراي آن مدام، ايران با خبرهاي منفي و تخريبي بايد در صدر اخبار و رويدادها باشد.

1ـ با نگاه به سخنراني‌هاي ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا، درباره پيمان برجام و دوران هشت ساله رياست جمهوري «اوباما» و سياست او با ايران، خارج شدن از برجام از سوي ترامپ چندان دور از انتظار نبود. ترامپ و همراهان او در كاخ سفيد به خصوص وزير خارجه‌اش ـ پمپو ـ و معاون امنيتي ـ بولتون ـ از افراطي‌ترين چهره‌هاي نژاد پرست در آمريكا شناخته مي‌شوند كه رياست جمهوري هشت ساله اوباماي سياه پوست را براي آمريكا يك فاجعه بزرگ تاريخي مي‌شمارند. سياست ترامپ محو و لغو همه تصميم‌گيري‌ها و مصوبه‌هاي اوباماست كه پيمان برجام يكي از آنهاست. همين سياست درباره پيمان بين‌المللي زيست محيطي پاريس كه اوباما آن را امضاء كرد و درباره طرح تعرفه‌هاي تجاري با چين، ژاپن و كشورهاي اروپايي، تغيير همه جانبه سياسي و بازگذاشتن دست اسرائيل براي هرگونه رفتاري با فلسطينيان و در منطقه خاورميانه و... اجرا شده است.

محور اصلي تصميم‌گيري‌هاي ترامپ، لغو حداكثري تصميم‌گيري‌هاي دوران اوباماست. ترامپ را به خاطر شدت نفرت او نسبت به اوباما به عنوان اولين رئيس جمهور سياه پوست آمريكا، نژاد پرست مي‌نامند كه نژاد پرستي او در به كارگيري ادبيات سخيف در سخنراني‌ها و مصاحبه‌ها آشكار است. خروج از پيمان برجام، بخش ديگري از سياست ترامپ در ورق زدن دوران اوباماست.

2ـ محمدبن سلمان وليعهد سعودي، نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي و ترامپ رئيس جمهوري آمريكا مثلثي را شكل داده‌اند كه در آن ترامپ دلارهاي نفتي سعودي‌ها را مي‌بلعد تا گسترده‌ترين قراردادهاي فروش تسليحات نظامي را با سعودي‌ها امضاء كند. اسرائيل و آمريكا چتر حفاظتي و امنيتي براي حاكمان رياض ايجاد مي‌كنند و اين مثلث، تضاد و مقابله با جمهوري اسلامي ايران در خاورميانه را اصلي‌ترين و مهمترين سياست و برنامه استراتژيكي خود مي‌داند. خارج شدن از پيمان برجام كه مورد تأييد كامل و درخواست سعودي‌ها و نتانياهو از ترامپ بود، مسير عملكرد تخريبي مثلث سعودي، اسرائيل و آمريكا عليه ايران را گسترده‌تر كرده است. مرحله اول اين سياست تضعيف جمهوري اسلامي ايران با دو برنامه جنگ رواني ـ تبليغاتي و همراه آن فشار اقتصادي از مسير شدت مضاعف «تحريم‌»‌هاست. در اين مرحله شعار سران اين مثلث اين است كه ما با جمهوري اسلامي ايران سر جنگ نداريم، اما مي‌خواهيم دولت ايران تغيير روش كامل دهد، دست از مداخله در امور ديگر كشورها در خاورميانه به خصوص كشورهاي عربي بردارد، اسرائيل را تهديد نكند، در سوريه پايگاه نظامي نداشته باشد، حقوق بشر را رعايت كند، حمايت سياسي ـ مالي از فلسطينان نداشته باشد، حزب‌ا... لبنان را گروهي تروريستي بخواند، دست از حمايت از بشار اسد و تقابل با گروه‌هاي مسلح معارض با او بردارد و از يمن و مردم آن در زير بمباران سعودي‌ها حمايت نكند. ليست بزرگ نتانياهو و ترامپ از درخواست‌ها از جمهوري اسلامي ايران در يك كلام و در نهايت پذيرش تسليم و تمكين به آمريكا و اسرائيل است. ترامپ و نتانياهو معتقدند جمهوري اسلامي ايران توازن سياسي ـ نظامي را در خاورميانه به‌ ويژه در عراق، سوريه، يمن و لبنان به‌هم زده و با نزديكي به مسكو، پيروزي روسيه در سوريه را تسهيل و محقق كرده است.

آمريكا و اسرائيل در سوريه شكست خورده‌اند. عربستان و اسرائيل در لبنان عقب‌‌‌ رانده شده‌اند و نتيجه انتخابات پارلماني در لبنان شكست بزرگي براي آنها شده است. خارج شدن از برجام از سوي‌ ترامپ، كليد زدن رشد منحني بحران در خاورميانه توصيف شده است كه از زورآزمايي جديد سياسي، امنيتي و نظامي در مقياس فزونتر و در نتيجه اضطراب و ناپايداري وسيع‌تر در سراسر خاورميانه خبر مي‌دهد.

3 ـ در اين مرحله دو روش عليه جمهوري اسلامي ايران با امضاي خارج شدن از پيمان برجام از سوي ترامپ در دستور كار است: 1 ـ جنگ رواني ـ تبليغاتي. براي اجراي آن مدام، ايران با خبرهاي منفي و تخريبي بايد در صدر اخبار و رويدادها باشد.

اغلب رسانه‌هايي كه با سرمايه‌ مالي صهيونيست‌ها و لابي «اِپك» در نيويورك اداره و مديريت مي‌شوند، همچنين شبكه‌هاي فارسي‌زبان در غرب با همكاري طيف عناصر ضدانقلاب اسلامي، ادامه جنگ رواني، خبري و تبليغاتي عليه جمهوري اسلامي ايران را به‌عهده دارند. هدف، افكارسازي و فراهم آوردن زمينه‌هاي ذهني عليه دولت مستقر در ايران است. در چند روز بعد از سخنراني ترامپ و خارج شدن از پيمان برجام، چنان چهره‌اي از ايران در رسانه‌هاي غربي،‌ به‌خصوص شبكه‌هاي فارسي‌ زبان آن ساخته و پرداخته شده كه «ايران» آشوب زده‌تر، بحراني‌تر از سوريه و يمن و عراق و افغانستان و... است. مردم ايران با اين روش رسانه‌هاي بيگانه آشنايي و تجربه آن را به ياد دارند كه از همان اوايل پيروزي انقلاب، مدام اطلاع‌ از فروپاشي خيلي زود انقلاب و نظام در ايران مي‌دادند.

بسياري از مردم ايران به ياد دارند كه در چند سال اول تشكيل جمهوري اسلامي، اين جمله «جمهوري اسلامي به مويي بسته است!» از شبكه‌هاي فارسي‌زبان و راديوهاي بيگانه تكرار مي‌شد، اين بار با وسعت بيشتري جنگ رواني جديدي عليه ايران را كليد ‌زده‌اند.

2ـ بازآفريني سياست تحريم عليه جمهوري اسلامي ايران بعد از تصميم‌ترامپ در خارج شدن از برجام است. سياست تحريم از ديدگاه اغلب تحليگران سياسي، سياستي نو و جديد نيست. اين سياست در دوران اوباما قبل از مذاكره برجام به‌صورت فراگير و گسترده اجرا شد. اوباما سياست تحريم‌ عليه جمهوري اسلامي ايران را فرماندهي مي‌كرد. اغلب كشورهاي اروپايي از جمله فرانسه، آلمان و انگليس همچنين ژاپن و چين و روسيه را هم با خود همراه كرده بود. دولت اوباما ادعا مي‌كرد كه 55 كشور جهان در اجراي سياست‌ تحريم عليه جمهوري اسلامي ايران با او متحد و همراه شده‌اند. هر قطعنامه‌اي كه نياز بود در شوراي امنيت سازمان ملل عليه جمهوري اسلامي ايران مصوب كردند، اما در نهايت سياست تحريم فقط نتيجه «ايذايي» داشت و هيچگاه براي ايران شكننده نشد همين نتيجه چرخش به مذاكره و طرح گفتگوي 1+5 را موجب شد. آمريكا و همراهان غربي او اگر در سياست تحريم

موفق بودند، هرگز طرح گفتگوي 1+5 را مطرح نمي‌كردند. اذعان به شكست سياست تحريم از سوي «اوباما» در بيانيه او بعد از تصميم ترامپ و خروج از برجام آشكارا آمده است. اكنون ترامپ اعلام كرده است تا 6 ماه آينده طرح تحريم‌هاي «اوليه و ثانويه» را بار ديگر و با شدت افزونتر كليد خواهد زد.

در حالي كه تا اينجاي كار هيچ كشوري از تصميم ترامپ در خارج‌شدن از پيمان بين‌المللي برجام حمايت نكرده است و فقط شيوخ قبيله‌اي حاكم در امارات و عربستان و رژيم صهيونيستي اسرائيل(نتانياهو) همراهان ترامپ‌اند. مركل، صدراعظم آلمان بعد از اعلام ترامپ در لغو برجام گفت: «اروپا ديگر نمي‌تواند براي حفاظت از خود به آمريكا متكي بماند. بايد خودمان سرنوشتمان را در دست بگيريم.» نخست‌وزير كانادا، گفت: «كنار حاميان برجام مي‌مانيم و تصميمات ما در «اوتاوا» گرفته مي‌شود نه در واشنگتن.» مكرون رئيس جمهوري فرانسه مي‌گويد: «به خاطر تصميم ترامپ متأسفم، آمريكا همپيمان ماست، اما بايد همه به قواعد پايبند باشيم. با مذاكره مي‌توانيم فراتر از برجام هم برويم.» دولت‌هاي انگليس، چين، روسيه و ژاپن هم به صورت رسمي و علني با رد تصميم ترامپ در خروج از برجام اعلام كرده‌اند كه همچنان به اين پيمان بين‌المللي تعهد دارند و با سياست تحريم ايران همراهي نخواهند داشت.

بسياري از تحليلگران سياسي تأكيد بر انزواي ترامپ در تصميم‌گيري عجولانه او دارند، اما همين تحليلگران معتقدند از اين زمان تا پايان خرداد جنگ رواني رسانه‌اي عليه ايران تشديد خواهد شد تا فضاي سياسي را در شدت تلاطم و بحران عليه ايران نگهدارند. مذاكره ايران با ديگر كشورهاي عضو پيمان برجام به خصوص با كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تا پايان خرداد، دورنماي سياست‌ها در روابط ايران با غرب منهاي آمريكا را روشن‌تر مي‌سازد. در اين ميان برخي از تحليلگران سياسي در آمريكا و در اروپا خطر بروز جنگ جديد در خاورميانه ناشي از سياست ترامپ را هشدار داده‌اند؛ جنگي كه براي آمريكا خسارت مالي و جاني به بار خواهد آورد.

خانواده‌هاي آمريكايي از جنگ ويتنام تا اشغال نظامي افغانستان،‌ تا جنگ در عراق و سوريه خاطرات تلخ كشته‌شدن عزيزان خود را دارند. امروز جامعه آمريكا و بسياري از جوامع ديگر، در شرق و غرب عالم از ظهور و بروز جنگي جديد بيزارند و هشدار مي‌دهند. ترامپ و مشاوران نژادپرست او، گام به گام آمريكا را به سوي جنگي ديگر در خاورميانه بحران‌زده هدايت مي‌كنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین