|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۲۱۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی، نتیجه انتخابات در عراق بر همسایگانش ازجمله ایران تاثیرگذار خواهد بود. طبعا عراقی آباد، مستقل و امن برای کشورمان همسایه‌ای قابل اتکا خواهد بود که در سایه رونق اقتصادی، روابط اجتماعی و فرهنگی متقابل می‌تواند به توسعه دو کشور کمک کند.
 یک تحلیلگر سیاسی عراق گفت: روی کاغذ العبادی بخت بالایی دارد که برای دومین بار در انتخابات پیروز شود، چرا که پیروزی بر گروه‌های تروریستی، آزادسازی خاک عراق و بازپس‌گیری مناطق مورد منازعه با اقلیم کردستان باعث شده است عراقی‌ها او را امین و مورد اعتماد خود بدانند.

ساعت 7 صبح 22 اردیبهشت فرارسید و سراسر عراق و ناظرانی در منطقه و جهان اکنون شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی هستند. انتخاباتی که اوضاع حکومت عراق را برای چهار سال آینده تعیین و قدرت را در این کشور میان جریانات و احزاب سیاسی تقسیم خواهد کرد. بازه زمانی حساس عراق پس از پیروزی بر داعش و حضور قدرت‌های منطقه‌ای در این کشور و تلاش آن‌ها برای تاثیرگذاری بر اراده و خواست ملت عراق، دست به دست هم داده است تا این انتخابات از حساسیت‌های زیادی برخوردار شود.

به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی، نتیجه انتخابات در عراق بر همسایگانش ازجمله ایران تاثیرگذار خواهد بود. طبعا عراقی آباد، مستقل و امن برای کشورمان همسایه‌ای قابل اتکا خواهد بود که در سایه رونق اقتصادی، روابط اجتماعی و فرهنگی متقابل می‌تواند به توسعه دو کشور کمک کند.

ابراهیم عامری، تحلیلگر سیاسی عراق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره وضعیت ائتلاف‌‌های شیعه در انتخابات پارلمانی این کشور گفت: «انتخابات پارلمانی عراق در حالی امروز وارد فاز اصلی خود و همان رای‌گیری شده است که پنج ائتلاف شیعی به‌طور جداگانه پای در عرصه انتخاب گذاشته‌اند. در این میان حیدر العبادی، نخست‌وزیر و نوری مالکی، معاونش در سر لیست دو فهرست جداگانه قرار دارند که فارغ از چرایی آن، می‌تواند نشان دهنده برخی اختلافات داخلی میان دو جریان العبادی و مالکی باشد.»

وی افزود: «العبادی در تلاش است تا پایگاهی مردمی در سراسر عراق داشته باشد و از این رو ائتلاف نصر را تشکیل داد که در آن نامزدهایی از همه استان‌های عراق، ازجمله مناطق سنی‌نشین همچون الانبار، نینوا و صلاح الدین و نیز سه استان کردنشین عراق حضور دارند و ائتلاف نصر تبلیغات خود را در همه این استان‌ها انجام داده بود.»

استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد تصریح کرد: «شاید بتوان گفت روی کاغذ العبادی بخت بالایی دارد که برای دومین بار در انتخابات پیروز شود، چرا که پیروزی بر گروه‌های تروریستی، آزادسازی خاک عراق و بازپس‌گیری مناطق مورد منازعه با اقلیم کردستان، به‌ویژه شهر نفت‌خیز کرکوک، باعث شده است عراقی‌ها او را امین و مورد اعتماد خود بدانند و بر میزان محبوبیت او افزوده شده است. گرچه العبادی در برخی سیاست‌های اصلاح اقتصادی و مبارزه با فساد موفق عمل نکرد، ولی توانست در روابط میان ایران و عراق توازن ایجاد کند و موفقیت‌های فراوانی در بهبود روابط عراق با همسایگانش در حاشیه جنوبی خلیج (فارس) به‌ویژه عربستان به‌ دست آورد.»

عامری در پاسخ به این سوال که «وضعیت جریان نوری مالکی در انتخابات چگونه است و آیا می‌تواند رای اکثریت را به دست آورد؟» گفت: «برخلاف رئیس ائتلاف دولت قانون، نوری مالکی همچنان چشم به جایگاهی دارد که پیشتر میان شیعیان داشت و اکنون تا حد زیادی از دست داده است. انتقادات علیه او زیاد است و باید مسئولیت خسارت‌هایی را که با حمایت‌هایش از گروه‌های افراطی بر بخش بزرگی از خاک عراق ازجمله موصل وارد کرده، بپذیرد.»

وی افزود: «وضعیت ائتلاف شیعی با خروج جریان صدر و حکمت دچار پیچیدگی شده است و از سویی دیگر العبادی در رقابت با فهرست‌هایی همچون حزب الدعوه امیدوار به حمایت‌های واشنگتن و عربستان است تا بتواند برای دومین‌بار بر کرسی نخست‌وزیری تکیه بزند. او در فهرست خود طوایف مختلف عراقی را جمع کرده و البته دارای مقبولیتی در سطح منطقه‌ای است.»

ابراهیم عامری درباره وضعیت ائتلاف فتح در انتخابات پارلمانی که بسیاری معتقدند جمهوری اسلامی ایران حامی این ائتلاف است، گفت: «انتظار می‌رود ائتلاف فتح که ریاست آن را هادی عامری، رئیس جریان بدر برعهده دارد، بتواند در همه استان‌های شیعه‌نشین و بسیاری از مناطق سنی‌نشین رای اکثریت را به دست آورد، زیرا بسیاری از نظامیان و شیوخ عشایر سنی که با او در شکست داعش مشارکت داشتند، حامی او هستند.»

وی تصریح کرد: «معتقدم مرحله بعد از انتخابات از مرحله قبلش مهمتر است، زیرا جریان‌های پیروز باید بتوانند ائتلاف بزرگی را که در شان حکومت عراق باشد تشکیل دهند تا با انتخاب نخست‌وزیر بتوان شاهد یک حکومت مقتدر و پویا برای چهار سال آینده بود.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین