|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۵
کد خبر: ۲۱۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی با اشاره به محکومیت این عملیات تروریستی توسط گروه‌های اسلامی آفریقای جنوبی گفت: اکثریت جمعیت‌های اسلامی و انجمن‌های اسلامی و شوراهای اسلامی آفریقای جنوبی بیانیه‌هایی را در محکومیت این موضوع صادر کردند.
 رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی جزییات حادثه تروریستی علیه مسجد شیعیان در شهر دوربان در آفریقای جنوبی را شرح داد و گفت: یک نفر در اثر این حمله شهید و دو نفر از جمله امام مسجد مجروح شدند. هویت افراد ضارب هنوز مشخص نیست.

 شهروز فلاحت‌پیشه، رایزن فرهنگی ایران در آفریقای‌جنوبی جزییات حمله به یکی از مساجد شیعیان در شهر دوربان در آفریقای جنوبی را شرح داد و گفت: مسجدی متعلق به شیعیان حوالی بعد از ظهر روز پنجشنبه توسط افرادی که هویتشان مشخص نیست مورد حمله قرار گرفت.

وی به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره ملیت فرد متجاوز اشاره کرد که گفته‌اند این افراد مصری یا هندی بوده‌اند و ادامه داد: متجاوزان با قصد آتش زدن محوطه داخلی، وارد می‌شوند. داخل مسجد از بمب استفاده می‌کنند و ابتدا کتابخانه را آتش می‌زنند. در ادامه سرایدار مسجد را با چاقو مورد حمله قرار می‌دهند. در این میان یک نفر دیگر هم که به شهادت رسیده است وارد درگیری شده و گردن او را می‌زنند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به اینکه این اتفاق بعد از نماز ظهر و عصر رخ داده است، گفت: امام مسجد در طبقه بالا حضور داشته و صداهایی می‌شود. با ورود او به درگیری افراد ضارب به گردن ضربه می‌زنند. به گفته شاهدان عینی سه ضارب با ماشینی که پلاک نداشته از مسجد فرار کرده‌اند.

رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی به ورود نیروهای امنیتی به مسجد بعد از دقایقی که از درگیری گذشته بود اشاره کرده و گفت: افرادی که آسیب دیده بودند توسط نیروهای امنیتی به بیمارستان منتقل شدند. یک نفر در اثر شدت جراحت شهید می‌شود و دو نفر دیگر بستری شدند. امام مسجد بهبود پیدا کرده و دیروز مرخص شد.

فلاحت‌پیشه در خصوص میزان همکاری دولت آفریقای جنوبی در پیگیری موضوع گفت: هم پلیس هم نیروهای امنیتی پیگیر موضوع هستند. این اولین حرکت به این شکل علیه مراکز شیعی در آفریقای جنوبی بود و به همین دلیل دولت نسبت به آن حساس است. پلیس محل هم پیگیر است.

رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی با اشاره به محکومیت این عملیات تروریستی توسط گروه‌های اسلامی آفریقای جنوبی گفت: اکثریت جمعیت‌های اسلامی و انجمن‌های اسلامی و شوراهای اسلامی آفریقای جنوبی بیانیه‌هایی را در محکومیت این موضوع صادر کردند.

فلاحت‌پیشه با اشاره به برخی ادعاها درباره حادثه تروریستی حمله به مسجد شیعیان در دوربان گفت: بعضی‌ها این حرکت را منتسب به موضوعات دیگر کردند. ولی حرکت تقریبا تروریستی یا کور یا سازماندهی شده بوده و صحبت‌های حاشیه‌ای برد چندانی نداشت .

وی درباره جزییات این ادعاها گفت: برخی این حادثه را منتسب به گروه‌های رقیب شیعیان کرده بودند و سعی کردند اذهان را از واقعیت دور کنند، ولی واقعیت مشهود بوده است.

فلاحت پیشه با بیان اینکه این ادعاها لزوما سازمان یافته نیست، گفت: ذهن‌های مریضی وجود دارد که نگاهشان به شیعه شاید نگاه افراط‌گرایی باشد و صحبت‌هایی می‌کنند که مقبولیت نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه اهل تسنن این حرکت تروریستی را محکوم کرده‌اند، گفت: ام جی سی شورای قضایی مسلمانان که از مهمترین جریان‌های اسلامی این کشور است، اولین مرجعی بود که حادثه را محکوم کرد؛ بعد گروه‌های اسلامی دیگر از شهرهای دیگر در بیانیه‌های مجزا این حرکت را محکوم کردند.

رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی تاکید کرد: این حرکت تقریبا تروریستی بوده است؛ البته دولت این واژه را به کار نبرده چون طرح این عنوان تبعات دارد ولی حرکت مسلحانه طرح موضوع شده است. دولت اقدام را تقبیح کرده و به جد پیگیر موضوع است.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین